Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kytkinvaijerin säätövara lopussa?

Aloittaja Rike, 25 lokakuu 13, 10:47:37

« edellinen - seuraava »

Rike

Moro,

Tyhmä kyssäri :)

Tuossa, kun vaihdoin TC88:iin ensiö-öljyt, niin samalla säädin kytkimen.
Samalla huomasin myös, että kytkinvaijerin vapaaliikkeen säätö oli jo lähes maksimissaan!

Kytkimen säädön jälkeen tilanne hieman parani, mutta melko pitkäksi sai vaijerinkuoren ruuvata, jotta kahvan vapaaliike kahvassa manuaalin mukainen.

Indikoiko tämä jotain? Eli onko kytkinpinta niin kulunut tms, että kohta kahvan/vaijerin säätö ei riitä?

-Rike

Hemuli

Kytkinlevyissä on niin minimaalinen kulutuspinta että sillä et saa vaijeria pohjaamaan. Oletko tarkistanut varsinaisen kytkimen säädön? Kytkintähän ei säädetä vaijerista, sillä pelataan ainoastaan kahvan vapaa liike kohdalleen. Varsinainen säätö tehdään siitä enskakopan isomman kannen alta, sieltä löytyy säätöruuvi joka on lukittu paikalleen mutterilla. Ensin kuitenkin vaijerin säätö täysin minimiin niin että kahva heiluu holtittomasti ilman että se vaikuttaa kytkimeen mitenkään. Sitten kytkimen säätöruuvin lukitusmutteri irti jonka jälkeen käännä säätöruuvia sisäänpäin kunnes tunnet sen ottavan kiinni kytkimen käyttötankoon. Tästä kohdasta käännä ruuvia noin puoli kierrosta aukipäin ja lukitse se paikalleen mutterilla samalla pitäen ruuvista kiinni ettei se pääse liikkumaan. Sitten vasta säädä vaijerista kahvan liike kohdalleen, se on sopiva kun toisella kädellä vedät vaijerin kuorta kahvan juuresta ja toisella painat kahvaa - kun päästät kahvan takaisin niin vaijerin kuoren holkki tulee ulos kahvarungosta noin 2-3 mm kun säätö on oikein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rike

Juuri noin tein nimenomaan...

Manuaalin mukaan. Tuttu homma Sporasta, samat manööverit.

-Rike

Hemuli

Siinä tapauksessa vika on vaijerissa. Tai sitten ei ole mitään vikaa - jos kierrettä on vielä jäljellä niin kovaa ajoo vaan. Kyllä se sitten kertoo kun menee poikki :P...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rike

Perkule, jännittää!
Jos siellä on rispaannuttu ja venytty...
Ei oo kiva, jos napsahtaa ajossa poikki.

Ihan vaan mielenkiinnosta, mikä on silloin ns peliliike?

-Rike

Hemuli

Ai jos napsahtaa poikki? Ajaa kotiin ja vaihtaa uuden ;D. Eli pyörälle vähän vauhtia ennen kuin runttaa vapaalta ykköselle, sitten vaan nopeita vaihtoja ylöspäin ja hidastettaessa alaspäin vasta kun kierrokset on laskenu tarpeeksi. Ja liikennevaloja ja risteyksiä lähestyttäessä riittävän ajoissa vapaalle.

Tai sitten soittaa kaverille jolla on paku ja ramppi ja pyytää hakemaan. Autoliitollahan on se kaikenkattava turvapaketti jolla saa pyörän rahtautettua kotiin - toimii myös vanhoilla pyörillä.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957