Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Por15 ruosteenpoistaja hiiltyi tankkiin, hiilen puhdistus tankista

Aloittaja Napa, 29 syyskuu 14, 12:55:23

« edellinen - seuraava »

Napa

Mor

Tämän foorumin uutena käyttäjänä heti kiperää kysymystä bensatankin puhdistamisesta:
Eli metallisen n.13litran tankin pinnoitus Por15 tavaralla meni pieleen jo ruosteenpoistovaiheessa, eväs jäi tankkiin liian pitkäksi aikaa ja ruoste ehti muuttua "mustaksi hiili ja kuona kerrostumaksi" kuten MVEltä, maahantuojalta todettiin. Ehdottivat pöntön viemistä jäähdyttimiä putsaavaan liikkeeseen jossa se konepestäisiin tai jotain.

Olisiko jotain lientä jolla tuo paska lähtisi tankista irti vai pitääkö se oikeasti vetää betonimyllyyn kiinni hiekan kanssa? Olen nyt koittanut puljata tankkia syylärin putsaajalla mutta hidasta on, muuta eivät sieltä syylärinhuoltopaikasta osanneet neuvoa.. Tankki on senverran päässy edellisen omistajan varastoinnissa happanemaan että kovin kovaa mekaanista rumputusta tuskin kestää, koritinaa meni jo puolikas tanko ihan pahimpien reikien paikkuuseen.

Viimesyksynä yritin puhdistusta/pinnoitusta Kreemillä joka irtosi sitten jo tämän kesän ajuissa sisäpuolelta kokonaisena "kalvopussina". Nyt ponnistuksessa kilpaileva Por15 mutta menestys on mulla tähänmennessä aika huono..

Kiitoksia vastauksista etukäteen.
Napa
ps. koritinaukseen ja tuohon tankin laittoon löyty hyviä ideoita täältä läjäpäin joten katsoin parhaaksi kirjautua tännekkin. Oletettavasti hyvää vinkkiä löytyy myös jatkossa kun vaan jaksaa kaivella.

pss. muokkasin otsikkoa kun tulee niinpaljon ruosteenpoistovinkkejä jotka ei tuon antirustin poistamiseen liity juuri mitenkään.

Jack

Taitaa POR-15 se puhdistushappo olla fosforihappoa, joka käyttäytyy juuri noin. Mekaaninen puhdistus taitaa olla ainoo vaihtoehto, ellei...sama aine pehmittäisi sitä kovettunutta uudelleen. Tarttis olla kemisti.

mene ja tiedä...
Flatheads!!!

mukle

Hiljan putsattiin yks tankki ruosteesta vähän miedommilla myrkyillä eli sitruunahapolla. Seossuhde oli muistaakseni muutamia kahvikuppeja happojauhetta per 5L vettä. Tankkia pidettiin nelisen päivää eri asennoissa, että tuli kauttaaltaan käsiteltyä. Ennen hapotusta irtoruoste poistettiin muutamalla kourallisella isoja muttereita vedessä pyörittäen. Irtoruoste on kuulema tärkeä saada pois koska hapon teho menee muuten tähän irtoruosteeseen. Rautamutskut ovat helpompia onkia magneetilla pois kuin yrittää ravistella esim. kiviä täyttöaukon sisäpuolisen kauluksen vuoksi.

Lopuksi huolellinen pesu painepesurilla ja kuivaus. Tähän tankkiin ei tehty mitään pinnotusta kun se näytti niin hyvältä ilmankin.

Don Quijote

Por-15 settiin kuuluu por-stripper nimistä kamaa, sillä voisi lähteä? Eikö Mobitivesta osattu neuvoa vai kysyitkö? Se on melkoista myrkkyä.

Pohjustus pitäisi tehdä sillä por-stripperilä, sitten muistaakseni Marine Cleanilla ja viimeiseksi fosforihappo ennen pinnoittamista.
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Napa

PorStripper kävi jo tankissa heti ensimmäisenä sen Kreemin jämien poistamiseksi, samaten marine cleaner eli rasvanpoistoaine. Nyt siis se seuraava aine eli ruosteenpoistoaine jäi sinne liian pitkäksi aikaa ja ruoste muuttui hiileksi sekä kuonaksi. Muilla heavy duty-sarjan aineilla ei MVEn mukaan kuulemma sitä paskakerrosta saa irti sieltä. Oma moka mutta kuka piru voi oikeasti vuorokausia sitä tankkia huuhdella, puolen tunnin välein?

Sitruunahappoja sekä muita vastaavia ruosteenpoistoaineita on turha sinne laittaa kun ruoste ei ole enää se ongelma vaan kuona/hiili joksi se ruoste nyt on muuttunut.

Eli millasilla aineilla esimerkiksi sylintereihin/pakoputkiin yms. oikeasti hiileksi asti kiinnipalaneita kuonia liotellaan?

Jensen

Mulla tulee mieleen yksi Honda CB 350 jota oli ulkona säilytetty ja vanteet oli ikävästi ottaneet ruostetta.. Suihkuttelin niihin forsforihappoa ja lisäilin sitä aina tämän tästä kunnes ruoste oli pois.. Muistan sitten kun säikähdin kun vantesiin jäi kuonaa että millä vitulla sen saa pois..?

           Muistaakseni rätillä ja asetonilla lähti ja vanteet oli kuin uudet.. En halua herättää turhaa toivoa mutta kokeile asetonilla.. Ehtaa tavaraa pitää olla kun niitäkin on liepeämpiä.. Aika hinkutus oli että sai sen fosforihapon pois..

               Annitrolissa on inhibiittejä ja ne ei aiheuta metallille vaurioita.. Ei se hiili haittaa mutta epäpuhtaudet pitäs saada pois kun muuten ne on pensassa ja paikat aina tukossa..

ma^ko

Täytä tankki Cokiksella, ei zero tai light, vaan ihhan punaetikettisellä Cokiksella ja unohda pariks päiväks. Sitten tyhjennä, huuhdo ja todennäköisesti hämmästy. Jostain syystä Lidl tai Pirkka colat ei toimi. Irrottaa yllättävän monet kummalliset kuonat, hiiltyneen antirustinkin olen Cokiksella irroittanut, ei tosin ollut POR15.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Napa

No mikään mekaanista käsittelyä vaativa ei tuon bensatankin kohdalla toimi ymmärrettävästä syystä, sisäpuolelta ei pääse hankaamaan ja monesti hankaamisessakin taitaa olla kyse myös elektrolyyttien siirtymisestä.

Pitänee kokeilla vielä kokista ja asetonia, tuossa järjestyksessä kun halvempi ensin. Käyttäjä Jack arvailikin että jos pistää samaa happoa sinne sisälle niin vois ehkä pehmetä se kerrostuma mutta vaatinee kovempaa kuin millä alkuperäinen on saatu aikaan?

Mielellään kyllä ma^ko kuulisin tuosta "antirust" kokemuksestasi?

ma^ko

Mul oli sisält ruostunut vanhan pikkusnurran tankki, sellasen Seagull-tyylisen(ei ollut British Seagull) mut kopaton, makaavalla lieriötankilla oleva pikkuperämoottori jonka tankki oli sisält kovin ruosteessa. Erilaisten koneilujen jälkeen tuuppasin jotain "rust removeria" sinne ja jätin liian pitkäks aikaa(=unohdin) ja tuloksena oli karstainen tankki. Kokeilin useita mömmöjä siihen ja kaveri sanoi et paa kokista ja jätä yöksi. Pidin lähinnä vitsinä, mut kokeilin, no yön jälkeen sielt tuli epämääräistä lientä ulos ja karsta oli vähentynyt. Täytin uudestaan kolalla ja jätin muutamaks päiväks tai viikoks tai jotain ja sitten olikin täysin puhdas tankki.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

mukle

Must se cokiksen happo on sitruunahappoa jota tuossa ylempänä jo tarjoilin. Voin olla toki tässä väärässäkin.

Omasta keitoksesta saa vaan aikapaljon tymäkämpää tavaraa ja happoa saa jauheena monestakin paikasta esim. apoteekistä.

ma^ko

Onhan Cokiksessa kai sitruunahappoakin, hiilihappoa, sokeria etc, se vaan on varsin kovaa kamaa liottaan vaik mitä ku sille antaa hieman aikaa... sit jotkut juokin sitä...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Napa

Hmm joo mä ite arvailin syövyttävien happojen sijaan että joku tollanen kupliva tavara joka menee sinne antirustin "huokosiin" ja ilmaa sitä, että sellanen vois saada sen hiilirakenteen hajoamaan.

Koko pönttö täyteen vai oisko fiksumpi jättää vähän kuohumistilaa? Paljonko ma^ko ite laitoit?

JPP

Sitruunahappoa Prisman maustepuolelta 500g astiassa ja yöks tankkiin kera lämpimän veen. 4% liuos. Tolla tavalla oon puhdistellu tankkeja. Sisätiloissa.

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Napa - 30 syyskuu 14, 15:56:48
Paljonko ma^ko ite laitoit?

Se snurran tankki oli 3pints eli about 1,7L tilavuudeltaan ja yllättäen kippasin sinne puolentoist litran pullollisen Cokista...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Napa

#14
JPP kyse ei edelleenkään ole ruosteesta vaan antirustista eli hiilestä.

13 litran tankkiin saa kipata useammankin kokiksen siis. :) Vaan entäs jos pistäis sen pöntön vettä täyteen ja antais ottaa kunnon ruostekerroksen sisäpuolelle? Kun se hiilihän on ihan siinä metallin pinnassa ja sinne väliin puskeva ruoste nostais sitte hiilen irti. Ruosteen vois sitte käsitellä vaikka sillä sitruunahapolla?