Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rikrakin 4.vaihde

Aloittaja Karvanaama, 12 lokakuu 14, 21:12:24

« edellinen - seuraava »

Karvanaama

Kyseessä siis revtechin 4-vaihteinen rikrak-loota.
4-vaihde ei halua mennä päälle reippaammin kiihdytettäessä.
Laatikosta kuuluu Krrrrr ja tärinä tuntuu vaihdepolkimessakin.
Kierrrosten laskiessa vaihde menee päälle.
Jos ei päästä kierroksia kolmosella kovin ylös, menee nelonen päälle normaalisti.

Laatikon edellinen omistajakin oli siirtäjämekanismin tarkistanut saman oireen takia.
Itsekkin olen tuota yrittänyt tutkia jo parina aikaisempana talvena.
Samalla sivuakselilta tuli vaihdettua puslat.
Shimmaustyökalua ei ollut käytössä, mutta tuolla muuallakin mainitulla tavalla, vaihde päälle, kansi ylös ja katsoen miten haarukat on.
Kaikilla vaihteilla haarukat rattaiden välissä keskellä, kuten kai pitääkin.
Ja haarukat siistit, toki rattaiden jättämiä kiillotusjälkiä on.

Pääakselin rattaissa ei juuri jälkiä näkynyt, vertailtavana oli toimiva avattu lehmänläjä, jossa rattaat oli paljon kuluneemmat.
Liiallista välystä ei pääakselilta löytynyt, joten ei sitä tullut irrotettua.

Kannen urissa oli pieniä kulumajälkiä, jota tasoittelin viilalla.
Mitäs seuraavaksi?
Uusi pääakseli hiluineen? Toki on pajoja, jotka tästä tekee toimivan, mutta jos vielä ite koittais.

rodchop

Tarkista vielä se räikän ajoitus että on kohdallaan.
HOG Forever Forever HOG

Karvanaama

Joo sepä varmaan pitää kokeilla, jotain ohjeita manuaalissa onkin, ymmärtäisi vaan.
Tai sitten voisi nopeasti kokeilla varalootan räikkäkantta sellaisenaan paikalle, ko loota on ihan toimivakin, tiputtelee vaan öljyä eikä siinä ole kiksiä.

Karvanaama

Jotain tuusailtu. Kaksi laatikkoa vierekkäin auki että on vertailukohde.
Kansi auki ja nyt näyttääkin siltä että sivuakselille tuleva siirtäjähaarukka ei olekkaan keskellä.
Tämä ei kait saisi vaikuttaa 4-vaihteen päällemenoon, mutta tuo on simmattava keskelle tietenkin.

Pääakselin siirtäjähaarukka on kyllä keskellä, mutta ilmeisestikin väkäset, jotka estävät siirtäjähaarukkaa pyörimästä "pimpulaan" (shifting finger) nähden, ovat kuluneet.
Lukitusmutteri oli ihan sormivoimin avattavissa, toki lukituslevy piti mutterin paikoillaan, mutta pimpulan liike on ihan eri luokkaa kuin vieressä olevassa varalaatikossa.

Eli siirtäjähaarukat puslineen varmaan on hankittava.

Räikkäkannen ajoitukseen en ole vielä puuttunut, kokeilin pyöritellä porakoneella pääakselia ja kahdella eri räikkäkannella loksuteltiin vaihteita ylös-alas, mutta ei eroa ollut havaittavissa.
Ongelmalaatikossa näkyy olevan tuo muualla mainittu pehmeä tinarumpu ja varalaatikossa se parempi peltinen.

rampo63

Mulla taitaa olla kotimaan kieliset ohjeet siihe räikkäkoneiston ajotukseen ,,,,sit ku alat tarvimaan ni voin skannaa ne sulle.

-Rampo-

Hessu

Mites jos se 3/4 kytkentäratas olisi väärinpäin. Sen voi meinaa asentaa kumminpäin vaan.
Siis se mitä haarukka liikuttaa.

Karvanaama

Lisää tuijottelua ja hieman ruuvailtukin.
Siirtäjähaarukan reijässä on kyllä melkoisesti väljyyttä puslaansa ja haarukassa on pyörintäjäljet jotka tuntee kynsillä. Nuo pitänee varmaan hankkia uudet.
Kytkentäratas menee jotenkin pykältäen 4-rattaan sisään, joten huomenissa loota tyhjäksi ja tutkimaan miltä kytkentäratas ja 4-ratas näyttää.
Ainakin kytkentärattaan viisteet vaikuttaisivat olevan samoin päin kuin toisessakin laatikossa, mikäli Hessu noita viisteitä tarkoittaa?
Rampo: Hyvä tietää, jos tuo räikkäajoitus ei ala aukeamaan, niin palaan asialle.

Karvanaama

Akselit irroitettu, kytkentäratas oli oikeinpäin (high-teksti nelosen puolella).
Kolmosen ja nelosen rattaassa sekä kytkentärattaassa kulmissa osumajälkiä, pääakselilla tukilaakerin ja vetorattaan kohdalla kulumisjälkiä.
Taitaa olla paras hankkia noihinkin uudet tilalle.
Tuossa kuvatuksia:

Kapteeni sika

Melko karkeeta työstöjälkee, kiinan tuotosta todnäk.

E: jaa se olikin ryytekki.

Karvanaama

Joo ronskin oloista on, Kiinaa tai Koreaa.

Päätös tehty, tilaukseen siirtäjähaarukat puslineen, nelosen ratas + pusla, 3-4 kytkentäratas, pääakselin kiksinpuolen laakeri, tiivistesarja ynnä muita ruuveja ja pikkusälää.
Kolmosen ratas näkyi olevan 23 hampainen, se saa jäädä, sen jäljet on pieniä neloseen verrattuna, saapa nähdä kaduttaako keväällä. ;D
Pääakselin jäljet on tukilaakerin ja supernutin kohdalla, sekin saa kelvata.

Karvanaama

#10
Onko nyt laitettava nuo merkit kohdalleen?
Tällä hetkellä ne eivät ihan linjassa ole.
Siis nuo akselin päässä olevat viivat ja rattaassa oleva lovi.

E: siis räikkäkannen ajoituksesta on kyse.

Karvanaama

Akselin viivat ja rattaan lovi eivät vissiin ole säädettävissä, akselin pää rattaaseen on neliskanttinen.
Mutta sensijaan säädettävissä on tuo pohjalevy, koska siinä on soikeat reijät.
Alemmassa kuvassa olevat akselin hammastukset ja pohjalevyn lovi olivat hieman eri kohdilla joten säädin noiden soikeiden reikien verran lovet kohdakkain.
Olenko aivan mettässä tuon ajoitusasian kanssa??

Karvanaama

Lainaus käyttäjältä: Karvanaama - 06 tammikuu 15, 20:37:53
Kolmosen ratas näkyi olevan 23 hampainen, se saa jäädä, sen jäljet on pieniä neloseen verrattuna, saapa nähdä kaduttaako keväällä. ;D

Olisi varmana kaduttanut, jo nyt oli huomattavissa kolmosen hylkiminen vaikka laatikko oli vasta pöydällä testattavana. Ilmeisesti kolmosrattaan kulumajäljet eivät oikein natsaa uuden siirtäjätähden kanssa.
Uusiksi siis sekin samaan konkurssiin. Ei nämä toivomalla korjaannu.

Karvanaama

#13
Viitsisikö joku vahvistaa:
Onko räikkäkannen ajoituksessa kyse kuvan yläosassa olevien akselin ja pohjan lovien saamisesta kohdakkain?

Edit: nyt löysinkin intterwepistä kuvan asiasta (kuva 8 )
http://bakerdrivetrain.com/wordpress/wp-content/uploads/2011/10/4-speed-n1-inst.pdf

rampo63

oothan laittanu ensin sen shifterin rattaan jossa on muutama hammas ja ja tuon sifterin akselin merkit kohilleen,,,mä laitan tänään sulle s-postia kuvan kera asiasta,,,jatketaan sit siitä TRRRT