Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin lataus temppuilee

Aloittaja Das Fette Sau, 14 lokakuu 14, 18:28:47

« edellinen - seuraava »

Das Fette Sau

Ongelmana ovat siis rajusti heiluvat latausjännitteet -75 Shovelissa (kiksi), akulta mitattuna heiluu 12-19 V välillä. Ajoittain vilahtaa miinuksen puolellakin. Käytännössä kaikki johdot alkaa olla uusittu, puola on uusittu, jännitteensäädin on uusittu, samoin akku on uusi (alkukesästä ostettu 7,5 Ah normaali lyijyakku) mutta edelleen sama probleema vaivaa.

Testasin latausjärjestelmää tässä osastossa ensimmäisenä esitetyn ohjeen mukaan ja sain tulokseksi säätimen navoilta maata vasten mitattuna 0,3 ja 0,4 millivolttia. Eli kysymys kuuluu, onko uusi säädin jo valmiiksi rikki noiden lukemien perusteella? Lukema tippuu nollaan kun maakontaktin poistaa.

Sitten muutama myöhemmin tänään tekemäni havainto: Akun jännite, kun virrat olivat pois, oli 11,5 V. Kun irrotin jännitteensäätäjän johdon akulta ja käynnistin pyörän, akun jännite heilui edelleen 12-19 V välillä kuten silloin kun jännitteensäätäjä oli kiinni. Sama jännite tuli myös jännitteensäätäjän johdosta mitattuna. Kun irrotin jännitteensäätäjän myös staattorilta ja polkaisin käyntiin, niin jännitteen heiluminen rauhoittui välille 12-15 V ja heilunta oli tosiaan paljon rauhallisempaa, kesti enimmäkseen 13-14 V välillä. Pyörän kun sammutti, akku oli edelleen 11,5 V. Miulla loppui tähän kohtaa ymmärrys, mistä helkkarista tuo kohonnut jännite moottorin käydessä tuli ku akku ei saanut mistään latausta kun piuhat eivät olleet kiinni?

Tuon latausjärjestelmän testausohjeen mukaan kaikki toimii paitsi säätimen navoilta saan yllä olevan lukeman.

Voipiko olla että tuo akku on paskana?

Kuka miulle tähän antaa ratkaisevan vinkin nii lähetän hälle postissa 0,5 l yhden tähden Jaloviinaa lasipullossa. :)
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

ma^ko

Kokeile ensin ladata se akku täyteen akkulaturilla. Jollei napajännite akulla ole täytenä ~12,6-12,8V niin hanki uusi akku.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

ezmo

Noin matala lepojännite akussa viittaa paskana olevaan tai huonokuntiseen akkuun.....

Se jännitteen heittely on latausjännitteen heittelyä ei akun jännitteen heittelyä.
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

PK-67

Hyppivät lukemat voivat joutua mittaristakin,  jotkut halvat mittarit sekoavat kun vie käynnissä olevan moottorin läheisyyteen.

Das Fette Sau

Ezmo: Ok. En ole sitä akkua siis ihan äsken ladannut ja pyörällä ei ole juuri ajettu, mutta uuden akun ei ehkä tarvis purkautuakaan noin äkkiä.

Voiko se olla latausjännitteen heittelyä kun jännitteensäätäjältä akulle tuleva johto on irti ja silti akun jännitteet heittelee, vaikka akun ei pitäisi saada mistään virtaa? Ma en ummarra. Voiko joku akun jälkeen oleva sähkölaite aiheuttaa sen? Puola on tosiaan uusi ja myös etu- ja takavalot on tällä hetkellä kytketty irti että ei siellä kovin monta vaihtoehtoa enää ole. Ja kaikki maat on tarkastettu, kontaktipinnat hiottu puhtaalle metallille ja johdot ja liittimet uusittu.

PK-67: Ok, miepä kokeilen toista mittaria. Kokeilin toisesta pyörästä mitata latausjännitettä samalla mittarilla niin siinä jännite ei heilunut kuin 0,01 V. Eikös nuo kärkisytkät muuten häiritse telkkareita jne, voishan se tosiaan häiritä tuotakin... Toinen mopo ei ollut kärkisytkällä. Miks tuo ylijännite on ainakin tähän asti tuntunut mahdolliselta on se että konkkia on kärventynyt kesän mittaan jo aika monta ja aika vähällä ajolla (enimmäkseen testirinkiä pihaa ympäri). Nyt tosin vaihdoin kärki-/konkkamerkkiä Blue Streakiin, josko ne kestäs paremmin.
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Hemuli

11,5V jännitteellä oleva akku on joko tyhjä tai rikki.

Mutta jännitteen hyppimisen osalta kallistuisin mittarihäiriöön - omassa rautapäässä olen luopunut ajatuksesta mitata latausjännitettä, siitä ei tule mitään juuri samasta syystä. Tasavirtalaturin kanssa on onneksi helppo todeta latauksen toiminta kun pistää valot päälle ja antaa kierroksia - kun valot kirkastuu niin latauskin toimii ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Das Fette Sau

Joo siis akun napajännite 11,5 V on vajaa, mutta se numero oli siinä vaan vertailukohtana sille että mistä moottorin käydessä havaittu isompi napajännite oikeen tulee vaikka latausta ei tapahdu kun piuhat on irti. Varsinainen huolenaihe oli tuo korkealle heiluva jännite, jonka maalaisena yhdistin usein kärähtäviin konkkiin, epäilisin että yhden konkan kestoiäksi tuli keskimäärin alle tunti. Mittaria en osannut epäillä, koska toisesta moposta se sama mittari antoi ihan järkevät lukemat latausjännitteeksi, mutta eipä tosiaan tullut mieleen että kärkisytkä vs. elektroninen voip olla eri asia... Jospa se nyt siitä asettus toisen merkkisellä konkalla tuo jatkuva kärähtely ja heilunta oiskin tosiaan mittarivirhettä.

Mites se säätimen diodiasia mitä tuossa ekassa viestissä kyselin, osaisko siihen kuka sanoa että onko se viallisen säätimen merkki vai onko noin pieni jännite käytännössä mitätön ja ei vielä kerro viasta?
"Ei tällä silleen kiire oo, mutta miulla on auto käynnissä tuossa pihalla..."

Kapteeni sika

Jatketaan ketjua. Pari vuotta sitten latausvalo alkoi hälytteleen ylilatausta ja se todettiin yleismittarilla. DS:n halpis säädin ja taas toimi. Tänään syttyi taas ylilatauksen merkkivalo. Noin 25K ajettu. Häiriö tuli ja meni mut niin se alkoi edelliselläkin säätimellä...

Storehousessa näkyy olevan Compufiren säädintä, onko hyvä? Tuolla hinnalla sais pari halpista.

http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/538455

Olisko muita suosituksia?  Soveli ja säädin pitäs olla mallia 81-88

Kapteeni sika

Olikin vähän päässyt kiinnitykset hapettuun ja oletettavasti maakontakti oli huono, tai voihan se säädin sökökin olla mutta ei hälytellyt ylilatauksesta parinsadan kilsan kierroksella pintojen putsauksen jälkeen.

Säätimen alapuolella on potero jossa on 4mm:n reikä, väännän siihen vitosen kierteen ja siitä maat runkoon.




Kapteeni sika

Vieläkin pelittää, en ole huomannut että olisi lataillut liikoja. Laitoin nyt kuitenkin maapiuhan suoraan runkoon varmuuden vuoksi.



Kuinkahan nää säätimet yleensä sippaa, loppuuko lataus kokonaan?

koiruus

Jos akulle menevä johto ottaa maihin, se on kerrasta kylmä säädin. On myös tapaus tältä kesältä, jossa säädin sippasi ja ylilatasi akun palloksi. Toinen tapaus viime kesältä kun säädin vain pimeni, ei varoitellut millään tavalla. Tuntuu siis olevan tuurissa kuinka se hajoaa...
Sohvi FLHTCUI -06

Kapteeni sika

#11
Ok. Akun keittämistä olen koittanut varoa, sen takia on latauksen merkkivalo joka hälyttää ylilatauksesta, ja siitä lataako ollenkaan, ja siltä väliltä. Jos vaan huomaa katsoa valoa välillä.  ;)

Jos tämä satunnainen ylilataus johtui huonosta maadoituksesta niin se edellinenkin säädin (accel, vanha sellanen, veikkaan että ajalta ennen kiinan tuotantoa) saattaa olla ehjä, se teki just samaa.

koiruus

Maan puute aiheuttaa yleensä vain sen että lataus loppuu. Kun kunnon maapiuha lisätään, se sama vanha säädin toimii edelleen.
Sohvi FLHTCUI -06

Kapteeni sika

Näissä tapauksissa latasi yli 15V, ei siis loppunut vaan  latasi liikaa. Sikälimikäli oireet johtui huonosta maakontaktista.