Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel Chopper

Aloittaja Rezi, 28 lokakuu 14, 22:24:57

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Samaa mieltä, että osasena toi on hieno.

Se sulake tarkoittaa putkea, joka yhdistää niskaputken ja kehtoputket ja siten "lukitsee" rakenteen. Kuten alkuperäisessä rakenteessa on asianlaita. Tuosta syntyy vaikutelma, että sellaista putkea ei tuohon olisi tulossakaan.

Valukappaleen "jatkos" ei ylety kehtoputkien ja valukappaleen sauman alapuolelle, mistä seuraa, että esimerkiksi ruåtsalaiset eivät tuota rakennetta hyväksyisi. Ja syystä.
Long John Stroker

rampo63

Äläkkä viekkään tuota komistusta ruottalaisten käpälöitäväx,,,ei helmiä sioille.

Spöke

No minusta tuossa selkäputki yhdistyy hienosti kehtoputkiin tuolla vahvikkeella. Ek se ton kummoisempi ole monissa putkista rakennetuissakaan.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

Ei aikonut tuohon mitään yhdysputkea tehdä. Tein jäykkäreistä siksi aika järeitä ja tuolla mennään.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 04 marraskuu 14, 15:34:31
No minusta tuossa selkäputki yhdistyy hienosti kehtoputkiin tuolla vahvikkeella. Ek se ton kummoisempi ole monissa putkista rakennetuissakaan.
-Spöke-

Ei yhdisty kehtoputkiin, vaan tuo jäykkäri päättyy kehtoputkien ja valupalan sauman yläpuolelle. Näin ollen se ei ota vastaan kehtoputkien ja valupalan väliseen saumaan kohdistuvaa kuormitusta. Jäykkärin järeys ei auta, kun jäykkäri on osittain väärässä paikassa.
Long John Stroker

Spöke

Heti rupeet viisastelemaan.... ;D ;D ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

PVonJerf

Kyllä t-bone oikiassa tuossaki asiassa taitaa olla. Piiitkällä keulalla tuo vissiin vielä korostuu tuo rasitus. Ja monesti oon miettiny tuota jigi hommaa emäputken kiinnityksen suhteen, ku tuossaki vissiin m12:sen kierretangon varassa. Milli vinossa tuossa kohtaa nii rengas on jo aikapaljon sivussa. Itte tehny jigin silleen että siihen saa etuakselin omalle paikallensa ja keulan kiinni akseliin ja emäputken sitte keulaan kiinni. Luotilangalla sitte mittonu että se suurin piirtein keskellä runkolinjaa. En tiedä mikä se on sitte hyvä..

Spöke

No onhan Teeluu oikeassa, mutta ajattelin, että tästä saisi jonkinmoisen väittelyn aikaiseksi. ;D
Niinja näkeehän niitä sulakkeettomiakin raameja.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

Tuolla runkon mallilla mennään joka tapauksessa.

Niinku sanoin aikaisemmin, tuo runkojigi on kevytrakenteinen eikä ole mikään hitsausjigi. Emäputken saa taarusti kieroon kammettua hitsaamalla, jos niin tahtoo.

Kehtoputket kiinni ja runko nippuun takarunkoa lukuunottamatta. Tähän saakka emäputki ja siihen kiinnitetty selkäputki on irti rungosta ja eturungon nippuun hitsaaminen tapahtuu nyt.




Tässä runko on kevysti heftattuna nipussa pois lukien takarungon putket.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: PVonJerf - 04 marraskuu 14, 21:26:07
Piiitkällä keulalla tuo vissiin vielä korostuu tuo rasitus.

Juu, se on se kriittisin kohta koko runkoa.

Ei tästä väitellä tarvii, häviätte vaan... ;D

Jokainen tekee niinkuin lystää, mutta itselleni en tuollaista tekisi. Käy vielä niinku sille engelsmannin ihmerakkineelle ja katkeaa kesken laukan.
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 05 marraskuu 14, 00:15:57
Jokainen tekee niinkuin lystää, mutta itselleni en tuollaista tekisi. Käy vielä niinku sille engelsmannin ihmerakkineelle ja katkeaa kesken laukan.

Elä maalaa pirui seinille, ne usein löytää sinne omineenki... ja kato ku tekee maavaran tarpeen matalaks ni ei putoo korkeelt...  :P
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jack

mun pannu ku tuli aikoinaan hamassa 80- luvun hämärässä, ni siinä oli runko poikki. Ei pitkää keulaa, mut selkäruoto poikki, oli tuo "sulake" poistettu  ;D  Selkäruoto oli katkennut jo kerran aikaisemmin, huomattiin kun korjattiin runkoa. Ja se "sulake" sinne myös rakennettiin.
Flatheads!!!

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 05 marraskuu 14, 00:27:12
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 05 marraskuu 14, 00:15:57
Jokainen tekee niinkuin lystää, mutta itselleni en tuollaista tekisi. Käy vielä niinku sille engelsmannin ihmerakkineelle ja katkeaa kesken laukan.

Elä maalaa pirui seinille, ne usein löytää sinne omineenki... ja kato ku tekee maavaran tarpeen matalaks ni ei putoo korkeelt...  :P

Ehhehhe... ;D

Kukas niitä irtopäitä muukaan heittelisi ku mä?
Long John Stroker

Rezi

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 04 marraskuu 14, 08:49:14
Samaa mieltä, että osasena toi on hieno.

Se sulake tarkoittaa putkea, joka yhdistää niskaputken ja kehtoputket ja siten "lukitsee" rakenteen. Kuten alkuperäisessä rakenteessa on asianlaita. Tuosta syntyy vaikutelma, että sellaista putkea ei tuohon olisi tulossakaan.

Valukappaleen "jatkos" ei ylety kehtoputkien ja valukappaleen sauman alapuolelle, mistä seuraa, että esimerkiksi ruåtsalaiset eivät tuota rakennetta hyväksyisi. Ja syystä.
Tästä varmaan syntyy helvetinmoinen offtopichärdelli, mutta pakko kommentoida kun T-bonen kanssa olen eri mieltä.

Alkuperäisessä rakenteessa sulake kiinnittyy etuosastaan valukappaleen alaosaan kehtoputkien kiinnityskohdan yläpuolelle. Orkkiksessa tuo valukappaleenja sulakkeen liitos on todennäköisesti tuotantoteknisistä syistä tuotu kehtoputken väliin, mutta kiinnittyy siitä huolimatta valukappaleeseen, eikä kehtoputkiin, kuten T-bone väittää. Sulake lukitsee valukappalleen ja selkäputken, joka yleisesti on se rikkoutuva komponentti kun sulake poistetaan.

Tuo mun tekemä jäykkäri on siis käytännössä etuosastaan samassa kohdassa kuin orkkis, mutta on huomattavasti pidempi taaksepäin tukien selkäputkeaparemmin kuin orkkis valukappalerakenne, josta on sulake poistettu.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 05 marraskuu 14, 13:57:25
Alkuperäisessä rakenteessa sulake kiinnittyy etuosastaan valukappaleen alaosaan kehtoputkien kiinnityskohdan yläpuolelle.

Ei, kun alapuolelle. Mutta valukappaleeseen kyllä, siinä olet oikeassa. Joka tapauksessa sillä on siinä funktio, tai oikeastaan useampikin. Insinöörin mielestä tää mun ajatuksenjuoksu on varmaan aika horjuvaa, mutta otan riskin ja yritän tulla ymmärretyksi:

Rungossa (staattisen) kuormituksen ikään kuin ottaa ensimmäisenä vastaan emäputki. Tässä on kysymys siitä, miten kuormitus jakautuu rungon eri komponentteihin. Sulakkeen yksi tehtävä on jakaa kuormitusta kehtoputkien ja valukappaleen liitoksesta pois. Alkuperäisessä rakenteessa mun ymmärtääkseni näin tapahtuu, mutta tossa sun rakenteessa ei.

Ajotilanteissa runko myöskin aina elää, ts. pieniä, ei-pysyviä muodonmuutoksia tapahtuu koko ajan (dynaaminen kuormitus). Tällä on merkitystä sen suhteen, koska se runko väsyy. Tästä näkökulmasta sen sulakkeen funktio on muodostaa kolmiorakenne, jonka sisällä muodonmuutokset ovat pienempiä. Toisin sanoen sulakkeen kanssa jatkuvaa nitkutusta ei kohdistu saumoihin samassa määrin, ja runko kestää pitempään. Tossa sun rakenteessa ei ole sulaketta, joka poistaisi nitkutuksen valukappaleen ja kehtoputkien liitoksesta.

Ei tämä ole offtopikkia, tämä on silkkaa topikkia! :)
Long John Stroker