Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun laatikon tunnistusta ja öljyvuodon korjausta

Aloittaja JJA, 22 lokakuu 14, 20:03:25

« edellinen - seuraava »

JJA

Osaako kukaan sanoa mitään panheadin laatikon keskiosassa olevista seuraavista merkinnöistä, 121 35 / 1-61 / 2E
Laatikko on 4 vaihteinen, ei tukilaakeria ja huohotus on kannen kiinnitysruuvissa (-57 tai uudempi)

Laatikko vuotaa hieman öljyä, mutta en osaa sanoa mistä, koska se on ollut ajon jälkeen ympäriinsä kostea. Ajattelin pistää paloöljyä puhdistetun laatikon sisään ja seurailla, mistä alkaa tihkumaan. Onko hyvä idea. Laatikkoon on vaihdatettu taannoin nelosen ratas laakereineen,ajatuksena vuodon tukkiminen. Rupesi vuotamaan melko pian remontin jälkeen. Kai tuon saa pysymään ihan kuivana vai onko turha toive?

Kapteeni sika

#1
Arvailua. Jos rattaan taakse, booreille ei ole laitettu silikonia tms niin sieltä vuotaa. Lääke siihen on o-renkaallinen speiseri, tai sit silikoonilla rappaus.

Tän jatkona on toinenkin pätkä tuupassa:

https://www.youtube.com/watch?v=Xsp238XVLgM

Mä laitoin tollasen lehmänläjään mut ilmeni ylimääräisiä välyksiä joten kiikutin sen asian paremmin tuntevalle.

Paljon tuota kehutaan jenkkivoorumilla.

Edit2. Jos loota on vanhempi kun -66 niin sen nelosrattaan päässä ei ole stefaa ollenkaan. (tosin aftermarket rattaissa voi olla ura tehtynä stefaa varten)  Käsittääkseni tää on tehty korvaan sen stefan puutetta. http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/fi/p1632.html

On mulla toi kyl lehmänläjässäkin.

JJA

Katsotaan nyt mistä vuotaa, kun pääsen siihen työvaiheeseen. Rattaan taakse booreille on laitettu silikooni ja tuo rattaan kiinnitysmutteri on tuolla stefalla varustettu. Rupesin vuotamaan siitä huolimatta pikkuhiljaa muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. Laatikko on sitten seissyt ajamatta ainakin 6 vuotta varastossa. Nelosen ratas laakereineen on vaihdettu joten siellä ei pitäisi olla välyksiä. Mutta näkeekö tuosta laatikosta jostain tarkkaa valmistusvuotta ?

asavolai2

Terve,
Bruce Palmerilta ilmestyi juuri uusi painos jonka avulla valmistusvuoden arvaus on hellpo homma, 1=tammikuu ja 61 valmistusvuosi.
t.antti

Kapteeni sika

Voi vuotaa myös sivuakselin päästä. Akselin pää näkyy rattaan takana. Siinä on o-rengas välissä mutta voi vuotaa silti. Putsaus ja silikonikuorrute päälle.

JJA

#5
Kiitos Antille, näin arvelinkin. Tuo Palmerin entisöintioppaan vanha painos ei asiasta maininnut mitään. Sopiiko tuo jenkkien holkkistefa korjaussarja tuommoiseen vm -61 laatikkoon ?

JJA

No niin, valopetroolin kanssa on leikitty nyt kaksi päivää. Joku 90- luvun ohje päässä sanoi että laatikkoöljyä laitetaan täyttöaukon alareunaan asti. Tulos oli että laatikko vuosi vetoakselin kytkintangon reiästä, kiksin laakeriholkista ja vetorattaan takaa. Katselin korjausopasta, jossa puhutaan 1½ pintistä = 0,7 litraa. Sen jälkeen laatikko on vuotanut pari pisaraa valopetroolia yön aikana rattaan takaa. Eli rattaan stefamutteri pitää kyllä. Ajattelin, että en pura koko laatikkoa kun siinä ei sinänsä ole vikaa, ratas vaan pois ja tutkimaan, saako sinne taakse tuollaisen O-renkaallisen spacerin. Paljonko tuon vetoakselin päittäisvälys saa olla ?

Kapteeni sika

Manuska ei suoraan kerro pääakselin päittäisvälystä. Akselin kiksin puoleisessa päässä on kuulalaakeri joten jos akselissa on päittäisvälystä ja se kiksinpuoleinen mutteri on kunnolla kiinni niin se väljä on siitä kuulalaakerista, ja siinä ei kait isoja välyksiä saisi olla. Näin ymmärsin (jos ymmärsin) asentajan puheista kun vein lehmänläjän hoitoon. Kyseisessä lootassa sitä välystä oli kyl arviolta millin verran, oletan että valohoito ei riitä.


Kapteeni sika

...jos tarkoitat vetoakselilla sitä nelosratasta niin siinä päittäisvälys ainakin soveli-aikakaudella kolmisen kymppää max, wear limit vimosille nelivaihteisille 0.63mm.

Make

Eikös näissä ole aina päittäiset jos-et-tiedä-niin-0,3mm  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Juvakka

Toisaalla mainittu seuraavaa:

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 toukokuu 09, 16:13:13
Hessu se taisi joskus todeta legendaarisen lauseen jonka mukaan 0,20 mm on sopiva päittäisvälys lähes jokaiselle Harrikassa olevalle akselille. Pätee näköjään tähänkin.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kapteeni sika

Itse asiassa se on tässä tapauksessa laakerin välys. Mut en tiiä haittaako jos akseli "elää" muutaman kympän.  ;)  Mun nelilovises meni nelosrattaankin välykset ohjearvojen yli eikä siinä juur onkelmia oo ollu, siitä huolimati.

Kapteeni sika

Tuli juur viestiä pajalta että extravälykset mun lootas johtuu loppuunkuluneista pääakselin laakereista. Oli vähän muutakin sanomista. ;)

JJA

Päittäisvälystä ei pääakselilla ollut, mutta pystyheittoa tuntuu sormiin vetopuolen päässä. Sinänsä ihmettelen, kun laatikko oli juurikin tuon pään välyksen takia korjattavana ja sinne piti silloin vaihtaa nelosen ratas laakereineen. Laatikolla ei montaa sataa kilometria ole ajettu sen jälkeen. Lieneekö köyhää kusetettu silikoniremointilla. Kun saan velipojalta heittokellon niin tuo "poikittaisvälys selviää". Osaako joku sanoa paljonko se saa maksimissaan olla.

En ole ikinä purkanut vaihdelaatikkoa, mutta nyt taitaa tulla semmoinen projekti nyt tehtäväksi. Tyhjennyspropun kierteet on osin korkannut, niin vois laittaa sinnekkin helicoilin. Onneksi on tuo Ekmannin V8 lehden juttusarja käytössä ja täältä sitten kyselen lisäapuja,,,,,

Kapteeni sika

#14
Jos en väärin muista niin hylkyraja sillä akselilla on 0.1 mm. (mun laitteesta mittasin pari kymppää ja se lonksu kun otti akselin päästä kii ja retuutti) Sehän on siis sen nelosrattaan sisällä olevan pronssipuslan välys. Se kun kuluu niin sieltä vuotaa, eikä siinä kestä sit SuperNutkaan koska akseli seilaa sivusuunnassa.

Se silikoni on kikkakolmonen sille että kun se öljy pääsee vuotamaan rattaan takana olevan speiserin ja akselin välistä booreja pitkin rattaan "läpi" toiselle puolelle. Siihen vuotoon on tehty se Rayn O-renkaallinen speiseri. Ja jossain määrin siihen auttaa myös SuperNut, jos se pusla ei ole kulunut.


Ediittiä:

Viisaampien kertomaa; OEM tyyppinen nelosrattaan pusla on kyljestä halkaistu teräsholkki jonka sisäpinnalla on ohut pinnoite pronssia tms keltaista. Se on helppo vaihtaa ilman koneistusapuja mut kun siitä kuluu se pinnoite pois niin sit on rauta rautaa vasten ja pääakselin pinta saa kyytiä. Sit kun vaihdetaan samanlainen holkki tilalle niin se on väljä heti kättelyssä.
Esim Jimsin holkki on yhtenäinen pronssiholkki mut se pitää vaan viimeistellä akselille sopivaksi. Ja jos olen oikein ymmärtänyt niin akselia voi vähän jopa hioa suoraksi ja holkin saa silti oikeille välyksille.