Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Neimann ohjauslukon lyhentäminen?

Aloittaja Jake, 24 marraskuu 10, 19:40:44

« edellinen - seuraava »

Jake

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 26 marraskuu 10, 07:00:09
Auttaako jos laittaa mahdollisimman takaviistoon & alas.

Tuota vaihtoehtoa just tsekkasin ja se vois tulla kyseeseen. Helvetin hölmöltä se näyttää..

tyg

Saappimiehet tietää että saabeissa ei rattilukkoa(ajonesto?) ole.

Vaan Saabissa lukitaan vaihdekeppi muistaakseni pakkiasentoon.
Virtalukko vaihdekepin vieressä.

Sitä en tiedä voisiko moottoripyörässä viritellä vaihde-tai kytkin lukon,, ja kelpaako
ajonestoksi.
Jockey shifteri olisi helppo lukita vapaa-asentoon.

Mauri H.

Lainaus käyttäjältä: tyg - 26 marraskuu 10, 11:15:53
Saappimiehet tietää että saabeissa ei rattilukkoa(ajonesto?) ole.

Vaan Saabissa lukitaan vaihdekeppi muistaakseni pakkiasentoon.
Virtalukko vaihdekepin vieressä.

Sitä en tiedä voisiko moottoripyörässä viritellä vaihde-tai kytkin lukon,, ja kelpaako
ajonestoksi.
Jockey shifteri olisi helppo lukita vapaa-asentoon.

Minä ainakaan en pyörää parkkeeraa vapaalla kun ei ole käsijarrua. Kai siihen polkimen akseliin yhtälailla saisi lukon mutta onhan se vielä rumempi siinä kuin ohjausakselissa.

Ajonesto vois olla ihan kiva mutta melkein ennemmin itse menisin perinteisen lukon kanssa niin on taas yksi elektroninen härpäke vähemmän hajoamassa sateisella metsätaipaleella keskellä yötä... Jakella kun on vähän huonoa tuuria fillarin kanssa  ;D
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Jake

Lainaus käyttäjältä: Mauri H. - 26 marraskuu 10, 16:10:22
Lainaus käyttäjältä: tyg - 26 marraskuu 10, 11:15:53
Saappimiehet tietää että saabeissa ei rattilukkoa(ajonesto?) ole.

Vaan Saabissa lukitaan vaihdekeppi muistaakseni pakkiasentoon.
Virtalukko vaihdekepin vieressä.

Sitä en tiedä voisiko moottoripyörässä viritellä vaihde-tai kytkin lukon,, ja kelpaako
ajonestoksi.
Jockey shifteri olisi helppo lukita vapaa-asentoon.

Minä ainakaan en pyörää parkkeeraa vapaalla kun ei ole käsijarrua. Kai siihen polkimen akseliin yhtälailla saisi lukon mutta onhan se vielä rumempi siinä kuin ohjausakselissa.

Ajonesto vois olla ihan kiva mutta melkein ennemmin itse menisin perinteisen lukon kanssa niin on taas yksi elektroninen härpäke vähemmän hajoamassa sateisella metsätaipaleella keskellä yötä... Jakella kun on vähän huonoa tuuria fillarin kanssa  ;D

Mulla mitää huonoa tuuria oo! Perusharrastusta vaan.. ::)

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Mauri H. - 26 marraskuu 10, 16:10:22
Ajonesto vois olla ihan kiva mutta melkein ennemmin itse menisin perinteisen lukon kanssa niin on taas yksi elektroninen härpäke vähemmän hajoamassa sateisella metsätaipaleella keskellä yötä... Jakella kun on vähän huonoa tuuria fillarin kanssa  ;D

Sehän riittää et se ajonesto on leimalla...
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jake

Mä kun koitan muutenkin saada sähkösekamelskaa pienemmäksi, mietin ratkaisua mekaaniseen onkelmaan. Tällainen olis yritelmä:



Eli lukkoa kun tarpeeksi lyhentää, niin jää paloja käteen  ::) Tein lukon tilalle messinkitapin, joka toimii "lukitsimena". Lyhennettyyn lukkorunkoon jousi, kuten alkuperäisessä, tappiin pieni pidätinruuvi tai vastaava kylkeen ja tapille vielä joku stoppari, ettei solahda reiästä ulos. Tätä messinkitappia sitten operoidaan sopivalla avaimella (talttapäätä meisseliä aattelin). Pidätinruuvi liikkuu lukkorungon urassa ja "lukitsee" ohjauksen. Messinkihän ei hennompaakaan rosmoa pidättele, mutta lain kirjain täyttynee.

Sepustus on sekava, mutta tällään lisää kuvia, kun homma etenee. Direktiivit ei kai sentään sanele millainen avaimen pitää olla..

Jake

Edellisen kuvan horinat voi unohtaa. Direktiivit todellakin sanelee esim. millainen lukko on oltava.

Tein sitten kiinnityksen näin:



Avain työnnetään alakautta. Lisää kuvia tulee, kun homma etenee...

Hemuli

Ihan pätevä ratkaisu. Lain kirjaimen on täyttänyt mm. sellainen lukon asennus jossa runko on hitsattu t-kappaleeseen ja tappi on ottanut rungossa olevaan korvakkeeseen. Pääasia että itse lukko on kiinteästi kiinni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smuige

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 17 joulukuu 10, 22:59:41
...asennus jossa runko on hitsattu t-kappaleeseen...

Jep, silloin ei kyllä paljoa käänny, täydellinen ohjauslukko  ;D
(Heh...no toi oli niin sopivasti tossa tyrkyllä...  ;) )

Toi lukkohomman luulis olevan suht'yksinkertainen asia karsastajalle, mutta eivät tunnu aina osaavan itsekään lukea ja tulkita mitä heille on tulkittavaksi annettu.
Mutta täydellisyyttä vaaditaan kuitenkin asiakkaalta.

Ohjauslukko pitää siis olla kiinteästi (lukkorunko hitsattu, juotettu) asennettu, ei esim ruuviliitoksella.
Aikoinaan Hakuninmaan (Hki) konttorilla sanoivat, että on vakuutusyhtiön vaatimuksesta. Mutta taisi jo silloin olla niin, että lukon piti olla jonkun vaatimuksen täyttävä ja mm tuo Neimann lukko täyttää sen.
Olikos niitä muuten valmiina kahta eri mittaa, näin muistan jossain nähneeni?

En tiedä onko se vaatimus nimenomaan OHJAUSLUKKO vai riittääkö oikeasti moottoripyörässä ajonesto jollain muulla tavalla? (Kai toikin selviäis kun lukis taas läpi noita asetuksia)

Orkkis Springerissä (-91) ainakin on Neimanin ohjauslukko, kumma ettei se lukkorunko sitten mahdu muussa pyörässä?

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Smuige - 18 joulukuu 10, 15:10:51
En tiedä onko se vaatimus nimenomaan OHJAUSLUKKO vai riittääkö oikeasti moottoripyörässä ajonesto jollain muulla tavalla? (Kai toikin selviäis kun lukis taas läpi noita asetuksia)

En tiedä minäkään, mutta ainakin osa konttoreista hyväksyy ajonestolaitteen "luvattoman käytön vaadituksi estimeksi", jos se on hyväksyttyä mallia.

Tuon: http://www.ake.fi/pdf/156-208-2004.pdf mukaan se ei kuitenkaan riittäisi, mutta ilmeisesti esimerkiksi takaswingiin asennettu jarrulevylukko olisi ihan ok? Fakta kuitenkin on, että pelkällä ajonestolla leimattuja fillareit on täs maassa liikenteessä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jake

Kysyin ajonestosta paikalliseslta konttorilta (samoin kuin poikkeusluvasta, ettei lukitusta tarvitsisi olla) ja kanta oli (molempiin) kielteinen. No samapa tuo mulle.

Tässä tuo nyt on lukittuna. Sorke huono kuva. Oikeesti pinta on puhdas ja suora ku peili  ;D


O.S.K.U

Heitämpä tänne oman kommentin tuohon sringerin ohjauslukkoon. Mulla ainakin vakuutusyhtiö hyväksyi että keula on lukittu abloy-lukolla. Tosin lukko ei ole niitä kaikista heppoisimpia... Mut anyway...

Jake


O.S.K.U

Noilla palikoilla on konttorilla käynyt