Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Öljyletkut kuparista

Aloittaja FXDL, 25 tammikuu 13, 09:00:32

« edellinen - seuraava »

FXDL

... ehkä väärässä topikissa mutta kun TCn kanssa ährään ;D

eli varsinainen kysymys, kestääkö kuparista tehdyt öljyputket käyttöpyörässä täriää ja rytkettä ? Kyseessä Ultra.

Kimmo

Pietari


KK

F.U.

Motomatti

Öljyputkista ei kokemusta mutta melko pitkät osuudet olen vedellyt Bilteman kiiltävästä (kromi mikälie) 10 mm kupariputkesta polttoaineletkuiksi alkoholipyörään mutta siten että joka päässä on pieni pätkä kumiletkua eli mitään mekaanista kuormaa ei putkille tule. Painepuolella (3,5 bar) on pätkä samaa putkea mutta jakotukista lähtien on suuttimille menevät putket Bteman 4,8 mm seosmetalliputkea. Niistä on huomautettu minulle etteivät kestä tärinää mutta mites sitten auton jarruissa johon putki on tarkoitettu?
Eräälle brittipyöräharrastajalle juottelin samasta putkesta öljyputket ja toistaiseksi ei ole kuulunut palautetta. Samoin suunnittelin tekeväni ulkopuoliset öljyputket Guzziin tuosta samasta rööristä juottamalla. Tosin hapettuvat hieman synkän värisiksi ajan mittaan. Kiillottamalla saa kiiltäväksi jälleen.

Aiheesta poiketen liitteenä kuvaa jarruputkesta tehdyistä suutinputkista. Näkyy huonosti mutta suuttimen alla on putkessa kahden kierroksen spiraali joka ottaa vastaan värinöitä ja liike jakaantuu pitkälle matkalle eikä rasita yhtä kohtaa. Muutenkin putket on tuettu toisiinsa niiltä osin kun se on mahdollista.

Onko niin että paineen alainen öljy ei mahdu esimerkiksi 2 mm reiästä kulkemaan? Eikös öljyn pitäisi mahtua menemään ihan olemattoman pieniinkin väleihin ja voitelemaan siellä. Vapaana, esimerkiksi 20W50 -öljy ei huoneenlämpöisenä ole kovin läikkyvää mutta paine saa sen kyllä liikkumaan.

Hessu

Autojen jarruputket on muistaakseni nikkeli-kupariseosta. Puhdasta kupariputkea ei sais käyttää just sen huonon tärinänsiedon takia. Kyllä ne kupariset öljyputket näyttää hyvin kestävän öljylinjoissa. Vaikka en mäkään niistä tankin ja motin välisi putkia tekis.

Varmaan mahtuu 2mm reiästä. Kylmänä voi vaan paine hetkeksi nousta ennen putkea aika kovaksi.

Hemuli

Kyllä öljy menee pienistäkin rei'istä kun painetta on. Omassa rautapäässä on yläkertaan meneviä öljylinjoja kuristettu muutamaankin otteeseen kun siihen sovitetussa evon pumpussa on vähän liikaa tuottoa. Alkuperäinen linja on 3 mm ja nyt on paikallaan 0,9 mm migisuuttimesta sorvatut pillerit. Edelleen näkyy vielä kuumallakin koneella mittarissa painetta yläkerrassa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 27 tammikuu 13, 21:34:43
Kyllä öljy menee pienistäkin rei'istä kun painetta on. Omassa rautapäässä on yläkertaan meneviä öljylinjoja kuristettu muutamaankin otteeseen kun siihen sovitetussa evon pumpussa on vähän liikaa tuottoa.

Tähän väliin off-topic: Onko 4 ja 5 v. sportsterin öljypumpuissa tuoton ja paineen osalta eroja?
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Muistaakseni syöttöpuolen rattaat on saman kokoiset kaikissa evomalleissa ja vissiin niissä viimeisissä rautapäissäkin. Paluupuolta on parannettu pariinkin otteeseen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957