Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kick Start Rocker

Aloittaja Rezi, 22 joulukuu 11, 15:39:57

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Accel on kalliimpaa kiinankuraa.

ma^ko

Kärkisytkässä se konkka on helekutin tärkeä, kärjet ku kärjet palaa kelvottomiks kipinöinnin takia käsittämättömän nopsaan jos konkka on huono. Konkan voi laittaa myös puolan päähän johtoa jos ei ole oikein tilaa. Konkan arvoilla ei ole kärkien kaverina juurikaan merkitystä, toimivuudella sensijaan on. Konkan paino on usein hyvä mittari, mitä raskaampi, sen parempi.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

kimmo

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 19 kesäkuu 13, 09:46:56
Kärkisytkässä se konkka on helekutin tärkeä, kärjet ku kärjet palaa kelvottomiks kipinöinnin takia käsittämättömän nopsaan jos konkka on huono. Konkan voi laittaa myös puolan päähän johtoa jos ei ole oikein tilaa. Konkan arvoilla ei ole kärkien kaverina juurikaan merkitystä, toimivuudella sensijaan on. Konkan paino on usein hyvä mittari, mitä raskaampi, sen parempi.

Joo just näin.
Konkan on tarkoitus varautua kelan (=puola) virtapiirin katkaisun (=kärjet aukeaa) seurauksena kärkien yli nousevasta jännitepiikistä, leikaten jännitepiikin. Varaus purkautuu sitten kärkien kautta maihin, kun kärjet menee taas kiinni.

Kela on semmonen komponentti, että kun virtapiirin katkaisee, niin virta haluaa jatkaa kulkuaan, muttako ei ole minne mennä kun virtapiiri on poikki, niin siitäpä sitten aiheutuu korkea jännitepiikki sinne avoimen virtapiirin päähän, eli kärjille.

Jos tuota jännitepiikkiä ei leikata, niin se purkautuu valokaarena avautuneiden kärkien kautta ja kärjet ei sitä kauaa kestä.... tulee piikki. Saahan senkin fiilattua kärkiviilalla, timanttiviilalla, tai pienempi piikki hiomapaperilla, mutta uudenveroista siitä ei enään saa.

Valokaari aiheuttaa sytytysajankohtaan epämääräisyyttä ja käynti on sitten mitä on, varsinkin isommilla kierroksilla.

Jokatapauksessa kärjethän ei ole ikuiset. Nuorenapoikana mulla oli tapana vaihtaa kärjet autoon aina syyshuollossa.

Se ensimmäinen konkka oli mittauksessa OK ja näytti 200nF kapasitanssia. Ongelma kuitenkin oli että se löi läpi tuossa em jännitepiikissä. Eli konkan levyjen välieriste on puhki ja siellä syntyy valokaari/läpilyönti.

Tuo toinen konkka (mexico) taasen pätkii. Konkan piuhaa kun väänteli, niin välillä näytti 200nF ja välillä 0. Eli tuo piuha on irti liitoksestaan siellä konkan sisällä.  Länsisaksanihme on näköjään 250nF.... Hondan vanha 200nF.

Painavampi/isompi konkka = paksummat eristeet ja enempi "rautaa" = parempi...yleensä.
Kiinalaiset ym osaa kuitenkin varmaan feikata tossakin asiassa.

kimmo

Hups... vuosi on vierähtäny kun viimeksi tähän kansioon kajosin.
Pyörä pelaa ja on hauska ajaa. Monenlaista reissua takana.

Kamat pakattuna ja aamulla viideltä Joutsaa kohti muutaman mutkan kautta.
Siitä illalla sitten Ilmajoelle. Huomiselle siis yli 700km peltipenkkiä perseellä hinkaten.
Toivotaan että Shoveli on suostuvainen. Viimekesänä reissu meni hyvin.

Nähdään Joutsassa.




L+L

On sinulla maukas laite.nam

Lycanth

Taisinkin livenä nähdä pari päivää sitten kapteenin pihassa pyörän. Kuskikin oli sihijuomaa ostamassa.

kimmo

Juu taisi olla Keskiviikkona viimeviikolla Linnansaarikokoontumisen jälkeen, kun Kapteeninpihalla köyttelin kahta saunajuomaa hoijakkaan kiinni.

Tuuhan praataamaan seuraavalla kerralla kun yllätät mut... :D.

Joutsanreissu on tähänmennessä menny hyvin. Lauantai-iltana Joutsasta Ilmajoelle sattui 15km pölyävää soratietä. Shoveli ja motoristi saivat pintaan harmaan pölykerroksen.... :-\.
10km ennen Ilmajokea tuli kaatosade. Lopputulos oli liejuinen prätkä ja kuski ja saappaat täynnä vettä.
Tosimieshän ei viimeisen 10km:n takia pue sadehaalareita päälle. ;D.

Loppuviikosta suunta kohti Oulua, nyt kun on kamat pyykätty ja mopo taas puhdas.
Keli kyllä näyttää siltä että kastuminen on lähes varmaa.... onneksi on lämmintä ja kesä.