Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

kimmo

Tekaisin tankin pohjan 2mm "pellistä".
Hankalaa tavaraa. Sitä on vaikea saada nöyrtymään.

Tunnelia tein vajaat 10mm, jotta taivas ei paistais läpi selkäputken ja tankin välistä.
Hyväpuoli paksussa raudassa on että sitä on ilo hitsata peltiin verrattuna.



Tankki on sellainen ketkula että ei halua pysyä muualla kuin lattialla.
Vaikka sen mitenpäin pöydälle laittaa, se haluaan muljahtaa lattialle.

Kuplan vanne, josta mopon takarengas on peräisin, toimi parhaiten "ammeena", jossa sitä pystyi työstämään.



Aiemmin tehdyt etukiinnikkeet (liian aikaisin tehdyt) sai väistyä uusien tieltä.





ay20

Eka vaihtoehto sopii omaan silmään.

Lexus

Kakkonen on ykkönen, eiku olikse ykkönen on kakkonen...  ;D
Army toiletpaper is like Clint Eastwood
- Rough and takes no Shit -

kimmo

Tankin kiinnikehommat teetti monikertaan töitä ja eeeiiiiii.... säestystä rälläkkä outroineen. ;D

Lopulta takakiinnikkeeksi muodostui yksi kiinnike, altapäin.

Meinasin sorvata umpipäisen kierreholkin, mutta hoksasinkin hitsata jatkomutterin pään umpeen.
Siinä siis holkki.



Hautasin holkin tankinpohjaan.



Selkäputkeen pultille reikä ja kumiprikka väliin.




boris

Hienon näköistä pyörää tulossa! Ehkä tanko ei ole ihan mieleeni, mut eipä sitä tiedä miten se istuu ennen ku on valmista.

RAUTIS65

Hieno projekti, uniikki zygä tulossa. Hyvät kuvat ja vaivaakin nähty osien tekemisessä. Ite tekee tulee just sellanen kun tulee ;D ;D ;D ;D

kimmo

Laitoin pyörän palasiksi ja hitsailin / viimeistelin runkoa puolitoistaviikkoa...

Siinä kerkiää käydä mielessä sellainenkin ajatus että "onko ihan pakko tehä kaikki itse".
Olishan tuossa pyörässä ollut valmis tehtaan runko.  :)

Snurraillessa meni metallia silmään ja tänään meni lisää, vaikka päässä on "kokovartalosuojalasit". En ymmärrä mistä lastut löytää tiensä silmiin. Toisaalta... löytyihän noita jopa kalsareista.  ;D. Aamulla suunta hoitsun luo lastunpoistoon..taas.

Laitoin rungot riviin tuijjottamista varten. Seuraavaksi alkaa maalaushommat.


kimmo

Homma etenee kuin mummo lumessa.
Ruiskutin runkoon ruosteenestopohjamaalin ja fillerin.
Lomareissunajaksi runko pääsi olohuoneen matolle kuivattelemaan itseään. :D



Pajassa on vileää, joten muutaman päivän huonelämpö kuivasi fillerin mukavasti.

Välihionnan jälkeen ruiskutin mustan akryylin. Maalaamona toimii verstaan oven eteen / ovenpieleen kyhätty pressuteltta.



Maalin kuivumisen katteleminen on suht pitkäveteistä puuhaa ja niimpä aloittelin etuhaarukan perkaamisen. Toinen jalka jo sheivattu ja puunattu:


kimmo

Illat on vierähtäneet etuhaarukan ja vanteen kunnostuspuuhissa.

Vaihdoin etuvanteelle jo aiemmin hankitun 2.75/19 Cheng Shin retrorenkaan.
Sepäs olikin yllättävän paljon pienempi mitä 3.00/19 Mezler.





Taitaa olla takarengasta pienempi.



Uudet laakerit kiekkoihin ja ohjausakseliin.



Ja sain mopon rullaavaksi.


kimmo

Touhua koneen parissa.

Raahasin myllyn pihalle ja liottelin Vannepesuaineella, jonka oon hoksannu toimivan hyvin.
Pari tuntia hinkkaamista kaikkilla mahdollisilla harjoilla mitä löytyi.



Yllättävän hyvin hapettumat liukeni pois.



Mopoa ostettaessa Koneesta kuului kilinää ja niimpä otin venttilikopan ja kytkinkopan auki.
Jakoketju on venynyt ylimittaiseksi ja automaatti kiristäjä on melkein pullahtanu pesästään.



Nokka-akselin laakeripinnat on hyvässä kunnossa...onneksi.





kimmo

Mittasin vielä nokka-akselin välyksen "Plastigagella".
Ensin plastigage pätkät laakereihin. Akseli päälle ja koppa momenttiin.



Litistymä näyttään alle 0.1mm välystä. Asia kunnossa.



Venttilin välykset oli luokkaa 0.2mm.

Ihmettelen että mistä se kilinä kuului...
Nokkaketju on ylivenynyt ja venttiilinvälykset hieman isot, mutta jotenkin on fiilis että mahtoikohan tuossa olla kaikki.

Mulla on käsitys että löysä nokkaketju rolkattaa eikä kilise.

Miten lie tällaisessa yksimukisessa? Onko jollain kokemusta asiasta?

nostokurki

Kiertokangen laakeri tai yläpää väljä? Myös väljä männänrengasura voi pitää kilkatusta...
-99 fat boy evo, -08 xl883

kimmo

Lainaus käyttäjältä: nostokurki - 11 huhtikuu 15, 23:43:48
Kiertokangen laakeri tai yläpää väljä? Myös väljä männänrengasura voi pitää kilkatusta...

Jep... niimpä.

Alustavasti kokeilin niin, että pyöritin koneen asentoon, jossa mäntä on matkalla alaspäin ja painoin meisselillä mäntää tulpanreiästä alas.

Jos männäntappi tai kiertokangenlaakeri on kovasti väljä, niin tuolla keinolla meisselillä painaessa tuntuu nytkähdys / klonksahdus.

Ei tuntunut mitään.

Mutta seuraavaksi kansi pois jne, niin eiköhän ala selvitä.

Nokkaketju taasen ihmetyttää että ei kuulunut krallatusta, vaikka ketju oli löysällä.

twinspeed

Etänä aina hankala sanoa, mutta onko yhtään paikallistettavissa se kilinä.

Ei ole kokemuksia kilinäistä.. tai no on, muta se oli menoa sitte... Mulla oli jonkin verran pirtee savage muinoin. Alakerrassa ei ollu mitään sanomista, ja yli 50 tkm ajettu; suuri osa vielä "speedway" nokan kanssa. Yläkerta sanoutui irti (olisko nokkaketjuun tullu jotain tms) ja pysähtyi ilmeisesti pakoventtiilit auki asentoon. Kivan näköstä jälkeä...

Jotkut sanoivat, että yläkerran öljynkierossa on ollut ongelmia, kun kovin matalilla kierroksilla on papateltu menemään. No, sitä ongelmaa mulla ei ollu, eikä näyttäs sullakaan olevan. Tuo nokan ripustus on vähän sellanen-tällanen, kun lepää tuollai kannessa ja olemattomilla soiroilla. Mutta kyllä sekin kestää, kun öljy kiertää; ja sullahan näyttää ne paikat kunnossa olevan.

Venttiilit tietysti kilkkaa välysen ollessa suuri, ja mainitut kiertokangen ym. ongelmat. Mulla vaan on ollu sellanen käsitys, että kone on aika pommin varma yläkertaa lukuunottamatta. Voin olla väärässäkin tietysti.

"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

kimmo

Lainaus käyttäjältä: twinspeed - 12 huhtikuu 15, 10:41:49
Etänä aina hankala sanoa, mutta onko yhtään paikallistettavissa se kilinä.

Ei ole kokemuksia kilinäistä.. tai no on, muta se oli menoa sitte... Mulla oli jonkin verran pirtee savage muinoin. Alakerrassa ei ollu mitään sanomista, ja yli 50 tkm ajettu; suuri osa vielä "speedway" nokan kanssa. Yläkerta sanoutui irti (olisko nokkaketjuun tullu jotain tms) ja pysähtyi ilmeisesti pakoventtiilit auki asentoon. Kivan näköstä jälkeä...

Jotkut sanoivat, että yläkerran öljynkierossa on ollut ongelmia, kun kovin matalilla kierroksilla on papateltu menemään. No, sitä ongelmaa mulla ei ollu, eikä näyttäs sullakaan olevan. Tuo nokan ripustus on vähän sellanen-tällanen, kun lepää tuollai kannessa ja olemattomilla soiroilla. Mutta kyllä sekin kestää, kun öljy kiertää; ja sullahan näyttää ne paikat kunnossa olevan.

Venttiilit tietysti kilkkaa välysen ollessa suuri, ja mainitut kiertokangen ym. ongelmat. Mulla vaan on ollu sellanen käsitys, että kone on aika pommin varma yläkertaa lukuunottamatta. Voin olla väärässäkin tietysti.



Joo kyllä mulla oli pelko että nokka-akselin laakeripinnat olisi paskana ja niimpä tuo on positiivinen asia että se asia on kunnossa.

Kilinä kuului selvästi yläkerrasta.
Yhdessä pyörässä vuosia sitten mulla kilisi yläkerta ja syynä olii männäntpin väljyys. Mäntä alkaa kilisemään kun tappi on väljä.

Kiertokammenlaakerin väljyys taas kuulostaa enempikin kolinalta ja voimistuu kaasua antaessa. Ja ääni kuuluu tietystikin alempaa.

Venttilin säätövälyksiksi kirja antaa 0.08 - 0.13mm ja sain 0.2mm rakotulkin menemään noihin.
Lisäksi kaikki venavälykset oli samanlaiset, eli ne on systemaattisesti säädetty isoiksi, tai sitten on tapahtunu tasaista kulumista kukkopojissa.

Toisaalta taas venttiilithän kuluu ja painuu kanteen, jolloin välysten pitäis kulumisen myötä pienentyä.