Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

W models

Aloittaja Thomas, 19 helmikuu 09, 07:29:02

« edellinen - seuraava »

Thomas

Vähän infoa omista muistiinpanoista, yritin tarkistaa faktat useammasta lähteestä mutta osan kohdalla täytyy tyytyä omiin norttiaskien kansiin kirjoitettuihin epäselviin raapustuksiin. Tulee vähän kertausta noiden aiempien tekstien kanssa, mutta siistitään näitä myöhemmin..




Story so far..
D malli '29-'31 vaihtui R malliksi '32-'36..
     D mallin omituisuutena oli pystyasennossa ollut laturi (ks. kuva, linkki alempana)
     R mallissa laturi oli 'normaalissa' asennossa eli etummaisen pytyn edessä vaakatasossa.




W series '37-'51
Bore/Stroke samat kuin aiemmissa R-malleissakin, kuten koneen sisuskalut muutenkin. Mutta vuotta vanhempiin OHV koneisiin tullut öljynkierto korvasi aiemman 'hukkaavan' voitelumenetelmän. Tuplajärjestelmällinen öljynkierrätys - pressure & scavenge.

Wperusmalli
WLkorkeapuristeinen malli
WLDsport solo
WLDRalukansilla varustettu malli.
'39 nimettiin WLDD'ksi
'40 nimettiin WLD'ksi
WLDR'39/'40 malli, jossa oli Road-varustus (valot, jarrut) mutta korkeampi puristeisella koneella
WR'41 tehdasviritteinen malli
Markkinoitiin WL/WLD'stä tehtynä riisuttuna/tehokkaampana mallina, mutta käytännössä eroja oli hyvin paljon. Runko kevyempi 12lbs (ei jarruja, jalkatapit (eikä astinlautoja), chrome-moly runkoputket), suicide-kytkin, satula 'tuplajousitettu'. Alukannet, magneto-sytytys, pytyt erilaiset kuin W/WL'ssä (ks. tarkempia tietoja alempaa)
WRTTTT/Road Racing malli
Moottori sama kuin WR'ssä, optiona erillinen öljytankki, jolloin bensakäyttöön oli molemmat tankin puoliskot. Runko riisuttu W/WL'stä, satula perinteinen (pogo-malli).

WR/WRTT engine
cylinders : sama bore/stroke, isommat imu- ja pakokanavat, venttiilit isommat ja lähempänä sylinteriä, sekä lisäksi kallistettu sylinterin suuntaan
cams : flat tai rullanostajilla, nostajan pesät myös kallistettu venttiilikoneiston mukaisesti
flywheel : terästä vs. W/WL mallin valurauta, veivit kevennetyt
crankpin : 1.25" vs. W/WL mallin 1"
main bearing : kuulalaakerit vs. W/WL mallin rullalaakeri
cam bearing : kuulalaakerit vs. W/WL mallin puslat
ignition : Edison-Splitdorf magneetto edessä poikittain vs. W/WL mallin laturi + katkoja (laturi edessä poikittain)
     '48 Wico-magneto siirtyi W/WL mallin 'katkojan paikalle' moottorin oikealle puolelle pyttyjen viereen.
     '50 kumpikin malli tarjolla; magneto edessä poikittain tai oikealla sivulla pystyssä





Pictures
30D    http://www.yesterdays.nl/images/Harley-Davidson-1930-30D-1.JPG
30D    http://www.yesterdays.nl/images/Harley-Davidson-1930-30D-2.JPG
30D    http://www.yesterdays.nl/images/Harley-Davidson-1930-30D-3.JPG
30D    http://www.yesterdays.nl/images/Harley-Davidson-1930-30D-4.JPG

36R    http://www.khulsey.com/motorcycles/vintagebike-images/harley-davidson_model-r_36r_1936.jpeg

WRTT   http://www.carlscyclesupply.com/52wr.jpg
WRTT   http://www.carlscyclesupply.com/52wr-1.jpg

Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..