Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin nakutus.

Aloittaja Tuna, 25 huhtikuu 13, 06:00:36

« edellinen - seuraava »

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuna - 07 toukokuu 13, 20:58:31
ihmetyttää etteikö näissä vehkeissä mikään kestä vajaata 10tkm jos kerran sekin on vaihto kunnossa.

Sellasta se on se virittäminen. HD on kumminkin ihan parhaasta päästä 70-luvun prätkistä.
Ajattele millasia paskoja muut oli. Triumpit vuoti öljyä uudesta asti ja osat putoili alvariinsa. Nortonit hajotti runkolaakereita muutaman tonnin ajon jälkeen, ennen kun ne keksi tehdä bompeeratun laakerin. Saatikka Pirtelöjammu (kampurat katkeili ennen ekaa öljynvaihtoa), Tridentin tai 2t kawan keskimmäiset pytyt...
Vielä 90-luvulla Ducatin nokkahihnan vaihtoväli TAISI olla 18 t kilsaa. Ja se on paljon isompi duuni kuin shovelin nokan vaihto. Tuutin nokkaketjun vaihto, saatikka runkolaakeri palapeli.
HD:n hienous aikalaisiin nähden on korjauksen helppous.

Ton vikan kuvan valaistuksessa nokka näyttää paljon paremmalta.

Juhana H

Puslan / nokkalinjan tsekkaushan luontuu testaamalla,
siten että pistää nokan paikalleen, jättää pinionrattaan pois ja kiristää jakokopan
tisteineen kiinni.

Eiköhän ahdistukset oo tunnettavisssa,
kun pyörittää nokkaa nostajanpesän reiästä käsin?

Rataskosketus selviää ainakin karkeasti kun lisää edellämainittuun sen pinionirattaan,
ja pyörittää mottia kokeillen samalla kuinka nokka liikkuu edestakaisin.

seppo

Lainaus käyttäjältä: Tuna - 07 toukokuu 13, 16:23:48

Olen muutamalta ihmiseltä kysellyt jotka näitten kanssa enemmän pelaa tuosta pesien keskittämisestä sillä kartio työkalulla niin heidän mielestä sille ei ole tarvetta näissä missä tasa kantaiset pultit.


En tiedä kenen kanssa olet jutellut mutta kartiopulttia pitää käyttää nimenomaan jos kyseessä on tasakantaiset pultit. Näyttää pinionin hammaspyörän perusteella että koneesi on vanhempi kuin -77 ja tällöin pultinreijissä on kartio ja niihin kierretään kartiokantaiset pultit: Tällöin ei kartiotyökalua tarvitse käyttää kun pultit itsessään huolehtii oikeasta asennosta. Mutta jos käytössä on tosiaan tasakantaiset pultit (vaihdettu nostajat ja pesät) ja pesissä ei kartiota niin asennuksessa on suositeltavaa käyttää oikeaa työkalua.

Rulliin kohdistuva voima on aikasen suuri joten kannattaa tehdä homma hyvin. Kun tuo rulla on vähän lintallaan nokkaan nähden niin syö takuulla rullat nopeammin kuin että olisi asennettu oikein. Minä en ainakaan viitsisi "säästää" tuossa vaiheessa, on nuo nostajat sen verran kalliita.

Tuna

Kone pitäs olla papereiden mukaan vm79 vaikka toi pinionin ratas onkin vanhempaa mallia. Huomasin vasta itsekkin ton nyt kun sanoit  :o
Tässä on nyt asiaa tutkittu ja yks vaihtoehto olisisi äänen aiheuttajaksi nokan ja pinionin rattaan hammas välys. Se on nimittäin aika reilun lainen.

Kapteeni sika

Ilmeisesti se on pois suljettu vaihtoehto et se on vaan normaalia kovien keppien miekkailu-ääntä. :P

Mun oma venojen säätöhistoria alkaa niinkin kaukaa kun viime kesästä ja eka säätö onnas muuten hyvin mut lämmetessään vitullinen kalke. Koeajolenkillä 2 kertaa punasia päin kun ei tullut mieleenkään jäädä kuunteleen sitä kolinaa. Asiantuntija sääti ne seuraavana päivänä ja sano et niissä oli pikkusen liikaa välystä, mut se riitti.

seppo

Lainaus käyttäjältä: Tuna - 11 toukokuu 13, 09:51:29
Kone pitäs olla papereiden mukaan vm79 vaikka toi pinionin ratas onkin vanhempaa mallia. Huomasin vasta itsekkin ton nyt kun sanoit  :o
Tässä on nyt asiaa tutkittu ja yks vaihtoehto olisisi äänen aiheuttajaksi nokan ja pinionin rattaan hammas välys. Se on nimittäin aika reilun lainen.

Kannattaa laittaa jakopäähän sitten oikean vuosimallin vermeet mukaanlukien huohotin. Tuo vanhan mallin pinoni on kooltaan pienempi kuin vastaava -77 jälkeinen. Nokassa menee taas toisin päin, vanha on halkaisijaltaan suurempi kuin uusi. Onko nokan ratas uusi vai vanha (onko hammasrattaassa ura?)?

Tuna

Nyt on oikeenlainen ratas jakopäässä ja kone hiljeni  :)
Kiiitoksia kaikille keskusteluun osallistuneille!