Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Jokin projektissa mättää....

Aloittaja Motomatti, 30 joulukuu 14, 17:16:19

« edellinen - seuraava »

013

Eipä juttua riittänyt kuin muutama rivi, pitäs ostaa lukuoikeutta.
Pitäkäämme aina mielessä, että ideologiat ovat pakoa ajattelusta.

Motomatti

#2
Valitan, alkuiltapäivästä näkyi koko teksti vaikka en itsekään ole kirjautunut ja itse asiassa vierailin eka kertaa kyseisen lehden sivuilla.
Joka tapauksessa pelkästä kuvasta pystyy päättelemään että ihan ei nyt mene oikein....

Jutun juoni oli se että invalidimiehen tuleva kulkuväline tarvitsee kuulemma H-D:n tehtaan lausunnon, katsastusmiehen vaatimana, siitä että se soveltuu kyseiseen trike-modifikaatioon.

Tässä loppuosa jutusta: https://lh4.googleusercontent.com/--AhbxmjVnrs/VKO64hxaZ2I/AAAAAAAAI2k/4jVMYc-ufYE/s2048/IMG_20141231_105809.jpg

Kiwi

On se hankalaa... Jotenki alkais kyllä pelotaan heti jos tollanen tulis tiellä vastaan :o

Motomatti

Minusta taas olisi hienoa jos vastaan tulee persoonallisia ajoneuvoja. Epäilen vain että tuo ratkaisu ei tuommoisenaan mitenkään mahdu sille tarkoitetun kokonaismassan sisään. Taka-akseli menisi mutta kate, jos se on peltiä, kuten epäilen, tulee rakenteesta liian raskas täyttääkseen lain kirjaimen. Itseni olen antanut ymmärtää että kanta-ajoneuvon kokonaismassaa ei saa ylittää vaikka rakenteeseen tulee yksi pyörä ja sen vaatimat rakenteet lisäksi.

Tänään katsastusmieheltä, jälleen kerran, asiaa tiedustellessani niin hän muotoili sen näin: jos trike on tehty tehtaassa ja se on tyyppihyväksytetty ei noudateta em painorajaa. Laite saa siis painaa ihan mitä vaan kunhan, jos ymmärsin oikein, on se sarjavalmistettu "tehtaassa" ja sen mukana on tarpeellinen määrä proopuskoita.

Tuusulan T-Bone

Kokonaismassan määrää valmistaja. Toistaiseksi ei ole olemassa lakia, joka sallisi muuttaa kokonaismassaa ilman valmistajan lupaa. Hassua kyllä, sitä ei saisi muuttaa edes pienemmäksi...
Long John Stroker

Motomatti

Taitaa olla harrastajalta melkoinen ponnistus päästä valmistajaksi joka saa määrätä tuotteensa painon....

Tuusulan T-Bone

Sitä kokonaispainoa ei oikein hatustakaan voi vetäistä.
Long John Stroker

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 tammikuu 15, 23:15:21
Kokonaismassan määrää valmistaja. Toistaiseksi ei ole olemassa lakia, joka sallisi muuttaa kokonaismassaa ilman valmistajan lupaa. Hassua kyllä, sitä ei saisi muuttaa edes pienemmäksi...
Juuei, vaikiaa on muuttaminen...

Samainen asia on tullut vastaan, kun on muutosluvan kanssa vaihdettu 40% iskutilavuudeltaan suurempaa tekniikkaa autoon. Katsastuksen edellytyksenä luvissa vaaditaan sit rungon, akselistojen sekä jousien/iskareiden vaihtaminen tukevampiin, samaista tekniikkaa kun on käytetty eri korin omaavassa laitteessa. Kohonneella painolla sitä perustelevat, mutta kuinka ollakaan, tukevampien akselistojen yms mukana ei kuitenkaan seuraa lisää kantavuutta, vaikka niin voisi ns. maalaisjärjellä ajatella...

Vaaditaan siis isommille painoille osat, joiden hyötyä ei sitten saa käyttöön. Kokonaispaino kun pysyy alkuperäisenä, niin kantavuutta jää alunperin nelipaikkaiseen laitokseen enää kahden paikan ja n. 15kg matkatavaroiden verran...

Tästä sitten keskusteltiin "henkevästi" trafin tarkastajan kanssa, sattui sopivasti olemaan heidän tarkastus katsastuskonttorilla, niinpä tilaisuutta hyväkseni käytin. Totesi sitten sen saman kuin täälläkin tuli esille, kokonaispainoa voi muuttaa vain valmistajan (myös maahantuojann luotettava selvitys riittäisi) ilmoituksen mukaan. Tässä kun kysyin sitten tätä rekkaralliin liittyvää käytäntöä, kun alunperin 60 tonnisia muutoskatsastetaan oliko nyt 75 tonnisiksi, niin ilman valmistajan lappuja homma ei onnistu...

Toivoteltiin sitten hyvät päivänjatkot lopuksi, niin vielä vissiin leukailemaan alkaa yritti kun totesi meillä olevan harrastamamme merkin kanssa vielä helppoa, kun Bemareihin ei saa mitään tehtaan lupia mihinkään muutoksiin, kun tehtaan mielestä he tekevät tarpeeksi tehokkaita joita saa kaupasta ostaa. Jotenkin tämä ei vaan tuntunut ymmärtävän että "mitä se minun mieltä parantaa, jos toisilla on vielä huonommin"...

Voi olla tehtaallakin aika vähäiset intressit alkaa todistelemaan 40-50 vuotiaan ajopelin muutoksia... ::)

Tuusulan T-Bone

Henkilöautojen kanssa ollaan juu vielä syvemmässä suossa...

Vanhempien laitteiden kohdalla pitäisi saada joku semmoinen sääntö, jonka perusteella kokonaismassakin voi kasvaa, jos kaikki kestävyyden kannalta merkittävät komponentit on vaihdettu järeämpiin. Ei vaan ole ihan helppo homma se, mutta vanhempien materiaalien ja rakenteiden yksinkertaisuuden vuoksi se olisi mahdollista.

Uudemmissa materiaalivalinnoista ja rakenteista seuraa, että käytännössä autotalliarskan kynnet eivät enää riitä.

Rekkarallista sen verran, että valmistajat todella antavat lupalappuja nostaa kokonaismassaa - määrätyin ehdoin. Esimerkiksi 4-akselisia vaunuja on muutettu 5-akselisiksi. Se miten niiden runkomuutokset on tehty onkin sitten aika hurjannäköistä touhua. Mutta sallittua, koska valmistaja sen hyväksyy.

Asian ydin ehkä avautuu, kun asettuu Mielessään hyväksyntäviranomaisen asemaan. Jos kokonaismassaa halutaan kasvatettavan, ensimmäinen kysymys kuuluu, mikä se uusi kokonaismassa sitten on? Seuraava kysymys kuuluu, miten voidaan varmistua siitä, että se vehje tosiaan kestää myös uuden suuremman massan, ts. pysyy kasassa?
Long John Stroker

Jasu

Niin. Helpompaa on kieltää, kuin ottaa selvää tai varsinkaan kuunnella asiakasta jolla harrastuneisuutensa takia saattaa olla joskus oikeaakin tietoa... ;D

Henkilöautosta tosiaan oli kyse, tai oikeammin alkujaan pakettiautosta josta oli muutaman käyttövuoden jälkeen "tullut" henkilöauto, sen kivan kuuskytlukuisen lainsäädännön avulla. Ja vielä syvennetään, kun eihän nyt Rättäri mikään auto ole, mutta sen verran liippaa palstaa että sen protoissa oli moottoripyörän moottori, sekä tämä nelimukinen on myöskin esiintynyt BFG-moottoripyörässä. Niin, ja rakentajakin on prätkien rakentamisenkin kanssa kunnostautunut kaveri...

Rakenteet on varsin poikkeavat, mihinkään muuhun verrattuna, mutta tavattoman yksinkertaiset. Toistaalta sitten, erilaisten osien todistaminen on tavattoman vaikeaa, ainoat osat mistä mitään tunnistemeistoksia löytyy, on moottorin sekä vaihteiston lohkot, jälkimmäisen meistoksista ei käy mitään ilmi...



Tuota mainittua muutoskatsastaessa oli vielä aika hauska sattumus, kaksi päivää siinä meni, konttorilla tunteja viettäen. Parhaillaan viitisen katsuria pienen ajopelin kimpussa, tutkimassa milloin mitäkin. Eräässä vaiheessa sitten yksi näistä tuli utelemaan että "no, kauankos pojat on näitä harrastellu", niin ennenkuin ehdin sanaista arkkuani edes avata, niin kaveri totesi ajelevansa -60 pakuRättärillä, jonka isänsä on hänelle ostanut pari vuotta ennen hänen syntymäänsä. Ei ollu miulla mitään lisättävää, eikä katsurilla myöskään enempää kysyttävää, noinkohan ymmärsi että taidettiin aika tosissaan olla...