Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pitempi on aina parempi, Sportster -98

Aloittaja -väiski-, 27 syyskuu 14, 18:44:16

« edellinen - seuraava »

-väiski-

Terveeks vaan!

Nyt ajattelin että jos sitä julkistais kaikenkansan arvosteltavaksi oman ensitalven operaation.
Kuvia on tulossa säännöllisen epäsäännöllisesti, riippuen kuun asennosta perhe-elämän kiemuroihin.

Pyörä on ollut mulla useamman vuoden, yritin sitä tovin hirmuisella ylihinnalla myydäkin keväällä mutta ei mennyt niin nyt siitä tehdään jotain muuta.

Mitään uutta ja ihmeellistä tässä topicissa ei tulla näkemään, ideat on taatusti joltain muulta kopioituja ja ratkaisut varmasti tehty lompakon sisältöä tuijottaen. En ole syönyt sieniä enkä pössytellyt mitään, mutta jostain syystä aavistuksen verran hipahtavaa laitetta on tehnyt mieli jo parisen vuotta.
Akseliväliä tulee olemaan reilu kaksi metriä, perä jäykkä ja värimaailma ehkäpä jotain sivistyneen psykedeelistä. Pidän kuitenkin kaikki oikeudet muutoksiin itselläni.

Kyseessä siis ensimmäinen oma isompi projekti, arvostella saa ja pitääkin. Neuvoja otan ilomielin vastaan ja painotan vielä että mitään näyttelypeliä tästä ei olla tekemässä vaan kohtuubudjetin käyttösopperi.

Lähtökohta oli tämä:


Siitä muovaantui ajan saatossa tälläinen:

Tästä siis nyt lähdetään.

Ensteksi ostin softailin svingin josta leikkasin valupalat ja seuraavaksi ostin sportin orkkiksista muokatut t-kappaleet 6 asteen kulmalla. Leikkasin t-paloista lampunkannakkeet sekä ohjausstopparit pois ja hitsasin maadoituspultin reiät umpeen, sen jälkeen vähän hiomahommia, vielä pitäis pyyhkästä pinta kiiltämään.


Seuraavaksi purin keulan ja leikkasin ylimääräiset kiinnikkeet pois, sorvissa suurinpiirtein siistiksi ja hiomakone laulamaan. Niistäkin vielä pinnat kiilloittamatta. Samantyyppisen mummoraudan meinasin keulaan hitsata kuin esim Lunkan Triggerissä on.




Suunnitelmiin kuuluu laittaa eteen 1,85x21" ja taakse 2,15x18 vanteet, molemmat tähtinavoilla.
Vähän varmaan joutuu kikkailemaan jotta tähtinavan saa mahtumaan jarrun kanssa sportin kapeaan keulaan, mutta yrittänyttä ei laiteta.

Jatkuu tulevaisuudessa!
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Rezi

Pitkä on parempi kuin lyhyt. Mukavaa saada uusia projekteja seurattavaksi. Tähtinapa levyjarrulla ja Sportyn orkkiskeula onnistuu kyllä, mutta tiukkaa tekee. Voipi levy pyöriä aika lähellä keulan putkia ja saattaa vaatia modausta  ;D

-väiski-

Vähän jo hommat eteni eilen ja tänään. Sain tilattua viikonloppuna netin kautta huopalaikan. Se kun saapuu niin alkaa keulan ja t-kappaleiden kiillotus. Neljä tuntia hiki päässä ahkerointia ja pyörä on nyt palasina, laitan jossakin välissä ylimääräiset osat siitä myyntipuolelle, vinkvink.



If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

#3
Äkkiseltään aika nätisti se tähtinapa mahtuu sportin kapeaan keulaan, 24mm spacerin holkin laitoin navan ja levyn väliin ja testailin niin ainoa mikä tuottanee ajatusta on satulan ja pinnojen kohtaaminen. Siitäkin uskon pääseväni eroon kun laitan pari milliä lisää tavaraa levyn ja navan väliin. Jaa juu, pitihän kyllä tähdestä ruuvata rasvanippa pois...



If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Kiillottaminen on sitten hauskaa puuhaa, vaikka sormet onkin hellänä... Alkuperäistä etuakselia pyöräytin sorvissa, jotta sai sen mahtumaan vanhaan tähtinapaan jossa laakeriholkin sisäreikä on jotain 17,2mm.
Keulaan väkästelin jäykkäriä 12mm alumiinilevystä, josta alkuun silpaisin 40mm leveän soiron, sitä väänsin vähän prässissä mutkalle ja sitten hiomahommia. Alaputketkin tänään pyyhkäsin kiiltämään, pinta ei oo ihan priimaa, mutta kuten yks kaveri on kertonut niin kyllä se sioille välttää.





Huomenna meinasin josko ehtis hitsata tuon jäykkärin kiinni, kasata keulan uusilla pitkillä putkilla ja ehkä pinnata etuvanteen. Sitten pääsiskin vähän mittailemaan kulmia tarkemmin.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

Taas aavistuksen eteni, aamulla heräsin aikasin ja ehdin niukin naukin ennen töihin menoa hitsata jäykkärin kiinni alaputkiin. Työpäivän jälkeen pinnasin etuvanteen ja asensin kumin päälle, nyt voikin hyvillä mielin lähteä viikonlopun viettoon. Jatkuu ensi numerossa, siellä sorvataan ohjausakselia.

If it has tits or wheels, it will give you problems.

-väiski-

#6
Sorvasin maanantaina uuden ohjausakselin, mutta se oli niin nopea homma ettei kameraa jaksanut kaivaa esille. Tänään hinkutin jäykkärin hitsaukset suht siistiksi, yläpuolisen sauman kiillotus oli aika perseestä kun ei huopalaikka mahtunut tiukkaan kurviin, niin piti laittaa sellanen pieni huopa paineilmavingun päähän. Ja niinhän siinä tietenkin kävi että kerran lipsahti ja vingun kara tälläsi ittensä jäykkäriin. Kivat jäljet jäi, eikun lisää hiontaa jotta sai naarmut pois, ja lisää huopalaikkaa. Kasasin myös keulan nippuun uusilla stefoilla, jousilla, holkeilla ja liukuputkilla. Sitten moottorinorsu nurkasta, kulmamitta pakista ja keulakulman hahmottelua sekä etujätön laskentaa.
Toki myös istumista, tuumailua ja suunnittelua.

Vähän pyörittelin keulakulmalaskuria ja tässä kuvakaappaus siitä.



Tässä taas livenä sama, vaikuttaa tähän saakka ihan hyvältä, aika näyttää miten tuo keula käyttäytyy kun t-paloina on orkkiksista muokatut, joissa tuota offsettiä on aika paljon.



Runkoon tulossa karkeasti lonkalta heitettynä parin tuuman verran keulintaa ja aavistuksen reilu 3 tuumaa retsiä.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Spöke

Lissee tuota jättöö pari senttiä, toteutuma on lähelle toivottua...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

-väiski-

Sitä ittekin vähän tuumailin, tavote on saada toteutuma johki 9,5-10,5 välille. Keulaputkethan painuu aavistuksen sisään kun paino on päällä, sieltä tulee vähän jättöä. Vastaavasti varmaankin keulaputket vetää toisen aavistuksen banaanille, josta jättö pienenee. Ja tuota runkoahan ei ole viel alettu tekemään niin eipä ole kummoinen temppu kääntää emäputki tuon 47 asteen sijasta 48 asteeseen. Kiitos vinkistä, huomioidaan.
If it has tits or wheels, it will give you problems.

Hemuli

En tiedä onko kuvaa muokattu Spöken kommentin jälkeen mutta siinä oleva jättö on empiiristen kokeiden perusteella ylärajoilla mitä tulee optimaaliseen ajettavuuteen. Karvan alle kymmenen olisi jo parempi. Ja t-kappaleiden offsetilla on suuri vaikutus ajokäyttäytymiseen, varsinkin kapeilla kappaleilla. Offsetin ollessa suuri, on ohjaustuntuma raskas ja keula pyrkii käännettäessä kaatumaan alle. Kokemus on osoittanut että kolmisen senttiä on aika maksimi offset millä pyörä on vielä hyvä ajaa. Toki näistäkin on käsittämättömiä poikkeuksia, tuli todettua mm. viime kesänä Norrtäljessä ;). Hyvä jäykkäri jeesaa paljon ohjauksen rauhoittamisessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

rodchop

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 15 lokakuu 14, 22:28:41
Lissee tuota jättöö pari senttiä, toteutuma on lähelle toivottua...
-Spöke-

Itse kyllä pienentäisin tuota jättöä 8cm vois olla hjuva
HOG Forever Forever HOG

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 15 lokakuu 14, 22:28:41
Lissee tuota jättöö pari senttiä, toteutuma on lähelle toivottua...
-Spöke-

Se riippuu siitä, missä tilassa laskuriin syötetty keulan pituus on mitattu...

Kun keula painuu kasaan, toteutuva jättö pienenee. Jos mitta on syötetty jo valmiiksi vähän kokoonpuristuneesta keulasta, se on lähellä toteutuvaa.

Muuten olen samaa mieltä kuin jäsen rodchop: 8 cm jättö varsinkin noilla T-kappaleilla on paree ku 10 cm.
Long John Stroker

moporhead

Tossa laskurissa pitäs olla muistutus että keulan pituus aina kuormitetussa tilassa, eihän noilla luvuilla muuten mitään tee.

Jäsen S.M valisti mua juurikin tuosta offsetista kun (jälleen kerran) selvittelin säädettävien t-kappaleiden ongelmakohtia että esmes Tollen adjust-a-gliden offsetti (50mm) on liikaa pitkille keuloille ja kiinteiden 35mm paaljon parempi ajettavuuden kannalta. Alkaa siis pikkuhiljaa hahmottua etupään geometriaan vaikuttavat asiat.

Miten paljon keula sitten painuu kasaan kun on kaikki romut kyydissä odottaa vastausta mutta Tolle suosittaa sitä 30mm painumaa pitkille keuloille eli näinollen onko voittajan resepti: laskurilla haluttu jättö, reikki, stretsi sunmuut lentoonlähtötilassa ja kaupasta sitten +1 etuputket ja loppusilauksena hitsaushommien jälkeen esijännityksellä keula oikeana mittaan, tankin vahaus ja Testmillin kautta konttorille...?

Tuomo

referenssiksi painumasuosituksia, jotka näin eräässä kirjassa:

kyykkypyörä rata-ajoon:
- etujousituksen painuma 25-30 mm (23-27 % koko joustomatkasta)
- takajousituksen painuma 25-30 mm (23-27 % koko joustomatkasta)

sporttipyörä katuajoon:
- etujousituksen painuma 30-35 mm (28-33 % koko joustomatkasta)
- takajousituksen painuma 30-35 mm (28-33 % koko joustomatkasta)

off-road pyörä
- etujousituksen painuma 75-85 mm (25-28 % koko joustomatkasta)
- takajousituksen painuma 95-100 mm (30-33 % koko joustomatkasta)

ts. tyypeille joille jousituksen toimivuus tärkeää vaihtelee jousia kuskin painon mukaan että saa painuman oikeeks. Toki kun keula on pystymmässä, niin kuskin paino vaikuttaa enempi.

-väiski-

Hemulin kanssa jo t-kappaleiden offsetistä keskusteltiin helsinki bike show:n yhteydessä tovi, tuoreessa muistissa vielä.
Olen hieman mietiskellyt tuota asiaa, ja tulin siihen lopputulokseen että teen tuon jätön nyt sinne kympin alapuolelle, ensi kesä näyttää miten pyörä käyttäytyy. Mikäli keulasta tulee alle kaatuva, niin plan-b on jo olemassa. Teen talven aikana yhden ylimääräisen setin t-kappaleita 6 asteen kulmalla, mutta pienemmällä offsetillä. Koulussa kun käy työn ohessa niin on onneksi aika hyvin matskua sekä pelit ja rensselit käytössä joten tekeminen ei paljoa muuta maksa kuin vaivaa.
If it has tits or wheels, it will give you problems.