Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evolainen ja vanhat rungot.

Aloittaja ma^ko, 26 marraskuu 11, 00:51:56

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Mikäköhän lienee vanhin tehtaan vakirunko johon EVOlainen kone menee ilman et tarttee tehdä lisää tilaa?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

erakko

Mä sanoisin et ei mene pre-evo runkoihin ilman muutoksia. Tosin nk 'teenegers'- rungoista en osaa sanoa.
Sinä olet ruma,minä olen lihava.
Minä voin laihduttaa.

ma^ko

Vanhoihin pannarin runkoihin ei mene ilman et tekee tilaa mut mitens noi '70-lukuiset kihvelirungot?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

^ Evolainen oli laitettu Shovelin runkoon läheisellä pajalla vajaa vuosi sitten ja muistaakseni ei sopinut suoraan vaan ainakin sitä runkoputkea joka on pystyssä takapytyn takana piti nuijia kasaan.
FXEF-81

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 26 marraskuu 11, 00:51:56
Mikäköhän lienee vanhin tehtaan vakirunko johon EVOlainen kone menee ilman et tarttee tehdä lisää tilaa?

vanhin mihin menee on eka FXR.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 27 marraskuu 11, 20:24:54
vanhin mihin menee on eka FXR.

Eli ainoa(?) pre-EVO runko johon EVO menee ilman jumppaa on FXR-runko joka yleisesti lasketaan EVO-rungoksi vaikka ekat tulikin kihvelillä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Niin tai FLT-mallit (vanhin 1982).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jyrggä

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 27 marraskuu 11, 20:34:49
Lainaus käyttäjältä: jyrggä - 27 marraskuu 11, 20:24:54
vanhin mihin menee on eka FXR.

Eli ainoa(?) pre-EVO runko johon EVO menee ilman jumppaa on FXR-runko joka yleisesti lasketaan EVO-rungoksi vaikka ekat tulikin kihvelillä.

jep.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

ma^ko

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

FLT - Tour Glide, iso matkapyörä, 80 moottori, uusi runkomalli, "Rubber Glide", Rubber Mount Dresser
FXEF-81

ma^ko

Jep, eli "kumiripusteinen soffa".
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Sande

Missä suunnassa loppuu tila kesken pannun rungossa, kun evoa yritetään survoa siihen? Oisko jossain kuvaa rungosta johon on evo laitettu. Kiinnostais tietää onko toi oma runko muokattu evolle, kun takapytyn takana oleva pystyputki, ja takaventtiilikopan yläpuolelta oleva runkoputki on lovettu.

Jensen

Eräältä foorumilta kopioitu.. Toivottavasti selventää ja modet ei pahastu.. :D  "
Harley Runkomallit 1936 - 1984


Big Twin Flathead (UL)/Knucklehead (EL)
- 1936 - 1947 Flathead (BT) ja Knuckle, jäykkäperä. Koneen kiinnitys sama.
UL/EL rungossa etukiinnike on puolisen tuumaa korkeammalla kuin Panhead (FL) rungosta alkaen eteenpäin.
Jos Flathead/Knucklehead koneen laittaa Panhead, Shovel, Evolution runkoon, tarvitsee koneen etukiinnikkeen alle laittaa tarvitsee noin 1/2" spacerin (esim V-Twin osa nro:31-0475) ja sillon moottori pysyy samalla korkeudella.
Knuckleahead runko kasattu vielä muhviliitoksilla ja messingillä juottamalla.

- 1936 rungossa runkoputket jatkuvat yhtenäisenä taka-akseliin asti. Ohjausakselin kulma on 1936 - 1940 28° (astetta). Vaihdelaatikolle ei ole korvaketta rungossa, ts.laatikko on kiinni vain pohjalevyssä.
- 1936 - 1937 Sivuvaunun kiinnikkeet on juotettu suoraan runkoputkiin. Takajarrun kiinnike on avonainen.
- 1937 - 1947 runkoputkissa sivuvaunun kiinnikkeet on juotetuilla muhveilla.
Ohjausakselin kulma vuosina 1941-1945 on 29° (astetta) ja 1946 - 1947 kulma on 30°3' (astetta, minuuttia).

- California Highway Patrol rungoissa 1936-39 työkalukotelon kiinnikkeet on vasemmalla puolella.

Panhead (FL) rungossa tapahtui muutoksia seuraavasti
- 1948 - 1957 jäykkäperä.
Wishbone 1948 - 1955, Straightleg 1956 - 57 (rungon kehdon etuputkien muodosta johtuvat nimet)
- 1948 rungoissa moottorin etukiinnike vielä vanhaa mallia, eli ei yhtenäistä tasopintaa, vaan kuten vanhoissa kaksi pyöreää tasoa.
- 1958 - 1966 pyöreä swingi, nesterumpu, ns. Step Down -runko (rungon takaosassa pieni pykälä ennen iskareiden kiinnikkeitä, satulan alta alempana kuin myöhemmässä mallissa)
- 1965 runkokehikon takaosaa nostettiin startin tulon takia. Tätä runkomallia valmistettiin 1984 asti.

Shovelhead
- 1966 runko sama kuin viimeisessä Panheadissa, moottoriksi Shovelhead (Early Shovel)
- 1970 runkonumero uuden Shovel moottorin (Late Shovel, Tötteröshovel) myötä. Aikaisemmin tunnistusnumero vain moottorin lohkossa.
- 1973 neliöswingi levyjarrun myötä
- 1980 FLT kumiripustusrunko.
- 1982 FXR kumiripustusrunko. Tähän runkoon sopi myös Evolution moottori suoraan.

Neliöswingi tuli Shoveleihin levyjarrun mukana 1973.
Pyöreän swingin voi laittaa kantikkaan tilalle.

Koneen kiinnikkeet rungossa samat Panhead - Shovelhead - Evolution.
Evolution kone ei korkeutensa puolesta sovi suoraan Pannun taikka Shovelin runkoon."

             Evo kone on korkeampi..

Sande

Eli ilmeisesti se ylärunkoputken loveus on tehty juurikin evo-koneelle. Hyvä tietää kun tulevan tekniikan hommaaminen tulee ajankohtaseks