Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

kimmo

Ylä-Teehen sopiva alumiinilatta tai levy tuntuu olevan lujassa löytää.

Onko kellään vinkkiä mistä Oulunseudulla saa ostetuksi?
Leveys min 120mm ja paksuus 20, 25, tai jopa 30mm.?

Jos ei Oulusta, nii kait sitte jostain kauempaa.

Ainakin seokset 6063 tai 6082 olisi käsitääkseni sopivia.

RMikko

http://kauppa.al-men.fi/
Täältä olen tilannut alumiinilevyä. Lattana näkyi olevan 120mm ja 125mm leviää. Seosta en äkikseltään löytänyt.

Sah-Ko:lta olet varmaan jo kysynytkin

kimmo


Erittäin asiallisen oloinen Alummiinikauppa tuo Al-Men.
Verkkokauppa josta voi ostaa palan alumiinia.
Laitoin eilen illalla Kymmenen maissa kyssärin materiaaliseoskesta ja vastaus tuli vartissa.
6060, 6063 ja 6082 laatuja myynnissä. Kysymällä selviää aina tarkemmin kyseessä olevan latan laatu.
Olin jo tänään painamassa entteriä tilaukselle, kun sainkin Sah_ko:lta tiedon että heillä on.
Kävin hakeen palasen. (6082 T6).

Ala-Teen ohjausakselin reiästä tuli siisti ja mittatarkka.
...Mutta ei ihan sen kokoinen kun oli tarkoitus.

Intikan akseli on ~30.33mm ja reiästä tuli ~30.22mm.
Tarkoitus oli saada tuohon 0.05mm tiukkuus, mutta tulikin 0.11mm.

Reikää ei voi enään isontaa. Uudelleenkohdistamisen tarkkuus koneeseen ei riitä.
Akselista voi ottaa hipsun pois sorvissa...

Tai sitten laitan vaan voimaa tarpeeksi ja painan akselin tommosenaan reikään?
Onko asiaan muilla mielipiteitä ja kokemuksia?





helikopteri

Melkein lähtisin kokeilemaan lämpösovitteella akselia kiinni ala teehen. Tuo puoli kymppää ei ole lämmön kanssa pelattaessa enää oikein ongelma eikä mikään. Tai no ainakin perus paskaraudan kanssa saattaa jo lastun ajosta tulla kympin ero lämmön kertyessä, tuon vahvan alun lämpölaajenemisarvoista ei tietoa.

Kannattaa myös kokeilla pistää vaan kohtuukarkeaa hiomapaperia jonkun akselin ympärille ja hieman hioa reikää, muutaman satkun saa jo silläkin kohtuu vaivatta pois. Saman tempun kun teet vielä sorvissa ohjausakselille niin saattaa olla että vaadittava tiukkuus on jo siinä. Lastua en henk. koht. ajaisi akselista, sillä alta kympin lastut tykkää alkaa 'repimään' ja lastun vahvuus ja lopullinen mitta on aivan jotain muuta kun sen piti olla.

Tämä siis koneistajaopiskelijan kokemuksella ja tietotaidolla, kokeneemmat korjatkoon ;D

Lyytinen

Ihan satunnaisen tunaroitsijan kommenttina, että joo pari sataa astetta lämpötilaeroa niin pitäisi mennä voimatta. Voihan sitä sorvissa ohentaa tarkastikin kun laittaa (mini)vingun teränpitimeen ja hiomakivellä pienentää. Mutta en ehkä siistimistä lukuunottamatta lähtisi krymppiä pienentämään kovin paljon, se viisi satasta minusta on jo vähän liian vähän tuossa tarkoituksessa.

eeko

Heität sen akselin yöksi pakastimeen ja lämmität
sitä lattaa, niin siinähän se 150 astetta eroa jo on.
-eeko

Blower1

Toi kympin puristussovite on enemmän kuin hyvä. Lämmität alumiinipalan pariin sataan asteeseen ja tiputat akselin paikoilleen.

kimmo

Gallupin tulos näyttää siltä että mitat on hyvät ja eikun lämpöä kehiin.

Äkkisiltään laskettuna ~170 asteen lämpötilaero kappaleiden välillä tuottaa nollasovitteen.
(Al seos laajenemiskerroin 23.1ppm ja teräs 12ppm).

Akseli siis pakastimeen ja levy pullauuniin, tai keittolevylle.

Ehkä varminta lämmittää levy jopa 200 asteeseen. Homma pitää nimittäin onnistua laakista ja nopeaa. Ontto akseli ottaa tosinopeasti lämmön vastaan alumiinista.

Puolitiehen jääneen akselin kanssa homma ei etene muualle kuin takaisin lähtöruutuun.... :-\

013

paljon oli krymppiä alkuperäisissä osissa? sen tiedän että savagen akseli on todella tiukalla sovitteella t kappaleessa.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: 013 - 10 marraskuu 16, 20:27:07
paljon oli krymppiä alkuperäisissä osissa? sen tiedän että savagen akseli on todella tiukalla sovitteella t kappaleessa.

Akseli on intruderin T-palasta.
Se oli niin tiukassa että jouduin hieman "auttamaan" T-palaa luopumaan akselista. ;D

Siitä ei enään voi mitata mitään järkevää.

kimmo

Armotonta painia alumiinimöhkäleen kanssa:





Pultinkannanupotuksen tein sorvilla kaikkia sorvinkäyttösääntöjä noudattaen.  ;D






kimmo

Tähän hommaan tarvisi ehdottomasti kunnollisen jyrsinkoneen...

..Mutta näinkin voi väkertää jos maltti riittää:



Kaupasta löytyi tuollainen rouhintalaikka, joka muistuttaa raastinrautaa.
Sillä lähtee kunnon purua alumiinista.



Kaikkien mahdollisten rälläkkä ja porakonelaikkaamisten ja snurrien käytön jälkeen palikka alkaa mustuttaa Ala-teetä.

Vieressä jo Ylä-teen aihio, CNC:llä viimeisteltyine reikineen.



kimmo


sekatyömies

Hyvännäköistä tekemistä!

Ei aina (välttämättä) tarvita 5-akselikonetta ;)
"Ja kattoo taakke kuski meijerin, kun näköö iisiraiderin"
-Rehupiikles-

L+L

Aika mestari vaan.ihailen näitä tyyppejä jotka tekee käsityökaluilla cnc työtä. ;)