Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

UL venttiilien ajoitus

Aloittaja asavolai2, 30 lokakuu 13, 22:18:26

« edellinen - seuraava »

asavolai2

Terveppä taas,
Olen kasaamassa UL:n jakopäätä. Itse en ole kasannut kampiakselia, ja minulla heräsi epäilys että pinion akseli ei olisi oikealla kohdallaan oikeanpuoleisessa limpussa. Siellähän pitäisi olla kiila, eikö vain?
En ole näitä ennen kasaillut enkä tiedä miten ajoitukset menee. Kun laitan kaikki nokka-akselit paikalleen ja merkit kohdalleen, niin nokkien ajoitus on mielestäni vähintään outo: Nosto on suurimmillaan männän ääriasentojen kohdalla.
Esimerkiksi kun etummainen mäntä on aivan ylhäällä, niin pakonokka on täysin korkeimmassa asennossaan.

Äkkiä tuntuisi että nyt nokat eivät ole ihan synkroonissa kampiakselin kanssa?!?

Miten siellä limpuissa menee öljyurat? Paineilma menee kyllä pinion akselin päästä kankien alapäähän, eli reitti on sikäli selvä, mutta en tiedä todistaako se vielä mitään.

Jos ei ole lätyskä miehiä jotka tietäisi asiasta, niin eikö sportstereissa pitäisi olla suurimpiirtein samanlainen jakopää?

Kiitokset,
t.antti

Jack

Eikös toi mee niin, että ne merkit kohdalleen ja niiden kanssa katotaan sytkä. Älä tuijottele venttiileitä. Ne lienee miten sattuu. Jos toi menee samallalailla ku inkkarissa.
Flatheads!!!

asavolai2

Noinhan se pitäisi mennä kuten kuvailit, mutta kun vanhoista osista kasailee niin aina ei näytä menevän?!
Juuri #2 nokka-akseli kun on joskus saanut itseensä ja hammaspyörä on hitsattu uudelleen kiinni, niin ei ole takeita kuinka oikein merkit ovat. Näin ollen varminta olisi jos olisi tietoa missä vaiheessa nostot pitäisi olla missäkin kampuran kulmalla.
Ehkäpä silloin sattuu kohdalleen, jos mäntä on ylimillään ja sekä imu että pako olisivat yhtäpaljon raollaan?

tyg

Tämmöset olen joskus kirjannut muistiin jostain. U-nokat 0.02" nostolla.
Lähellä ainakin totuutta.

imu aukeaa 15 btdc (before top dead center)
imu sulkeutuu 53 abdc
pako aukeaa 43 bbdc
pako sulkeutuu 18 atdc

imu duration 248deg
pako duration 241deg

hampaan "heitto" on 18deg

asavolai2

Kiitos!
Juuri tätät tietoa tarvitsin!
Ja tulkitsenko oikein, että nuo asteet pitävät paikkansa silloin kun nostaja on liikahtanut tuon 0,02" eli puoli milliä?
t.antti

tyg

Juu,
Sen voi mitata vaikka nostajasta.