Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel Chopper

Aloittaja Rezi, 28 lokakuu 14, 22:24:57

« edellinen - seuraava »

hapi

Sillä pinnakehällä on jäykistävä tarkotus tuossa Bässin jarrunavassa. Kun ei vaan hajoais osiksi ekassa jarrutuksessa tuo valunapa.
British MCC Vierumäki

Hessu

Eiks toi jarrurumpu oo valurautaa?

Rezi

Jarrurumpu ja koko napa on prässättyä levyä. Siinä ei ole valettuja osia.

Rezi

Vannehommat jatkuu. Kun vanne oli pöydällä kasassa, hitasin natsat kiinni napaan. Niin se sai oikeaan asentoon. Puolat liukuu natsojen sisässä ja on muutamain millin lyhyet. Ruuvit irti vannekehästä, puolia vähän keskiöön päin ja vennekehä on irti.






Kun napa on kiillotettu hitsaussaumojen osalta, kasaan vanteen ja kiinnitän puolat natsoihin M6 ruuveilla rihtauksen ajaksi. Vanne rihtataan siis liu'uttamalla puolia natsojen sisällä. Sitten kun vanne on riittävän suora, niin hitsaan puolat natsoihin kuvassa näkyvistä rei'ista ja tietysti lopuksi ruuvinreiästä.


Kokeilin vielä niputtaa keksinnön ihan fiilistelymielessä. Ilman minkäänlaista rihtausta vipatusta on pari-kolme milliä, joten eiköhän tuosta vanne tule ;) Tuo 21" on siis etuvanne, käytän runkoa vain rihtauksen telineenä.


kimmo

Hieno tulee.

Hyvä lookki kun pinnat jakaantuu kummallekin laidalle napaa, kun normisti näkee että kaikki kapulat on hitsattu navan keskivaiheille.

ma^ko

Hieno vannehan tuost tulee, kestävyys vaan muo arveluttais, ainakin jos meinaat takavanteen samalla reseptillä, tuolla jarrulla tuolle nyt mitään ihan tolkuttomia kuormituksia saada, mutta takana on pikkusen eri juttu. Show-wheel parhaasta pääst.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rezi

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 22 tammikuu 15, 11:44:32
Hieno vannehan tuost tulee, kestävyys vaan muo arveluttais, ainakin jos meinaat takavanteen samalla reseptillä, tuolla jarrulla tuolle nyt mitään ihan tolkuttomia kuormituksia saada, mutta takana on pikkusen eri juttu. Show-wheel parhaasta pääst.
Show-wheel, jolla ajetaan. ;D Mutta joo, ihan asiallinen tuo Ma^kon huoli vanteen kestävyydestä.

Taakse mulla on 19" kehä ja saman tyyppisellä konseptilla ajattelin takavanteen tehdä. Napa ja jarru tosin tulevat olemaan erilaisia. Tilasin jarruksi pre´58 Big Twinin mekaanisen rumpujarrun ja pistän ratasjarrun myyntiin. Niin ne suunnitelmat muuttuu projektin edetessä. Navan teen ehkä ainesputkesta. Puolien natsojen kiinnitystä napaan vois takavanteessa jotenkin vahvistaa.

Kopiohommiahan nämä mun vanteet on. Alla netistä löydetty esikuva. Suoraan hitsaamalla tehtynä tuo vaatii jämäkän jigin. Yritän kehitellä valmistustapaa, jossa rihtaamalla kasattuna selviää ilman jigiä.



Rezi

Lopuuttomalta tuntuva uurastus vanteen kimpussa on ohi ja rinkula on valmis kromattavaksi.

Ennen vanteen kasausta kaveri sorvas old school- sorvilla larrupinnan suoraksi. Pikkusen oli rumpu muuttanut muotoaan hitsatessa, mutta 0.2mm siivulla sitä tuli taas pyöreä.




Sitten jännittävään vaiheeseen, eli rihtaus ja nippuun hitsaus.





Spöke

Hieno! Missäs aiot kromauttaa? Loimaalla?
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

rodchop

Asiallinen vanne jne. Amoilassa saat kolmikerros cromauksen, jossa myös Kupari Nikkelin alla suosittelen ei oo kallis jos oot itse tehny pohjat
HOG Forever Forever HOG

Rezi

Loimaan Kromaukseen olin yhteydessä, mutta täytyy kysäistä hinta myös Amoilasta. Asenne tuntui kyllä olevan Loimaalla kohdillaan.

Seuraavaksi viimeisten hitsausten siistiminen ja kiillotus


Sitten tähtinavan pölysuojan kiinnitys. Pajasta löyty musta, mutta taidan ostaa tuohon kromatun.


Puolat on siis M8 pultilla kiinni kehässä eikä niitä hitsata. Rälläkällä muotoilin päät niin, että ne istuu vanteen pyöreään muotoon.


Se on siinä. Kromaamoon sitten tuonnempana takavanteen ja muiden pikkuhilujen kanssa. Olihan tuon tekeminen aika savotta. Onneksi ei oo takajarru vielä tullut eikä tarvi heti aloittaa takavanteen tekemistä ;D



kimmo

Todella hieno.

Tuohon hommaan tarvitaan pitkää pinnaaaa.  ;D

JuhaP

Ihan hemmetin hieno tuli! Rezillä taso nousee joka projektissa sen verran, että seuraavalla kerralla joutuu jo tekemään oman moottorinkin?  ;D

Amoilaa voi suositella kromauksessa, jos tosiaan tekee omat pohjat, hinta siellä on yleensä positiivinen yllätys.
FXRT bagger '92 | FXSTC '95 jäykkäperä kopteri

Spöke

Kerkesinpä lukee tän sun säikees ihan alusta . Kiinnitin huomiota tuohon rungon kehtoputkien materiaalivalintaan. Onkohan tuo johdinputkea, koon perusteella veikkaisin kyseessä olevan 3/4" vesijohtoputki? Ei sillä, että johdinputkikaan mitään lujaa olis, mutta vesijohtoputki on ihan kuraa. Ja kun se sulakekeskustelu jäi tykyttämään takaraivoon ::)
Yhtäkaikki, pyörästä tulee makia!
-Spöke-

Alakehtoputkissa on muutama milli kaarevuutta ja rako koneeseen kasvoi vain 10mm. Kettoputket on 27x3,2 hydrauliikkaputkea.

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Näkyy lukevan materiaali E235, standardi EN 10305-4, mikä on hydrauliikkaputkea. Vastaa vanhaa St35:ta.
Long John Stroker