Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Vetyhauraus

Aloittaja etelahelsinki, 09 helmikuu 15, 19:48:27

« edellinen - seuraava »

etelahelsinki

Vetyhaurastuminen kromatessa ja muussa pinnoituksessa.
Kyseessä säädettavät alkuperäis malliset T kappaleet jotka kiilloituksen
jälkeen kiiltokromataan.

Kestääkö uunituksella kovaa käyttöä?
Kestääkö ilman uunitusta kovaa käyttöä?
Ja onko virhe kromata alaosaa nipussa pitävä 8.8 1/2"pultti?

Joskus -70 luvulla jenkkivessojen peränkorotus jumpissa käyttöön otetut
kromikylvyssä käyneet lehtijouset ei montaa korttelia katkeamatta kestäneet.
Mites T kappaleiden materiaali, kuitenkaan ei ole lähellekään jousiterästä?

Tässä sekavaa kyselyä, vastaukset välitetään kromauttajalle.

Ile

Hessu

Noi pinnoittajat vaahtoo aina tosta vetyhauraudesta. Johtuen siitä että ne vetää kromia siihen mihin asiakas haluaa. Tietämättä materiaalista.
Ongelma on ihan todellinen, mutta vain enemmän seostetuilla teräksillä. Eli just vaikka jousiteräksillä. Tästä vetyhauraudesta johtuen ns."kovia"pultteja ei ole myynnissä pinnoitettuna. Toi ilmiö tapahtuu myös sinkatessa.
Eli 8.8 pultin uskaltaa kromata.
HD:n t-paloja on vuosien aikana kromattu ja hitsailtu niin paljon ja ne on kestäneet, että niiden on pakko olla ihan normiterästä valettuna (ei siis valurautaa).
Eli kestää hehkutettuna sekä ilman. Eri asia on sitten että riittääkö 8.8 pultissa lujuus tohon kohtaan. Eli säädettävien alapalan saranaksi? Kovempiakin on menny poikki.

Toi vetyhauraus on muuten uskomaton ilmiö. Oon nähny kun kovakromattu halk. n.150 mm 1,5 m putki on haljennut pituussuunnassa puolen metrin matkalta yön aikana. Kun sitä ei uunitettu riittävän nopeasti kromauksen jälkeen. Ei ollu millään rasituksella vaan makas kuormalavalla.
Mutta se matsku oli melkoisen kaukana noista t-paloista.