Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Redlinet lootaan, (taas samaa jauhantaa)

Aloittaja Natking, 15 syyskuu 14, 21:44:13

« edellinen - seuraava »

Natking

Ei oikeen tolla haulla löytynyt niin kertokaa nyt että mitä litkua sporsterin/Buellin lootaan ja mitä big twiniin (4speed)?  Mätänetissä kun oli jo ainakin 4 eri vaihtoehtoa niin tuli jännäkakkaa housuun eikä uskaltanu ostaa mitää....
Just trying to be different (like everyone else)

Juhana H

Big Twiniin ainakin "Heavy Shock Proof"ia...

Raimo-Raato

#2
A.K.A. Rambe

Hemuli

Toi Ramben linkittämä on hyvää kamaa - menee vaihteet päälle ihan eri tavalla kuin jollain nimeltä mainitsemattomilla litkuilla. Oon tän kertonu jo varmaan miljuuna kertaa kun hätäpäissän laitoin muijan sportin vaihteistoon jotain muuta kuin Redlinea kun ei ollutkaan purkkia hyllyssä vaikka niin muistin - seuraavana päivänä tuli kiivasta kommenttia että mitä oon hänen pyörälleen tehnyt kun vaihteet ei mee "ollenkaan" päälle. Litkut pois ja Redlinet tilalle niin rauha palasi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Ihan mielenkiinnosta, kun asiasta välillä on puhetta mutta sen tarkemmin en ole missään nähnyt asiaa sivuttavan. Eli kun ajaa noilla nestemäisillä rasvoilla "Heavy Shock Proof" aikansa, niin millä muulla merkillä vai tuolla Sporan laatikkoon sopivalla tavarallako olisi hyvä ajaa yksi vaihtosetti? Mitään ongelmaa minulla ei ole ollut ja vaihdan laatikko-öljyt joka toinen kerta. Mutta jos yhden muiden öljyjen kanssa kulkevan vaihtovälin haluaa ajaa, että se liika rasva lähtee laatikosta pois, niin kertokaa nyt hölmölle joku tuote jota olisi hyvä ja "halpa" = kaksi eri tuotetta käyttöön.

eeko

Ei muuten näkynyt Mätänetissä tuota 80WMC:tä,
siis nettisivuilta katsoin.
-eeko

ss454

Lainaus käyttäjältä: eeko - 16 syyskuu 14, 13:10:58
Ei muuten näkynyt Mätänetissä tuota 80WMC:tä,
siis nettisivuilta katsoin.
-eeko

Pakko korjata, että löytyy. Satuin juuri noita korvaavia tuotteita katselemaan tai sitten mulla väärä tuote tässä haussa: http://motonet.fi/fi/tuote/593027/MP-Red-Line-80W-0946l-vaihteistooljy-synteettinen

eeko

No niinpä löytyy, hyvä homma.
Kirjoitin kiireissäni tuohon tuotehakuun
RedLine.
-eeko

ss454

Ja jos itse itselleni vastaan tuohon vaihteistoöljy huuhteluun, niin taitaa melkein mikä vain öljy olla toimivaa. Kuten jossain pohdin lamppuöljyä ihan huuhtelussa, mutta nyt jos vaihtaisi ns. sivistyneemmin muutaman tonnin ajolla. Eli tuo HD:n suosittelema 99851-05 FORMULA+ Transmission and Primary Chaincase Lubricant on nähtävästi ihan viskositeetti 50 olevaa tavaraa. Ja vaihtoehtoisesti API GL-1 täyttää vaatimukset. Eli tuosta voi ne jotka haluaa hifistellä vetää johtopäätöksensä. Luultavasti siis pistän vaikka loppukaudeksi joutessani jotkut TB:n vaihteistoöljyt ja mikäli tulee äänet liian koviksi on silloin RedLinen vaseliini irronnut ja voi taas palata käyttämään sitä. Eli ei tule sitä pelättyä ylitäyttöä tai mikä lienee se syy huuhtelun suosittamiselle onkaan.
Muutamakin asiaan liittyvä juttu tässä itselle heti herää lisämietintänä, mutta niiden järkevään muotoon kirjoitus ei nyt ota sujuakseen. Avainsanoina viskositeettien erot kotimaan kylmissä olosuhteissa ja vaihteiston toiminnan kannalta optimaalisin visko.
Tuo oma 6 lovinen on jo about 150tkm nähnyt ja siksi siitä haluaa pyrkiä pitämään parasta mahdollista huolta ettei aukaisu vielä ensi ajokaudellakaan olisi tarpeen.


Kapteeni sika

#9
Mä oon huudellut marjapuurot lehmänläjästä tällä:  https://www.motonet.fi/fi/tuote/598090/Mobilube-GX-80W-90-GL-4-1l

Eka huuhtelu ja laskin pois, oli vielä kun marjapuuroo. Nyt on toinen setti samaa öljyä laatikossa ja saa olla kauden vimoset ajot.

Parisen vuotta sit kun vaihdoin marjapuuroja niin ropun avauksen jälkeen kyllä jotain tuli pois mutta täyttöaukosta tiirattuna pinta ei pudonnut ollenkaan. Tikulla tökkien ja paineilmaa perään niin alkoi valumaan enemmän. Silloin tuli mieleen että on tosiaan syytä huuhtoa välillä. ;)

Edit:

Lisätään lainaus Redlinen jorinoista:

"Erityisesti Heavy:lla on taipumus ”kalkkeuttaa”
öljykanavia, ja usein toistuvissa öljynvaihdoissa
molybdeeni tahtoo kumuloitua vaihteistoon/perään. Siksi
osat on välillä pestävä puhtaiksi esim. lakkabensiinillä. "

twinspeed

KyL määki, mut käytän vaa tätä 80w, kun omani on sporsteri. En tiä, mitä pyörässäni oli ennen käytetty, mutta paree se on nyt verrattuna siihen, mitä se oli hakiessa ja ennen ekoja öljynvaihtoja. Siellä taisi kyllä olla jotkut hiukan vanhemman vuosikerran ölpät sisällä vaihteistossa. Ei kait oltu niin vaihteiston öljyistä kannettu huoltakaan... Moottoriöljyä sain kaupanpäällisiki kaksi quarttia (rewtechiä tyetysti).

Nyt on redlinet sekä koneessa että vaihteistossa, ja en taida merkkiä vaihtaa, vaikka joskus on kävässy mielessä joku 10w-50 tai jopa 5w-50 kylmemmäksi aikaa vuotta. Kehuvat kyllä redlinelläkin, että pumppuaa ja menee sihdeistä läpi vielä -20 tai mitä se oli, ja PAALJON paremmin kuin laatuvaatimukset edellyttäis.
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

ss454

En tiedä oliko psykologinen vaikutus vai jotain muuta, mutta noilla huuhteluöljyillä nyt laatikko taas oli niin kevyen napakka kuin aikoinaan muistaa. Olen kytkimen epäillyt olevan syyllinen, mutta taitaa tuo öljy tai sanotaanko nestemäinen rasva kuten jossain Red Linen sivulla lukee, sitten ihan oikeasti kertyä ajan kanssa laatikkoon. Ääniäkään ei ainakaan eilisen ajelun perusteella tullut lisää niin saa nyt ainakin jonkin aikaa olla huuhteluöljyt paikallaan. Pohdin jo ajaessa sykliä redlinet 10 tonnia sisässä ja huuhteluöljyt välissä 5 tonnia sisässä.

Kapteeni sika

Valutin toiset huuhteluöljyt pois ja ne oli ihan pinkit.

Semmonen kutina että huuhteluöljyillä kolmonen olis ollut hiljaisempi. Sit sellanen huomio et kun Redline alko värjään takaratasta niin tää mopili pysy kuorien sisällä.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 16 syyskuu 14, 14:40:53

"Erityisesti Heavy:lla on taipumus ”kalkkeuttaa”
öljykanavia, ja usein toistuvissa öljynvaihdoissa
molybdeeni tahtoo kumuloitua vaihteistoon/perään. Siksi
osat on välillä pestävä puhtaiksi esim. lakkabensiinillä. "


Usein toistuvissa - mitähän se on? Eli välttääkseen turhaa sakkautumista ei näitä ainkaan liian usein kannata varmuudeksi vaihtaa.  :o  Mutta mikä on sopivasti ja mikä liian usein. Jos joka toisella moottoriöljyn vaihtokierroksella vaihtaa, niin sitten menee 16 000 km vaihteistoöljyjen vaihtoon? Mikähän se vaihteistoöljyn vaihtosuositus lienee (ei jaksa kaivella manuaaleja, joku sen varmaan muistaa ulkoakin) :-[

Kapteeni sika

Sovelin manuska koneella ja niissä on 5000 mailia/vuosi vaihtoväli.