Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sorvi tuli talliin..

Aloittaja kkuula, 16 toukokuu 16, 21:18:10

« edellinen - seuraava »

kkuula

Tuossa tuli ostettua POY (Partaterä OY) valmistama metallisorvi kokoa noin 10" X 20" ja 125mm pakkalla.
Nyt pitäsi alkaa hieman kunnostamaan tuota kun pari ilmeistä haittaa siitä löytyy eli pakan akselin liukulaakerissa on hieman väljää ja ja paikoillaan oleva kolmileukapakka keskittää reilusti sivuun.

Akselin laakeroinnissa on noin oliko 0,15mm välystä mikä ollee aikapaljon liikaa. Korjaukseksi ehdotetiin laakerin halkaisua toiselta sivulta shimmaamista kireämmälle ja pitänee sitä ehkä kokeilla ellei sitte teettäisi siihen suoraan uutta liukulaakeria ja samalla siistisi akselin liukupinnan hieman alimittaan.

Sitten tuo pakka pitää purkaa ja puhdistaa kun epäiltiin että on kasattu väärin ja sentakia keskittää noin 0,5mm sivuun? Pakan ulkopinnasta heittoa oli vain noin 5-6 satasta vaikka pakan kirrasin laippaansa ilman säätämistä.

Mukana tuli toinen siistinnäköinen made in usssr kolmileukapakka ja pitänee kokeilla sitä josko olisi parempi mitä tuo paikoillaa oleva aika kuluneen oloinen englantilainen pakka.

Ongelma vain on miten tuon pakan kiinnityslaipan saa ehjänä irti tuosta akselistaan? Laipalla ei näy olevan lukitusta akseliin ja tuosta vaihteiston puolelta sitä akselia ei kovintukevasti saa lukittua. Laippa on kiinni akselissa kierteellä.


Sportster vm.87 Vantaa

Smokie

Mulla oli akselissa hiukan löysiä myös, se korjaantui ihan vain kiristämällä. En tutkinut paljonko oli tai paljonko jäi mutta hippasen liian kireälle meni. Jos pyörittää maksimaalisen 110% täysiä eli 1000rpm pidemmän aikaa alkaa ahistaa. Ajattelin odotella kunnes ongelma korjaantuu itsestään ;D

Pakan kanssa ei kannata paljon hukata aikaa. Mulla oli väljä pakka, se spiraali mikä kiristää leuat lotkotti miten sattuu. Hitsasin sitä ja sorvasin tiukaksi ja ensimmäisestä lastun tapaisesta roskasta se oli ihan umpijumissa. Ostin sitten uuden kiinalaisen pakan, 250mm pakka maksoi 330â,¬, siitä tosin on 10 vuotta aikaa. Näin jälkeenpäin ajattelee että ehkäpä olis pitänyt panostaa parempaan pakkaan, se osoittaa vähän kulumisen merkkejä. Tosi hyvä se on ollut eikä se nyt vieläkään kovin huono ole.

Toi löysä pakka teki sitä että vaikka akselin kellotti kuinka keskelle pikku kolauksen jälkeen se oli 0,2mm sivussa.

Tuosta laipan irroittamisesta en osaa sanoa mitään. Mulla oli lukitus ulkokehällä pakan takana ja kierre aukes laittamalla pienin vaihde ja vääntämällä.

PVonJerf

Hieno sorvi.. mulla on saman ikäluokan kampe tallissa, siitä irroitin samanmoisen pakan. Irtosi silleen että pakasta leukaa vähä näkyviin ja siihen joku pehmeämmästä metallista oleva tuurna ja isolla moskalla näpäyttää irti sen pakan. En sitte tiiä miten oikein pitäs irroittaa mut tolleen lähtee.

kkuula

Tässä sorvissa on suora laakeriholkki jota ei ole halkaistu joten kiristäminen ei ainakaan suorilta onnistu.
Uskaltaisikohan tuon laakeriholkin sahata halki jolloin sen kiristäminen onnistuisi?

Pakan laippa tuntuu tässä olevan hieman liiankin tiukassa ja koitin sitä lämmittämällä ja lyömällä jo irroittaa heikoin tuloksin. Rattaita vasten ei uskalla lyödä kovin lujaa kun ainakin nuo isot rattaa taitaa olla koneistettu valuraudasta. Pitänee irroittaa koko akseli niin saa sen kiinni tukevasti johonkin ja lämittää laippa kunnolla antaa akselille kylmää..
Sportster vm.87 Vantaa

Smokie

Lainaus käyttäjältä: kkuula - 18 toukokuu 16, 08:54:09
Tässä sorvissa on suora laakeriholkki jota ei ole halkaistu joten kiristäminen ei ainakaan suorilta onnistu.
Uskaltaisikohan tuon laakeriholkin sahata halki jolloin sen kiristäminen onnistuisi?

Millainen systeemi tuo on, olisko kuvaa? Hyödytönhän se noin on jos välystä on yli kymppi.

kkuula

Muutama kuva rakenteesta, akselista ja holkista. Sitten purin ja putsasin mukana tuleen toisen made in USSSR pakan, asensin sen paikoillee ja ilman kumempia säätöjä keskitti suht ok.
Pitänee alkaa etsimää materiaalia ja tekijää tuolle uudelle laakeriholkille.
Sportster vm.87 Vantaa

Smokie


kkuula

Tälle kuuluu sinällään hyvää, rautaa kilo jos toinenkin on muutettu lastuiksi sorvilla ja koneen ominaisuudet huomioon ottaen toimii mukavasti. Laakeri on vielä kunnostamatta mutta sen väljyys haittaa vain hieman tarkkuuteen ja sitten pisto/katkaisu ja kierteen teko on melkolailla mahdotonta, eli pitäisi tuo laakeri tehdä uusi heti kun ehtii ja on vara.

Vinkkejä mistä löydän sopivan laakerimateriaalin? Pitäisi melkein olla noin 70 vai oliko 75mm umpikankea koska jos ei löydy riittävän vahvaseinäistä ainesputkea. Jos jollain löytyy tai on tietoa mistä ostaa niin vinkit otetaan kiitoksin vastaan.

Sähköt uusin kokonaan kun entiset johdot olivat melkolailla hapertuneet.


https://www.youtube.com/watch?v=hjJbv0AoQOQ

Sitten tuossa tänäkeväänä ostin sorvin kaveriksi noin 1300kg pedersen jyrsinkoneen johon olen nyt tehnyt käyttöönottokunnostusta ja haalinut siihen välttämättömimpiä varusteita. Jyrsimessä on kotitekoinen pystypää paokoilaan joka on todella tukevaa tekoa ja aikalailla heitoton ja välyksetön. Lisäksi mukaan tuli kasa vaaka-akseleita ja niille liittyvät asennusosat.
Sportster vm.87 Vantaa