Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rikrakin 4.vaihde

Aloittaja Karvanaama, 12 lokakuu 14, 21:12:24

« edellinen - seuraava »

rampo63

Ku mun mielestä kuvista päätellen asiat eivät ole hyvällä tolalla : )

Karvanaama

Rattaan pohjassa oleva merkki (kuvassa osoitettu meisselin kärjellä)ja akselin päässä oleva viiva on kohdakkain, tosin niitä viivojahan on tässä neljä.
Räikkäkansi on kasattuna ja ainakin siirtäjärumpu pyörii.
Pitää vielä tsekata että se on lähettämäsi kuvan mukainen, kun käyn tallilla.

Karvanaama

Tarkistin vielä uudestaan.
Paremmassa kuvassa on rattaan merkin kohdalla viivain ja akselin merkki on kohdalla.
Suttuisemmassa näkyy lovet kohdakkain.
Käsittääkseni ajoitus on oikein.

rampo63

se on kohdallaan,,mie laitan illemmalla s-postiin jatko-ohjeita,,,

Karvanaama

Ajoitusasia viimeistelyä vailla, pää- ja sivuakselit on ensin kasattava.
Pääakselillehan tuli vielä uusi kolmosen ratas, jännä huomata, että alkuperäisessä reuna siirtäjätähteä vasten oli suora, kun taas uudessa oli viistetyt. Jospa tuokin hieman auttaa vaihteen päälle menemisessä.

Pääakselin rullien edellisen kasauksen jälkeen jäi vaivaamaan tuo kuvassa oleva ura, siihen löytyi tiivistesarjasta sopiva o-rengaskin joten se sinne nyt tuli laitettua. (siis 4-rattaassa).
Hajotuskuvasta en sellaista löytänyt, mutta tämä laatikkohan on uustuotantoa.
Purkua aloitellessa löysin riekaleisen o-renkaan, joka voisi olla juuri tästä paikasta.

Kapteeni sika

Käsittääkseni tuo o-rengas on ainakin Andrewsin nelosrattaissa. Sen tarkoitus on tiivistää rakoa mistä se öljy usein pukkaa läpi, eli juuri tuon rattaan ja sen päälle tulevan speiserin välistä. Ebaysta saa siihen myös o-renkaallista speiseriä joka on ainakin hyväksi todettu. Sellainen sopii tuonkin päälle, jos olen oikein lukemaani ymmärtänyt.

Alkuperäisissä rattaissa tuota o-rengasta ei ole.

ezmo

Ton mukaan tein oman rikrakkini entisöinnin ja ei sieltä ainakaan vuoda enää. Tuossa pdf filessä on maininta siitä orenkaan paikasta jonka mainitsit

http://shovelhead.us/pics/sheets/leakingtranny.pdf
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Samalta jampalta tilasin O-renkaallisen speicerin. "saddlebagrail" Shoveheadfoorumilla.

E:

Oliko vanhassa speicerissä kaponen ura sisäpuolella? Jos oli niin se o-rengas oli siitä, Rayn speiceristä. On aika hankala saada ehjänä paikoilleen. Speicerin mukana tuli 3 o-rengasta ja mä onnistuin vasta kolmannella. Sit loota lähti kuitenkin purkuun ja mä tarvin lisää renkuloita, Ray lähetti niitä 5 lisää.   Asentaja sano että paikalla olevassakin oli rispaantumia, eli mä en onnistunut kolmannellakaan.  :D

ezmo

Mää onnistuin ekalla. Kietaisin ohutta Kapton teippiä terävien kohtien  kohdalle akselin väkästen päälle. Sama jamppa, keltä tilasin kanssa ja 3 kpl tuli o renkaita. Suosittelen laittamaan jos on jo auki muutenki loota...

-94 Sportster Hugger

Kapteeni sika

Mun piti vaan vaihtaa rattaat ja ketjut, samalla Reiskan speiceri. Loota oli paikoillaan rungossa joten lattialla kontaten koitin saada speiceriä paikoilleen. Olis voinu onnistua paremmin jos olis ollut loota pöydällä. (seliseli)
Kyl sen paikoilleen saa mut jos joutuu käyttään voimaa niin siivu lähtee o-renkaan kyljestä.

ezmo

Näin olen ymmärtänyt.... Mulla taisi olla enemmän kuin tuuria matkassa... Monilla netin maailmassa haasteita paikalleenlaitossa kanssa... Ei se helppoa ollut mullakaan...

-94 Sportster Hugger

Karvanaama

Omastani ei spaceria tullut ensinkään irroitettua, tuo pääakselin tiiviste on viime keväänä laitettu ja arvelin sen pitävän. (haha! kohta kaduttaa..)

Räikkäkannen ajoitusta (pohjalevyä) käänsin vielä inan verran. Vaihde päällä ja kansi paikallaan vielä katsoin lovet, nyt pitäisi olla just.
Kiitokset Rampolle neuvoista ja ohjeista!

Hämmennystä tuotti akselin loviin loksahtelevat jousella varustetut nokat, joita on 2 kpl.
Shifter pawl siis kyseessä, pitäisi olla eri numerot oikealle ja vasemmalle. Sekaisinhan ne meni, mutta en keksinyt mitä eroa niillä olisi.
Edit: voi vittu ei kai mulla ole kahta samanlaista..

Karvanaama

Nuo edellisen viestin kuvat ovat siis härskisti kopioitu erään ruotsalaisen myyjän sivuilta.
Mun laatikossa nuo shifer pawlit ovat todellakin samanlaiset keskenään.
Avasin varalaatikon räikkäkannen, siinä ne ovatkin erilaiset.
Valitettavan huonot kuvat liitteenä, jos joku joutuu asian kanssa painimaan.
Alkuperäisissä on nuo urat eri paikassa kuin uusissa.

Harmillinen asia ilmeni laatikon kasauksen jälkeen, kiristin hammasrattaan paikalleen ja ratas liikkuu n.0,6 mm. akselin suuntaisesti. Eli loota on avattava taas, laitoin alkuperäisen nelosrattaan simmin paikalleen, mutta eipä tullut ajateltua/tarkastettua onko se oikean mittainen.
No jospa tekemällä oppii.
Edit: jäi todellakin ärsyttämään todellakin-sanan toisto.

Kapteeni sika

En oo purkanut lootaa noin paljoo mutta vaikuttaakos rattaan akselin suuntaiseen välykseen se jos speiceri rattaan takana on kulunut. Sehän taitaa kolista pääakselin laakerin ulkoskoolia vasten, tai ainakin sinne lootan puolen hiluihin. Mun lootas se oli kulahtanut aika reilusti takapuolelta ja kun on purkukuvia nähnyt niin se on ihan yleinen vaiva. Osaluettelon mukaan  ei ole erivahvuisia shimmejä tyrkyllä.

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 27 helmikuu 15, 22:04:16
En oo purkanut lootaa noin paljoo mutta vaikuttaakos rattaan akselin suuntaiseen välykseen se jos speiceri rattaan takana on kulunut. Sehän taitaa kolista pääakselin laakerin ulkoskoolia vasten, tai ainakin sinne lootan puolen hiluihin. Mun lootas se oli kulahtanut aika reilusti takapuolelta ja kun on purkukuvia nähnyt niin se on ihan yleinen vaiva. Osaluettelon mukaan  ei ole erivahvuisia shimmejä tyrkyllä.

Totta! Nelosen prikka on aina sama ja spaceritkin  vuosimallin mukaan, jospa ennen koko laatikon uudelleenpurkua katsoisin sen pääakselin tiivisteen kautta spacerin kunnon.
Se taisikin olla ainoa osa laatikosta jota en irrottanut (niinniinjäkätijäk..)
Manuskan mukaan max. välys taisi olla 0,3mm.