Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

TC 88 -> 97 (tai 106 stroker)

Aloittaja ranze, 29 syyskuu 14, 20:21:08

« edellinen - seuraava »

the dog

Terve.

Tuli itsekkin laitettua S&S T124 Dynaan, mutta valmis kone. Minkä sytkän ajattelit laittaa?

ranze

Kiitokset neuvoistasi! Kirjoitan kuitenkin tähänkin jos joku vaikka hyötyisi lukemastaan.

Ensin luulin että omalla pärjää, mutta eihän siitä pysty säätämään edes perusennakkoa jonka säätötarve on strokerissa aika ilmeistä. Samoin alkuperäisen sytkän kierrosrajoitin tulee vastaan 5700 kierroksen kohdalla. Myös käynnistys helpottuu kun sytkä on kehittyneempi.

Kuten kerroit; Sössön IST on todella hyvä. Siinä on kansissa nakutuksentunnistin (Super Stock kansissa niille valmiit koneistukset) ja lämpötila-anturi. Kitti on aika hintava; pelkät anturit ja johtosarja maksaa jo tavallisemman sytkän hinnan.

En tiedä olenko raiteilla mutta seuraavana vaihtoehtona pidän Cranen säädettävää sytkää. Näyttäisi kuitenkin siltä että tuotanto on jo lopetettu ja 1999-2003 mallisen kaasarikoneen sytkää ei välttämättä löydy. Kolmosena pidän Daytonaa jossa on säätömahdollisuuksia tai Dynan sytkää.

Rakentelu on nyt jäissä koska taisin saada kitissä väärät kannet. Onneksi ostin kitin kotimaiselta kauppiaalta joka tekee kyllä kaikkensa. Ja onneksi on vasta tammikuu!
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

the dog

Crane Cams on siirtynyt S&S:n omistukseen jo aikaa sitten. Ovat poistaneet päällekkäisiä tuotteita.
Daytona Twin tec on hyvä ja usb johtosarja sytyksen säätämiseen on halvempi kuin S&S, mutta S&S IST on plug on play(kalliimpi, helpompi).

rimppa

Mitä epäilyttää kansissa ?  täälläkin meni hetki ihmetellessä kun S/S kansissa ei ollu huohotus kanavaa, korvattu tiivisteessä olevalla uralla !

ranze

#19
Juu, IST:ssä on kansissa lämpötunnistin ja detonointitunnistin.

Rockercoverit eivät istuneet kansiin, keinuvivut väärän mittaiset, reikiä väärissä kohdissa tai ne olivat liian pieniä. Kenties 124" S&S evo kannet, istuu sylkkyihin mutta twincam sössön yläroippeet ei sitten enää istuisikaan. Asian selvittely edelleen kesken.

Kyllä tässä ylläreitä tuntuu tulevan ja projekti paaaaiisuu. Vaihdelaatikko, kytkin, ketjuveto, peränlevitys, startti, sytkä, puola, pakoputkisto, takahaarukan tuenta, moottorin kannakkeet.. tietääpähän miksi mennä töihin.  ;D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Eikä savuja ole vielä otettu.. Ennenkuin tuo on sisäänajettu, säädetty ja penkitetty. Hellurei. Alkaako sytkäkäppyröillä leikkiminen ja sulkeiset sössön shorty g:n kanssa. No.. sössön kaasarin puutteet on tiedossa, mutta on siinä hyvätkin puolensa. Toivottavasti.  :D
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

rimppa

#21
Kirjoittelin S&S kannen öljykanavasta ja tiivisteestä väärää tietoa , S&S kannteen kuuluisi S&S välikansi.
Ajoin vingulla öljykanavaa molemmille puolille , ( syl. kanteen ja välikanteen)

Pikaisessa testissä vääntö oli lisääntyt 110 nm : stä 154 nm , hevoset entisellään .  Paremmalla ajalla aletaan kokeilemaan parantelua.
Vääntö  oli tavoitteena ja tulihan sitä !

Sopassa mukana 4,5" kampura , S&S kannet ja 551 S&S nokat , monttupää männät, orkkis Keihin, poraus 94 mm, pitäis olla nyt 106".   Dynatecin boxi . Välitystä harvensin edestä 32 tilalle 34 hampainen.Toivottavasti toi boxi riittää ? Kaarari pitäs kai vaihtaa ?

ranze

Lainaus käyttäjältä: rimppa - 25 lokakuu 15, 15:39:08Sopassa mukana 4,5" kampura , S&S kannet ja 551 S&S nokat , monttupää männät, orkkis Keihin, poraus 94 mm, pitäis olla nyt 106".   Dynatecin boxi . Välitystä harvensin edestä 32 tilalle 34 hampainen.Toivottavasti toi boxi riittää ? Kaarari pitäs kai vaihtaa?
Mulla on tasapäämännät ja ruttua 11 pintaan. Aika helposti saa kilisemään 98:lla. Kuuman koneen käynnistys tuottaa helposti takapotkun joka hajottaa startin osia. Molemmat noista menee vähän sytkän (Dynatek mullakin) piikkiin. Käppyrä on tehty penkityksen yhteydessä. Välitystä harvensin jonkin verran, mutta enemmän pitäisi.. vakiolaatikolla vaan ykkösen välitys sanelee rajat.

Keihinistä kirjoitellaan että riittäisi sataan heppaan. Jos vertailussa olis HD:n kannet ja Keihin vs S&S:n Super Stock kannet ja SuperG imusarjoineen, niin siinä on melkoinen ero virtauksessa. Tietty kanavan koko ja venttiilin koko pitää olla suhteessa. Mut kuvasta näkee eron.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

ranze

Sulla on aika maltilliset nokat. En tiiä tuleeko tarpeeksi virtausta, jos on isot röörit ja matala nokka. Kaikkihan riippuu siitä mitä koneeltasi haet.

Itte hain ronskia alavääntöä, mutta toistaiseksi rokki on soinut paremmin 4000 rpm ja siitä ylöspäin. Siihen johtaneet syytkin ovat jo tiedossa ja toivon mukaan ensi kesälle saadaan tasapainoisempi vääntökäyrä.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Natking

Mää en ole ihan varma että onko toi välitysten harventaminen niin kovin hyvää touhua.
Pääsee helposti siihen tilanteeseen että normi 80-100kmh ajossa ollaan niin alhaisilla kierroksilla että joka pikkusessa kiihdytyksessä tarttis heittää pienempää, (ja jos nyt olen sisäistänyt tämän toisten hillittämän vimmän ajaa matalilla kierroksilla) ja sehän on se mistä just ei tykätä.
Eli sitten kilistellään, ja oikeen kunnolla.  ::)

Tolla touhullahan ne shovelitkin hajotetaan, et olisko TC sitten jotenkin kovastikin eri asia?
TCn kampura kun kuitenkaan ei taida ihan parhaasta päästä olla...
Just trying to be different (like everyone else)

ranze

Lainaus käyttäjältä: Natking - 01 marraskuu 15, 05:34:36
Mää en ole ihan varma että onko toi välitysten harventaminen niin kovin hyvää touhua...

..TCn kampura kun kuitenkaan ei taida ihan parhaasta päästä olla...

Mut jos onkin sössönsöön strokerkampura ja saman tehtaan kolmilohkoinen öljypumppu. Ja jos on tuplat tehot ja lähelle tuplat väännöt verrattuna alkuperäiseen, niin on aika kornia huudattaa parin litran pataa orkkiksilla välityksillä. Toki sohvan ajoasennolla posket alkaa lepattaa, ennenkuin tuppi on kääritty nurin.  ;D

Esim. Jimsin Fat 5 laatikossa on vitonen 20% loikkari. Tehty juuri näille big inch koneille 120 CUI -> ja hampaat on normaalia leveämmät niissä pykälissä mitkä joutuu lujemmalle. Trapdoor tulee tietty enemmän ulos.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

the dog

Itse olen aina pyrkinyt pitämään ensio/toisio välitykset mahd lähellä vakiota "isoissa koneissa", mutta vaihtanut sitten OD laatikon. Eli ajan samoilla kierroksilla kuin oem moottorilla. Jos ajelee liian matalilla kierroksilla niin alakerta/ensiöveto ja aivan sama mikä laatikko on niin remonttia on tulossa. Tämmöisiä moottoreita on ollut itsellä käytössä S&S evo 96, S&S T124 B-malli, S&S evo 124, TP evo 124, S&S evo 128, S&S T124 A-malli. Ja laatikoita 2*Jims OD 6, 2*Baker OD 6 ja yksi Rev Tech joka vaihtui aika pian Bakeriin. Ja tärkeää varsinkin rubber mounted rungoissa on kierroslukumittari.

ranze

Noissa 6 vaihteisissa OD laatikoissa on sama välitys kuutosella, kuin Fat 5 on viitosella eli jotain 20% harvempi. Nykyisessä vakiossa on vitonen liian tiheä kun ajetaan reipasta matkailuvauhtia. Ja silti ykkönen voisi olla tiheämpi kun ajetaan kaupungissa kapsäkkien keran kaksi päällä ja ruuhkajonossa. Jotenkin tuo Fat 5 kiinnostaa; en ymmärrä kehitystä miksi vaihteita lisätään vaikka löylyä on enemmän. Samasta syystä ajoin aikanaan motocrossiakin kilpaa 500 kuutioisella. Piikkikuskeilla oli enemmän vaihteita ja vaihtoivat tiheään.

Kiekkamittari on hyvä olla, muuten on enskakin lujilla. Vääntöä on ja korva on huono mittari. En oikeastaan vedätä alle 2000 kierroksen. Tyhjäkäyntikin on tonnin luokkaa, Kjellin jäljiltä. Eikä ole syytä vedättää pikkukierroksilla maantienopeuksillakaan. TC3 pumpussa on silti vain yksi lohko painepuolella, imulohkoja on kaksi.

Sytkän vaihdan ja alakerta kasataan uudelleen, kannet portataan. Jos rahat riittää niin laatikko uuteen kuosiin. Saa nyt nähdä mihin lopulta päätyy.. Aika paljon on Kalixissa kuusivaihteisia asenneltu, kai siihen on syynsä.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Natking

Samaa mieltä noista vaihteista. Välillä kyrsii kun saa renkuttaa koko ajan edes takasin vaihteita.
Kyllä toi 5 varmaan on sopeva määrä, vai menikö oikeen vääntävä kone ihan neljälläkin? Voi toki olla että tulis turhaa vedättämistä ja huudattamista.

Automaatti tarttis olla, kele!!!  ;D
Just trying to be different (like everyone else)

ranze

Näyttäisi siltä että loota vaihtuu Bakerin DD6:een. -02 FLHR ei saa builders kittiä OD6:teen. Amerikanpalstalla tiedettiin kertoa että Baker ei porsi koskaan ja vapaa löytyy helposti. Fat5 ei tunnu olevan kaksisessa maineessa. Koska DD6 kuutonen on suora, vaihdetaan enskan etuhammas 28 piikkiseen. Näin toiska saa olla vakio ja mittarikin näyttää oikein.

Sytkä vaihtunee S$S IST:hen. Antaa vähemmän potkua kuin Daytona, joka olis toinen vaihtoehto. Mutta koneelle ystävällisempi. Tunnetusti huonotuurisena paree kattella kestäviä kikkareita.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.