Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jousittamaton massa jäykkäperäisessä

Aloittaja sporttivartti, 04 huhtikuu 13, 16:28:32

« edellinen - seuraava »

sporttivartti

Meneekö niin että mitä pidemmältä enemmän painoa saa vähennettyä jäykkäperäisen peräpäästää, sitä enemmän vaikututusta ajo-ominaisuuksiin â€" kohti jousitettua keulaa massa muuttuu siis jousitetuksi? Takarengas matalilla paineilla ilmeisesti auttaa massan siirrossa jousitetuksi samalla lailla kuin vieterit kuskin penkin alla osaltaan?

Kiwi

Samaa oon itekki joskus miettiny, ja samaan tulokseen pääsin. Toki mitä pidempi keula sitä vähemmän jousitettua massaa, mutta sitte tulee taas se keulaputkien jousto jne... Ja springerillä eri.

Hemuli

Ei ny pitäis mutta täytyy ennen kuin Jack ehtii ;D...

Minkä verran luulette oikeasti olevan vaikutusta sillä siirrättekö kilon tai kaksi puoli metriä eteenpäin jäykkäperässä jonka kokonaispaino on 2-300 kiloa? Ei kärpäsen paskan vertaa.

Takarenkaan paineen löysääminen on kyllä hyvä idea, mäkin ajoin ekan puoltoista kesää rautapäällä täysillä 2,5 bar paineilla kunnes tajusin laskea ne vähän alle puolentoista. Tuntui että pyörään olisi ilmestynyt takajouset ajo-ominaisuuksien juuri heikentymättä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiwi

Täs paikassa jossa nyt oon, tää turhan ajatteleminen tarttuu. Eihän sillä oo mitään väliä, mutta autostaki siirsin akun takakonttiin että säästyis painoa edestä. Toisaalta taas keulalle on tulossa enemmän painoa isomman koneen myötä, joten sillä ei oo paskan vertaa väliä. Harrastamista yhtä kaikki ;D

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Spöke

Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

mikira

Olisko se nyky nopeusrajoituksilla ja ajettavien teidenkunnolla suurempi vaikutus rengaspaineine keskusteluihin tällä saralla? Siperiassa ehkä on se minkä sinne saa höngittyä, suomessa hyvien teiden pinnoilla voi ajaa lujempaa, joten painetta voi olla siperiaa enemmän.
Itse miettiny tätä samaa asiaa ite pähkäilly ja muiden (jotka ajaa paljon jäykkäperä mopoilla) kanssa jutellessani olen ymmärtänyt että renkaan sivuvalillin kovuudella on suurempi merkitys? Toisaalta tuo pehmeä sivuvalli ei varmasti ole hyvä terävissä kurveissa, taikka silloin kun rengas on kuuma, tämä tuli yhtenä kesänä kokeiltua useaan otteeseen.

Hemuli

Takarenkaan osalta paineella ei ole niin suuri merkitys kaarrekäyttäytymiseen kuin etusella - edestä jos on paineet vähänkään alle normaalin niin sen huomaa heti. Oon ajanu jäykkäperiä sekä prätkän- että autonrenkailla ja ihan hyvin ne toimii alhaisilla paineilla molemmat.

Ja mitä tulee Suomen ja Siperian teihin niin ainakaan tämän kevään ajojen perusteella en ole ihan varma onko täälläkään nyt niin kovin hyväkuntoiset baanat - kehäkolmonenkin on kuin täsmäpommituksen jäljiltä ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957