Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun rungon tankin kiinnikkeet

Aloittaja kessu, 31 joulukuu 13, 11:21:18

« edellinen - seuraava »

kessu

Tietäiskö joku kertoa noista pannun runkoon tulevista alkuperäisistä bensatankin takakiinnik?keistä et mikä niiden korvien etäisyys on toisistaan, ja onko tankit tarkoitus kiinnittää etummaisiin vai takimmaisii?n reikiin? Mun rungosta on ne laikattu irti aikanaan, nyt ois kiinnikkeet hitsausta vailla kun tietäis mihin ne laittaa.

Manuaalista löytyi mitta 13.62"=34,59cm tankkien etukiinnityspisteestä takakiinnikkeiden takimmaiseen reikään, mutta tuota korvien välistä etäisyyttä ei löydy piirroksista.

Ja tuleeko ne tankkien alakorvakot lähes kiinni toisiinsa asennettuna?, eli käykö esim. 6mm laatta aihioksi kun tekee runkoon korvaketta niille? Tossa on jotkut softailin kiinnityspa?likat paikallaan niin pitää tehdä uusiksi.

Tossa vielä kuva ko. manuaalin sivusta. Oudompi asia mulle on se, et tossa kuvassa noi takakorvakot on piirretty siten, että niiden takareuna menee samassa linjassa ton koneen yläkorvakon takareunan kanssa. Sit kun katsoo netistä oikeiden runkojen kuvia, niin kaikissa noi takakorvakot on kuitenkin taaempana, ja sinne ne tulee myös tuolla 13.62" mitalla mallailtuna.

Hemuli

Takakiinnikkeessä on kaksi reikäparia joista etummaisiin tulee tankki ja takimmaisiin satulan rauta. Tankin etukiinnike taas koostuu alunperin muotoon taivutetusta pellinpalasta joka tankkiin tulevalla osalla on kaksinkerroin - yhteispaksuus on kutakuinkin tuo mainitsemasi kuusi milliä.

Tuossa vielä kuva etukiinnikkeestä:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Ja mitä siihen leveyteen tulee niin kun et ilmeisesti ole kuitenkaan mitään sadan pisteen entisöintiä tekemässä - puhut lattaraudan käytöstä kiinnikeaihiona - niin eikös se kannata tehdä niin että pulttaat tankinpuolikkaat etukiinnikkeistään kiinni runkoon, sitten vaan takakiinnikkeiden aihiot ruuvataan tankkeihin kiinni ja katsotaan mihin ne parhaiten asettuu. Noissa ilman kumiripustuksia kiinni tulevissa tankeissa on nimittäin erittäin tärkeää se, että kiinnikkeisiin ei jää pienintäkään jännitystä. Muuten ne murtuu helposti.

kessu

Mun harvemmin tulee tätä sanottua mut mä olen Hemuli eri mieltä sun kanssas tosta tankin kiinnityksestä. Perustelen toki väitteeni:

1) Kun katsoo tuota rungon piirrustusta, niin siinä on mitat otettu tankin yläetukiinnikkeestä tuohon takakiinnikkeen takimmaiseen reikään, ja samoten takakiinnikkeen etummaisesta reiästä mitta tohon pystyputkeen missä lienee penkki alunperin sijainnut. Ihan puhtaasti siis arvelen, että nuo mitat on otettu niistä väleistä mihin minkäkin tavaran on tarkoitus tulla kiinni.

2) Tankinpuolikkaiden sisäpuolelle on tehty tuollaiset syvennykset kiinnitysholkin etupuolelle:

jos tankin kiinnittää takimmaiseen reikään, jää etummainen reikä syvennyksen kohdalle, näinollen sinne jäisi tilaa sille penkin T-raudan pultinkannalle:

Jos taas laittaa tankin etummaiseen reikään, ei taemman reiän ja tankin väliin jää kuin milli-pari rakoa, eikä sinne mahdu pultin kanta:

Ja ei, en ole tekemässä täysentisöintiä mut oon pyöritellyt joskus mielessäni et voisin hankkia tohon sellaisen ronsunkorvajakkaran sillä T-raudalla, niin jos sais kerralla kohdalleen noi palikat niin ei tarvis myöhemmin enää pilata maaleja ja tehdä uusiksi noita.

Tosta tulikin mieléeni, et jos jollain olis sitä penkin T-rautaa niin ottais mitan siitä kapeamman pään leveydestä, kait noi silläkin saisi kohdalleen?

Hemuli

No mut joka tapauksessa toinen reikä on tankille ja toinen satulalle. Ei oo moisia kiinnikkeitä omissa fillareissa ollu ikinä joten järjestys ei välttämättä osu oikein.

asavolai2

Jep, se on niin päin että taempaan tukee tankki ja etummaiseen satula.

kessu

Jees ja itse itselleni vastaten, penkin kiinnityskohdan leveys on 1". Nyt on myös myöhempien aikojen pyhille tieto tallessa.