Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Renkaan vaihto kotikonstein

Aloittaja Kokkonen, 18 heinäkuu 09, 19:44:24

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Laitetaas vähän renkaanvaihtoa kuvasarjana. Tähän hommaan lienee itse kullakin jippoja ja työkaluja, ei kun julkistaamaan niitä tähän topiikkiin.

Kuva 1.
Tarvittavia työkaluja: rengasrautasarja, löytyy krossi- ja enduroharrastajien liikkeistä, kumivasara, geeliä taikka fairia, ilmaa kompurasta tai tosimiehille pumppukin riitää, venttiiliavain.
Aluvanteita varten on myös kaiken näköisiä suojamuoveja, jotta ei pinta tärväänny.
Laastaria sormia varten ja kuulosuojat tenaville, jos ovat seuraamassa kun isä vaihtaa rengasta.

Kuva 2.
Vanhan renkaan poisotto on homman vaativin vaihe. Etenkin vahvistetun (taka)renkaan olakkeen pudottaminen ruostuneelta vanteelta sen keskiuraan kysyy joskus hermoja ja aikaa. Tehtävään voi valmistaa työkalun taikka käyttää kuvan tapaan pyörän seisontatukea apuna. EDIT: Itse renkaan vääntö vanteelta aloitetaan venttiilin kohdalta.

Kuva 3.
Onnistuneen poiston jälkeen vannenauha pitää tarkastaa, poistaa ruosteet vanteesta jotta asennus onnistuu ilman isoja kirosanoja. Uuden renkaan pyörimissuunnan tarkistus, geeliä tai muuta liukastetta renkaan reunaan ja punnerretaan ensimmäinen reuna vanteelle. Menee yleensä kivutta. Sisärenkaan venttiili ujutetaan reikäänsä, mutta ei kiristetä vielä lujaan.

Kuva 4.
Sisärengas pujotetaan renkaan ja vanteen sisään. Lisätään hieman ilmaa ja tarkistetaan, että sisäkumi on hyvin paikallaan eikä siihen jää laskoksia. Sopiva määrä ilmaa estää sisäkumin joutumasta rengasraudan ja vanteen väliin päälirenkaan asennuksessa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Sitten lisää....
Kuva 5
Päälirenkaaseen taas geeliä, jotta luistaa hyvin vanteen reunan yli, mutta etenkin sen takia, että nousee vaivatta vanteen olakkeelle, kun renkaaseen lisätään ilmaa. Silikonia eikä öljyä pidä käyttää liukasteena koska ne eivät haihdu taikka poistu renkaan pinnasta. Saattaa rajussa lähdössä rengas pyörähtää vanteella.

Kuva 6
Ennen päälirenkaan toisen puolen asennusta tarkistus, että venttiili on edelleen suorassa, jos ei kumin pyöräytys jotta seikka korjaantuu. Asennus aloitetaan venttilin vastapuoleiselta reunalta. Asennuksessa on tietty oltava varovainen, jotta ei turmele sisäkumia. Jos loppuvaiheessa tulee tiukkaa, tarkasta, että päälikumi on asennetulta osin molemmin puolin vanteen keskiurassa. Jos rengas makaa jo vanteen olakkeella, tiukkaa tulee olemaan ja todennäköisesti rengasraudat vaurioittavat hieman rengasta.

Kuva 7
Renkaaseen laitetaan ilmaa sen verran reippaasti, että päälirengas nousee kauttaaltaan vanteelle. Painetta saa ja joskus pitääkin olla ainaskin tuplat varsinaisesta ohjearvostaan. Jos rengas ei kuitenkaan asetu paikalleen, niin kumivasaralla voi koittaa paukuttaa niskoittelevaa kohtaa. Joskus pitää päästää ilmaa pois ja koittaa takoa taas. Jos liukasteena on fairyä tai muuta pesunestettä, pieni suihkaus vettä tuohon vastustavaan paikaan saattaa auttaa, ja sitten taas painetta renkaaseen runsaasti.

Kuva 8
Venttiilin kiristys paikalleen. Jos tämän tekee liian aikaisin, se estää päälirenkaan menemästä paikalleen tästä kohtaa. Oikean ilmanpaineen tarkastus, eli päästetään ylimääräiset ilmat pihalle.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Ja vielä ....

Kuva 9
Taspainoitus. Tässä se tehdään renkaan ollessa paikallaan. Jarrusatula on pois, joten rengas pyörii vapaasti. Jos rengas asettuu aina samaan asentoon, merkkaus ja paino siihen johtaan joka jäi ylös. Itse ole pyrkinyt tuonne 5 gramman haarukkaan.

Tubeless on hieman oma tarinansa, sen voi kertoa joku muu  8)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Psycholasse

Tänää kävin heittämässä renkaan vanteelle ja samaan kauppaan ostin sisäkumin.  Hintaa tuli 20 oiroa.  Joskus kun oon muka säästänyt ja yrittäny ite vaihdella kumeja niin  täytyy sanoa että mielummin heitän pari kymppiä ammattilaiselle jolla on pelit ja pensselit. Kun huudan vittua niin että naapurit vie lapset sisään ja kertoo että nyt on moposedällä huono päivä kun sen mopossa on joku vika... taas.  Oma summasummarum 20 eukkoa köyhempi mutta ehjillä rystysilla eikä rengasrauta ole mustannut nenää eikä kurkunpää ole kipeä huutamisesta.  Ketjuhan oli toki ohjeet renkaanvaihtoon kotikonstein mutta ....

Lasse

Kokkonen

Vähän odotinkin tämän suuntaista kommenttia.  :)
Säästäminen ja kannattavuus on näissä hommissa aina vähän kyseenalaista. Minä vaihdan itse renkaat, koska haluan sen tehdä, makso mitä makso ja toisaalta olen sitä mietä että henkselit on ainoat jotka kannattaa ;D
Toinen esimerkki, jossa on myös tuo säästöasia mukana: Vaihdatin Shovelin takarenkaan paikallisessa saksalaisessa liikkessä. Normaali 130/16 Metzeler. Hintaa tuli 210 euroa (Rengas+sisäkumi+työt). Itse saan saman renkaan netin kautta 110 Eurolla + sisäkumi 10.
Välirahalla ostan kossua tai kaljaa jolloin vahto on riemukkaampaa mutta toki kestää kauemmin ja homma pitää tehdä uudestaan seuraavana päivänä sekä vaihtaa rikkimennyt sisärengas vielä kerran uuteen. :D

No, joo, kukin tekee haluamallaan tavalla, renkaanvaihto onnistuu myös kotikonstein.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Juvakka

Kokkosen kanssa samoilla linjoilla. Sitä paitsi tuntuu, että tuo renkaan vaihto itse/kotikonstein alkaa olla katoavaa kansanperinnettä.

Tuosta kannattavuudesta vielä sen verran että miun mielestä ainoa, joka tässä maassa kannattaa on Saimaan kanava pakkasella. ;)
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Psycholasse

Täytyy kyllä sanoa että jos noin "isoa" hintaa pyytelisivät niin saattasin kyllä olla rystyset raarmuilla ja nokanpää mustana rengasraudan iskusta. Mutta itse en muutaman kympin takia peruslaiskana tyyppinä moiseen ala.

Lasse

Mopopoika

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 18 heinäkuu 09, 19:44:24


Kuva 2.
Vanhan renkaan poisotto on homman vaativin vaihe. Etenkin vahvistetun (taka)renkaan olakkeen pudottaminen ruostuneelta vanteelta sen keskiuraan kysyy joskus hermoja ja aikaa. Tehtävään voi valmistaa työkalun taikka käyttää kuvan tapaan pyörän seisontatukea apuna. EDIT: Itse renkaan vääntö vanteelta aloitetaan venttiilin kohdalta.


Nyt sain huonon kuvan otettua omasta systeemistä miten pudotan renkaan keskiuralle. Mulla on tukeva työpöytä jonka väliin laitan pullotunkin. Tunkin jalan reuna painaa näppärästi renkaan keskiuraan. Nykyään ei tule enään tässä vaiheessa hiki  ;D Kuvassa autonrengas (hulluna vaihdan myös niitä käsipelillä) mutta sama toimii myös motarin renkaalla.

rautapannu

 yksi keino ton vanteelta irtisaamiseen on et puristaa viilapenkin välissä kumin kasaan! ite väsäsin 16 tuuman vanteen kaaren muotoon leikatun n.5 mm paksun levyn  (2 kpl) .rengas vaa levyjen väliin viilapenkkin ja rutistusta! (viilapenkin leuat o noin 20 senttii leveet nää puolkaaren muotoset levyt rutistaa noin 40-50 sentin matkalta ) tosin pitää seuraavalla kerralla koettaa tota jalalla painamista!! superralli reissulla räjähti rengas tiptoppi rasia oli mukana samaten rengasraudat mut ku onkelma oli juuri toi vanteelta irti saaminen onneks vieressä oli maatalouskonekorjaamo ja sielt löyty avut tohon irti saamiseen!!