Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel Chopper

Aloittaja Rezi, 28 lokakuu 14, 22:24:57

« edellinen - seuraava »

Rezi

Keulan mallailu jatkuu aina kun viitsii pajaan vääntäytyä. Kummasti kesä rakenteluintoa laimentaa.

Akseliväliksi asettunee 245cm ja jätöksi 7cm. Rungossa maavaraa kampiakselin kohdalla 18cm ja rungon takana 14cm.


Keulan aisojen väli on 95mm. Navan puolesta keulasta olis voinut tehdä kapeammankin, mutta ajattelin, että sentti on hyvä jäädä tilaa renkaalle molemmin puolin. Kuvassa keulan tangot on puristimella rengasta vasten ihan sen takia, että ne pysyy mallatessa paikoillaan.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 12 toukokuu 15, 23:17:35
Akseliväliksi asettunee 245cm ja jätöksi 7cm. Rungossa maavaraa kampiakselin kohdalla 18cm ja rungon takana 14cm.

Näissä lauseissa on jotenki perusasiat loksahtanu kohilleen... :)
Long John Stroker

Nuppe

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 13 toukokuu 15, 22:10:07
Lainaus käyttäjältä: Rezi - 12 toukokuu 15, 23:17:35
Akseliväliksi asettunee 245cm ja jätöksi 7cm. Rungossa maavaraa kampiakselin kohdalla 18cm ja rungon takana 14cm.

Näissä lauseissa on jotenki perusasiat loksahtanu kohilleen... :)

"I want to be a hippy". Hiaano on - salarakkautta ensi silmäyksellä!
On se hiano!

Rezi

#243
Kesällä ei paljoa projekti edisty. Pyörä seisoo tallissa lähinnä stuukin mallailun takia. Joku pyörässä mätti kun ei sitä ohimennen viitsinyt edes katsoa. Sitten päätin, että stretsattu runko ei näytä hyvältä kun se keulii reilusti. Laskin siis keulimisen about kahteen senttiin ja pyörä alkoikin näyttäämään hyvältä.

Reilusti keulivana pyörä nättää hyvältä tästä kulmasta.


Mutta ei enää sivummalta. Tuo on oikeastaan aika huono.


Runkoa alemmas reilusti ja pyörä alkaa näyttämään siltä, että sitä viitsii taas rakentaa. Keulan tankoja saa lyhentää lähes 10 tuumaa. Akseliväli kutistui 230 senttiin.


Projektin tuijottaminen kannattaa. Nyt sitä piti piti tuijottaa kaks kuukautta ennen kuin vika löytyi.


Sain vielä lisää rakentuluvirtaa kun hoksasin mallailla maltillisia pukinsarvia. Tällä stuukilla mennään.


edit typo

Kiwi

Harmi et ei keuliminen sopinu, mut parempi toi sivuprofiili on noin.

Rezi

Ehkäpä reilu keuliminen istuu paremmin stretsaamattomaan vakiorunkoon. Mun kuusi tuumaa stretsattuun runkoon se vain ei sopinut. Makuasioita, mutta nyt mennään tällä stuukilla.

Rezi

Ajokausi on paketissa ja rakentelukausi pikkuhiljaa käynnistyy keulan rakentelulla. Kesän aikana päätin hillitä rungon keulimista ja lyhensin keulan tankoja vaaksan verran.

Keulan stoppareiksi laitoin M10 pultit alateekappaleeseen. Stopparit on hyvä tehdä heti keulaprojekti alkutaipaleella. Mallaillessa keula ei tahdo pysyä suorassa vaan se rämähtelee helposti sivulle. Ja syvälle ilman stoppareita.


Ja emäputkeen hitsaamalla RST-palikka, johon pulttien kannat tökkää. Hitsasin palikan emäputkeen ja se on irti laakerikupista. Palikkaa voi rälläkällä kaventaa, jos keula ei käänny riittävästi. Stoppari on rosteria ettei se ruostu, kun siitä kuitenkin maalit rapsahtelee.

Rezi

Keskimmäinen, jousien välinen t-kappale viimeistelyssä. Liekö tuolla kappaleella joku oma nimikin?


Alempien jousien paikoillaan pitämiseksi hitsasin palikkaan pikku nystyt.


T-kappaleessa ei ole puolipallon muotoisia niveliä kuten "kaupasta ostetuissa" springereissä. Pallonivelrinkula istuu napakasti t-kappaleen 30mm reiässä eikä pääse keinumaan.


Jotta jousien keskitappit ei taipuilisi keulan jousituksessa porasin pallonivelrinkuloiden reiät molemmista päistä isommiksi. Reikä on jeti vain muutaman millin matkalta keskivaiheilta.


Keskimmäinen t-kappale hitsataan sitten johonkin kohtaan ala- ja ylä-teekappaleen väliin.


Paikka lienee pelkästään ulkonäkökysymys. Jousihaarukasta tehdään sitten vain sopivan mittainen. Ilman ohjaustankoja tämä näytti ainoalta järkevältä optiolta, mutta tankojen kanssa jouset on aivan liian alhaalla.


Tässä tyypillinen kohta, jossa jousihaarukka alkaa alateekappaleen kohdalta. Jotakuinkin tähän kohtaan hitsaan keskimmäisen t-kappaleen.



Rezi

Ylätee puristuu ylä- ja alalamutterin väliin ja niissä molemmissa on olake, joka lukitsee t-kappaleen. T-kappale tulee ohjausakselin suhteen 90 asteen kulmaan. Keulan tangot eivät siis ole suorassa kulmassa t-kappaleen kanssa, vaan about 5 astetta killillään. Keulan tangot yltävät t-kappaleen puolen väliin.


Hitsasin t-kappaleesta rasiaporalla irrotetut kiekot reikiinsä niin, että ne pullottavat koholla ja näin lukitsevat keulan putket paikoilleen.


Keulan putkissa on M8 kierteet, joilla t-kappale lukitaan tankoihin. T-kappaleissa on kaksi 10mm reikää tankoja varten.

rodchop

Itse kyllä hitsaisin tuon T-kappaleen alapuolelle jotkut nätit holkit & Laittaisin paksummat pultit. Ihan varmuudeks.
HOG Forever Forever HOG

Rezi

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 30 lokakuu 15, 08:24:39
Itse kyllä hitsaisin tuon T-kappaleen alapuolelle jotkut nätit holkit & Laittaisin paksummat pultit. Ihan varmuudeks.
Meikäläisen minisorvilla holkkien tekeminen on aika työlästä, mutta paksummat pultit olis kyllä asiaa. Todennäköisesti kasimilliset tuossa on riittävän lujat, mutta ne näyttää hepposilta ja jo ulkonäkösyystä ne vois vaihtaa kymppimillisiin.

boris

Tätä rakentamista on kyllä mukava seurata. Tää tein ite omassa pajassa -meinikin on parasta ja varsinkin kuin tehdyt osat ja pyörät ovat näin siistejä!!

Spöke

Nättiä tulee, mutta jäsen R:n kanssa samoilla linjoilla. Paitti että riittääkö edes pidempi pultti? Nuo ylä- ja alatee-kiinnitykset ovat kriittisimmät kohdat pitkässä keulassa. Takajalka ei saa kiertyä hyttysenvitullistakaan kumpaankaan nähden. Muutoin tanko kääntyy ja fillari ei. Tai fillari kääntyy, vaikkei tankoa kääntäiskään. Mietipä vielä hetki, ennenkuin päästät tuon biitin hyppysistäs. Mäkin sulle voin holkit pyöräyttää rosterista tai sit keksit jonkun fiksun klämppisysteemin.
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Rezi

Kiertojäykkyyttä tuo keskellä oleva kiinnityspultti ei taida tosiaankaan tuoda.

Tältä näyttää ylätee alapuolelta.


Tästä kuvasta näkee, että elätee on viitisen astetta killillään haatukkaan nähden. Jos t-kappaleen alle jonkinlaiset holkit laittaa, niin ne pitää sitten jotenkin viistää yläpäistään. Yläteen reikiin hitsatut kiekot on samassa kulmassa kuin haarukan tankojen päät.

Spöke

Joku 1/2" unf pultti ja tangon yläpää aavistuksen kovera ja rälläkällä viiltoja, jotka lisäis purevuutta?
-Spöke
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa