Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovel ilman öljynsuodatinta

Aloittaja Rezi, 26 lokakuu 10, 22:24:02

« edellinen - seuraava »

Rezi

Olen purkanut 60-mallin pyörää, jossa '73 Shovelin kone. En ole löytänyt siitä öljynsuodatinta. Orkkis hevosenkenkäsäiliössäkään sitä ei näy. Siis jos ei sitä löydy niin ei kai sitä sitten ole ::)
Ilmeisesti pyörällä on ajettu pitkään ilman. Minäkin ajelin kesän ja hyvin toimii.

Onko suodatin pakko olla kun se näköjään ilmankin toimii?

Eihän minulla sinänsä mitään suodatinta vastaan ole, mutta ainakin säiliön ulkopuoliset pöntöt on rumia ja lisäävät jo entuudestaankin runsasta letkuhässäkkää.

Hemuli

Pannuissa on suodatin alunperin sellainen kromitötterö putkien välissä. Siellä sitten vaihdettava patruuna sisällä. Eipä sekään juuri muuta tee kuin poistaa varpusta isommat roskat öljyn seasta. Ainahan siinä pieni riski on että koneesta lähtee joku metallilastu liikkeelle joka sitten kiertää moneen kertaan öljypumpun kautta kun ei ole suodatinta välissä. Kyllähän sitä ilman suodatintakin ajaa, eihän rautapäissä ollut moista turhaketta vuosiin. Muistaa vaan vaihtaa öljyt vähän tiheämmin. Itse kyllä laittaisin sudin mutta olenkin neuroottinen tapaus ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Ei suodatin mikään "pakko" ole, onhan noita ollut....mutta itselleni ainakin toiminta menee ulkonäön edelle, eli ite en jättäis filsua pois. Toisaalta nuo putkihärdellit tuovat mielestäni ihan klassistakin lookkia, toinen juttu on, jos ei ne omaan silmääs istu. Voihan sen filsun kätkeäkin.
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

No hups, jäsen H tuli nopeemmin....
-M-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

flhx

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 26 lokakuu 10, 22:46:19
Ei suodatin mikään "pakko" ole, onhan noita ollut....mutta itselleni ainakin toiminta menee ulkonäön edelle, eli ite en jättäis filsua pois. Toisaalta nuo putkihärdellit tuovat mielestäni ihan klassistakin lookkia, toinen juttu on, jos ei ne omaan silmääs istu. Voihan sen filsun kätkeäkin.
-M-

Yksi vaihtoehto tietty on öljytankki jossa suodatin kyljessä. Itse halusin öljynputsarin pannuun mutta en halunnut mitään ylimääräisiä kanistereita roikkumaan rungosta ja halusin päästä mahdollisimman vähillä letkuliitoksilla. Ratkaisuna hevosenkenkätankki jossa kyljessä normiputsari. Öljyletkuja ei tarvinnut yhtään ylimääräisiä. Putsarikin helppo ja nopea vaihtaa, ulkonäköjutut sitten ovat makuasioita.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

arto718

suodatin on aina vyvä linjassa niin loppuu roskan jauhaminen koneessa.

72shovel

Ei ole omassakaan 72 shovelissa suodatinta, tuontipeli viimeviikolla tuli ameriikasta. äsken kävin tallilla vaihtamassa öljyt ja kierrätin paluuletkun kautta vielä puhdasta öljyä vähän läpi ulos kierrosta, tankin pohjalta varmaan löytyy kyllä moskaa juurikin tuon takia kun ei ole sitä suodatinta. taidan laittaa magneettipropun ja vaihdella öljyt useammin.

Kiksillä oli laakin peli ja heti pamahti tulille, ei sitä kai jenkkilässä sitten mahdottoman kauan ole seisotettu, niin kauan kuitenkin että ruuttas öljyt pihalle kampikammiosta jo matkalla merikonttiin. nyt kun käytti sitä niin ei tule kun huohoja, joten pumppu pelaa miten pitääkin  :)

Raimo-Raato

Ei se pienenpieni metallimuju mitään noissa maamoottoreissa meinaa  ::) Mutta isommat roskat mua enemmän pelottaa jos tukkivat keskitapin tahi yläkerran voitelun. No nostajien öljynpulan sentään kuulee. Vaan toisaalta isommat paskat öljynkiertoon taitaa päästä vain öljysäiliön kautta (ellei sit olla kasatessa silikoonin kanssa mässäilty) joten paluulinjassa oleva filtteri ei siltä pelasta.

Mulla kun aikoinaan pannun veivien alapään laakeri leipoi NÄIN niin tälleen jälkeenpäin viisastuneena keksi muuta selitystä kuin isompaa paskaa joko öljykanavassa tukkien sen tai sit suoraan keskitapin laakerissa. Ja paska lie peräisin siitä kun jokin aika aiemmin joutui hitsailemaan öjysäiliötä.

Mut siis, kyllä noi vanhemmat kestää ilman suodatintakin kun huolehtii muuten hygieenista.
A.K.A. Rambe

72shovel

Laitoin öljytankin pohjaan jonoon kolme "supermagneettia" tämmösiä eurokolikon kokoisia ja sentin paksuja, toimii öljytankin läpi ja nappaa kaiken magneettisen tiukasti tankin takareunaan pohjaa vasten, sitten öljyjä vaihtaessa nyppii irti ja bräkleenillä täyttöaukosta suhauttaa kohti tyhjennyspropun reikää mujut veks. toimii :) on niin rajuja magneetteja että vaikea saada ne ölppätankin pohjasta irti, ei onistu ilman pihtejä