Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Single Shot

Aloittaja kimmo, 06 marraskuu 14, 17:26:39

« edellinen - seuraava »

kimmo

On uuden projektin aika.
Japanialaisista customeista mielensopukoihin on jo aikoinaan painunut yksimukinen Savage.

Pysty sylinteri, pauketta ja tärinää. Yksinkertainen pyörä.
Nuohan on lähes tärkeimmät tekniset ominaisuudet, mitä moottorpyörä voi tarjota.  ;D

Muutama ajolenkki ennen pakkasia ja purkuhommiin.







Bobberi mielessä, joten mallausta perän laskemiseksi ja fiilistelyä ryhdikkäämmällä tankilla ym.
Käsittämätön määrä sähkömokkuloita ja piuhoja tämmösessä pyörässä.


Aika pian ajautuu käsitykseen, että tuosta rungosta on vaikea tehdä mitään järkevää.
Päätin mallailla jäykkää perää.


Näyttää siltä että selkäputkikin menee uusiksi. Orkkisrungosta voisi siis hyödyntää vain emäputken ja osan kehtoputkea / putkia....

Don Quijote

Täällä toinen Kimmo jolla myös Savage-projekti suunnitelmissa :). Tsekkaa Ryca Motors, niillä on aika tyylikäs jäykkäperä Savageen. Siitä vaan härskisti katsomaan mallia omaan toteutukseen.

Onnea projektille ja seurantaan menee...
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Jauhoparta

Yksinkertainen on kaunista  ;D tämmötteen sopis sellanen japsityylinen härski ulkoasu. Tuli mitä vaan, seurantaan menee  8)

Kiwi

Ei mitään popperia vaan Suomen ensimmäinen Bozosoku savage?  :P

Jawaman

Nonii vihdoinkin Savage.  :) Ekaks pyöräks budjetin takia valikoitui juurikin tämä, joten lähes fanaattisena bobber dikkarina jään innolla seuraamaan tätä !  8)

ma^ko

Mä pyörittelin yhtä Tsäviitsii tallilla pari vuotta, mut a) toi ei ole erityisen simppeliä tekniikkaa b) tuost o vaikea visioida mitenkää erityisen kliffan näköistä ilman suuria runkomuutoksia. Aikani sitä silloin tällöin hajamielisesti ihmeteltyäni ja mallailtuani palautin sen about vakiokuosiin kokoon ja möin pois. Hauska papatinhan Tsäviitsi kyllä o. Varsin lyhytikäisen jakopään ja muutenkin kohtuu matalan peruskorjausvälin omaava laite. Stockina yks parhaan näköisiä Wokki-customeita imho.

Mul o wanha Savage-manuaali by Clymer, ei kata viisvaihteisia lootan osalta ku o painettu ennen niitä. Savagea rakentava joka kokee mokoman tarpeelliseksi saa noutaa sen Vantaalta(en lähetä).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jawaman

Okei, no piru.. Mutta tarkoituksena kierrättää itellä vaan just niin kauan ku on rahaa "oikeeseen" fillariin...  ;)

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 06 marraskuu 14, 17:38:38
Täällä toinen Kimmo jolla myös Savage-projekti suunnitelmissa :). Tsekkaa Ryca Motors, niillä on aika tyylikäs jäykkäperä Savageen. Siitä vaan härskisti katsomaan mallia omaan toteutukseen.

Onnea projektille ja seurantaan menee...

Kiitos.

Tutkiskelin tuota Ryca motorsin Bolt on jäykkäperää aikani, mutta tulin lopulta hitsiperäajatuksiin.



Lisäksi kun hoksasin että kaasari on runkoputkien välissä, tajusin että selkäputkikin menee uusiksi, koska se on nostettäva kaasarin yläpuolelle.



Lisäksi jäykkäperä on liitettävä johonkin tuonne koneen alle...
Eli Rungosta voisi hyödyntää vain Emäputken ja pätkät kehtoputkia.

Ihan sama tehdä koko runko.

Romiksesta löytyi emäputkiaihio:



Sorvailin muutaman illan aivan liian pienellä sorvilla.... ::)



Laakeripesien sorvaus oli tuskaa. Hoksasin käyttää rasiaporaa enimmän materiaalin poistamiseksi.



Rasiaporauksen keskittämisen takia hakkasin puupalikan tuon ainesputken sisään.
Sorvauskin onnistui nyt paremmin kun sain palikasta tukea sorvin kärkeen.



Usko meinas loppua, mutta niimpä tuosta valmis kuitenki tuli ja lastuakin kertyi jonkinverran.




kimmo

Oon jo jonkin matkaa edenny tässä projektissa.
Perkailen nyt kuvia ja yritän laittaa tähän jotenkin järkevään järjestykseen.

Kävin vakoilemassa Rezin runkojigiä ja tein osittain samantapaisen.
Keulan saa tuohon kokonaisena kiinni uuden emäputken hitsaamista varten.





Akselilevyjen mallailua:






Hemuli

Meinasin jo ensimmäisten kuvien jälkeen sanoa että tee ihmeessä kokonaan uus runko. Jo pelkästään sen takia että Savagen mitat nyt vaan on tehty jollekin max metrikuuskymppiselle ja koko paketti näyttäis aika hölmöltä bobberoituna. Sitten toinen juttu on se että japsipyörien runkomateriaaleja ei ole tullut testattua eikä pysty sanomaan että mitä niissä loppujen lopuksi on käytetty - onko se seostamatonta terästä vai jotain muuta. Tulee paljon parempi kun aloitat tyhjältä pöydältä.

Mutta mielenkiintoinen projekti kaiken kaikkiaan - olen aina tykännyt tuosta moottorista :)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

kimmo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 marraskuu 14, 10:02:08
Meinasin jo ensimmäisten kuvien jälkeen sanoa että tee ihmeessä kokonaan uus runko. Jo pelkästään sen takia että Savagen mitat nyt vaan on tehty jollekin max metrikuuskymppiselle ja koko paketti näyttäis aika hölmöltä bobberoituna. Sitten toinen juttu on se että japsipyörien runkomateriaaleja ei ole tullut testattua eikä pysty sanomaan että mitä niissä loppujen lopuksi on käytetty - onko se seostamatonta terästä vai jotain muuta. Tulee paljon parempi kun aloitat tyhjältä pöydältä.

Mutta mielenkiintoinen projekti kaiken kaikkiaan - olen aina tykännyt tuosta moottorista :)

Joo Moottori on ihan hyvän-näköinen kapistus.

Koneen lisäksi keula on sopiva Bobberiprojektiin sellaisenaan.
Myös etupyörä, jarrut ja takapyörä, vaikka onkin 15", eli rengasvaihtoehdot on hiukka suppeat.



Putsasin vanteen, pinnat ja navan posket todetakseni että ovat hyväkuntoiset, eli orkkisvanteella mennään. Eiköhän tuohon jokin tyyliin sopiva kumi löydy.

Vääntelin kehtoputkia kahta eri mallia kokeeksi.
Pyöreällä etumutkalla ja kantikkaalla:



Päätin mennä kantikkaalla.
On yllättävän vaikeeta tehdä toinen samanlainen kappale, kun on ensin yhden mieleisen saanut aikaiseksi.





Kuvassa jigi on asennettu niin, että runko keulii ~2cm.


Lassi

Kokeile jotaan 155/80-15 autonrengasta taakse. Tulee ihan mukavan muhkea, jos vaan saa nousemaan vanteelle..


kimmo

Lainaus käyttäjältä: Lassi - 07 marraskuu 14, 20:20:23
Kokeile jotaan 155/80-15 autonrengasta taakse. Tulee ihan mukavan muhkea, jos vaan saa nousemaan vanteelle..



Jep, autonrenkaita oon zoomaillu, mutta kun tuo vanne on 2.75" leveä (kapea), niin 155/80-15 taitaa olla liian leveä rengas sitte vanteelle.



Nykyinen rengas on Mezler 140/90-15 ja on mun nähdäkseni maksimilevyinen tuohon vanteeseen.



Korkeutta tuolla Mezlerillä on 620mm.

Tuntuma on että sopiva rengas olis hiukka kapeampi, tai maksimissaan tuon Mezlerin levyinen ja korkeus hiukkasen enemmän, vaikkapa 650 korkea.

Tuo meneekin sitten vähän vaikeammaksi, koska autonrenkaiden korkeus jää vajaaksi.

Esim: 135/80-15 renkaalle taulukot antaa korkeudeksi vain 597mm.

Vanhanajan rättirenkaissa korkeus vois olla hyvä. Esim 5.00/15.

Jauhoparta

On kyllä kliini voimanlähde tällasessa  :) Minkäslaisella kalustolla noita runkoputkia vääntelet? Vaikka kai se on ihan sama millanen kone on, niin kahden samanlaisen palikan teko tekee timppaa hermoille  ::)

Don Quijote

Meinasin just ehdottaa jotain auton retro-rättikumia taakse. Vaikka Firestone, toimisi varmasti hyvin. Nim. On kokemusta 8)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.