Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evon kytkimen työntötangon pituus?

Aloittaja mikjus, 21 maaliskuu 13, 23:30:33

« edellinen - seuraava »

mikjus

1998 Evo yöjunassa Jimsin 6 speed loota ja nyt bdl evo-9s avoremmi kytkimineen. Vaikuttaisi että kytkimen työntötanko? (clutch pushrod) olisi liian lyhyt kun vaijeri pitää säätää tappiinsa ja kytkimen säätö ruuvin niin pohjaan että lukitusmutteri hädin tuskin pysyy kierteillä ennen kuin alkaa osumaan tankoon.

Väärän mittainen tanko? Jostain luin että 1/4" halkaisijan kuulaa väliin mutta tuntuu että tanko on niin paljon liian lyhyt että vaatisi useamman kuulan???

Onko näitä tankoja sitten paljonkin erimittaisia ja mikä lie olisi oikea? Ainahan ton voisi katkasta ja jatkaa. Kävi kyllä mielessä että ei kai sieltä puutu osia mutta kytkin on kyllä toiminut viimeiset 15000km mielestäni moitteitta. Ns. vakiokytkimen kanssa oli myös tämä sama säätö ongelma mutta olin jo unohtanut sen kun säätöruuvi oli kopan alla piilossa.

Hemuli

Eikös sen varsinaisen kytkintangon ja säätöruuvin väliin kuulu evoissa vielä sellainen vajaan viiden sentin nysätanko?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jyrggä

eikös siellä painelaakerin päässä myös ole evoissa semmonen lyhyt taaki, missä laakeri on kiinni? siis niin että lakru ei tuu kiinni suoraan siihen tankoon joka tulee askin läpi kytkimelle.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

mikjus

#3
Kytkimen päässä on sellanen tanko missä painelaakeri systeemi, sitten on se tanko ja lopulta se säätöruuvi kytkimen päässä. Avasin tänään kytkimen ja laatikon pään. Tangot ylttää kyllä läpi niin että voi painaa edes takaisin kummasta päästä vaan eli kai se sitten luulis olevan tarpeeks pitkä? Ongelma on se että kytkimen vaijeri on outo aivan kun se olisi vääränlainen koska siitä pitää kääntää aivan kaikki säätö käyttöön että siitä lähtee "löysät" pois ja kytkin kahva alkaa edes liikuttaa kytkimen vipusysteemiä. Jos vaijerista säätö nollissa ja painan kytkimen työntötangon rukarilla pohjaan niin kytkinkahva ei edes liikuta vipusysteemiä niin että työntötanko liikkuisi. Eli pidempi tankokaan ei auttaisi ellei säädä sittenkin vaijerin säätöä tappiin. En ymmärrä mutta kai se vaijeri on jotenkin vääränlainen niin että siinä on ikään kuin liian pitkä se ulkona oleva vaijerin mitta???

Työntötangon pituus muuten on noin 27,5 cm eli 10.8125" (tai 10.870"?) kuten näyttäisi kuuluvankin olla ainakin 5 spd mallissa.

mikjus

Vakio vaijeri säätö nollassa vaijeria ulkona noin 7,5cm ja barnettin +16 vaijerissa noin 9,5cm eli holkkia väliin vaan. En tiedä onko venynyt vai onko ollut alusta asti noin(ajettu noin 9000km). Työntötangon perään vielä ajattelin laittaa 6.3 mm laakerikuulan että vara säädössä riittää paremmin eikä tarvii työntötankoo vaihtaa. Taitaa olla amerikantoleransseilla tehty noi vaijeritkin. Piruparoilla niin vaikea mittayksikkö etteivät itsekkään osaa käyttää sitä.