Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kytkimen säätö

Aloittaja seppo2007, 17 huhtikuu 09, 18:45:15

« edellinen - seuraava »

seppo2007

mopo on -97 evo softail 5-vaiht.säätelin kytkintä eli vaijeri löyhälle,lukkomutteri auki,säätöruuvilla löysöt pois,kiristys n.1/2 kierrosta,lukkomutteri kiinni.menikö oikein?ja jos menikin niin pitää mutta ei irrota kunnolla,pyrkii ryömimään ja vapaata ei paikoillaan seistessä löydy,sammutettuna ja liikkeellä ollessa kyllä.lootassa red linet sisässä ja kytkin orggis.kävelenkö puotiin ja tilaan barnetin scorpion,täh?

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: seppo2007 - 17 huhtikuu 09, 18:45:15...säätöruuvilla löysöt pois,kiristys n.1/2 kierrosta,lukkomutteri kiinni.menikö oikein?...

Ei mennyt. Sen jälkeen kun säätöruuvi ensimmäisen kerran tapaa käyttötangon pitää sitä LÖYSTÄÄ puoli kierrosta.

Kyllä softailin vakiokytkin pitää säätöihin saada, ennen ei ole asiaa kauppaan kun se rupeaa luistamaan kunnolla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo2007

Joo,tuli ajatus/muistivirhe paholainen,ensin tein kuten yllä selitin ja kytkin luisti sitten luin ohjeen ajatuksen kanssa(counterclockwise=vastapäivään)ja sen jälkeen kytkin palasi entiselleen eli pyrki ryömimään eikä paikoillaan käydessä löytynyt vapaata.barnett mainostaa helpompaa neutralin löytymistä niin että pitääkö tuo viissatanen pistää taas kerran kiertoon?

nicnac

Onko sielä ihan vakiokytkin?

En tiedä BT:stä mitään, mutta ittellä oli kyllä tosi kranttu säädöistä tuo sportin kytkin. Yhtään ei pystyny "tyhjää" jättämään. Ittellä on barnettin extra plate kitti ja heavy-duty jousi.

Jos on kytkimessä pitoongelmia niin ootko harkinnu "variable clutchia"(kuinkahan tuon ny suomentais?) Sporteissa jenkeillä ainakin hyviä kokemuksia...

http://www.aim-tamachi.com/home.php

seppo2007

on vakiokytkin,eikä ole ollut luisto-ongelmaa.pitääköhän ruveta kokeilemaan pienempää välystä tai välys pois kokonaan?koneessa on kyllä vääntöä reilusti,mutta kokemusta vasta sadalta kilsalta ja sekin rauhallisesti ajettua.Hemuli vois kyllä antaa vähän lisävinkkejä kytkimen virittelystä jos sen sais vaikka kuntoon.eikös nää " variablet" toimi keskipakoisvoimalla lukiten kytkimen?Ja onhan sitä muitakin keinoja vapaan löytymisen helpottamiseksi.eikös yksi ole laatikon vaihdevivun vapaa liikkeen säätäminen yhtäsuureksi molempiin suuntiin,ja tämähän tapahtui muistaakseni kolmosvaihteella?mutta em.juttu ei kyllä kytkimeen vaikuta.kaikki vinkit tervetulleita!!!

nicnac

No jos olisko sielä sitten kytkin levyissä jotakin sanomista...kokeile nyt ensin kuitenkin säätää välykset pois.

Joo tuo toimii keskipakovoimalla, mutta ei mitenkään lukitse kytkintä. Kierroksilla kytkin on jäykkä niinku jäykillä jousilla, mutta rauhallisesti ajellessa kevyempi kuin vakio...mukava siis käytössä. Siksi tuollaista aloin ehdottelemaan kun tuota scorpioonia tuossa jo uhkailit ostaa ;D

seppo2007

No nyt on scorpion asennettu,homma tehtiin ohjeiden mukaan,mutta ei irrota mielestäni tarpeeksi hyvin heikoimmillakaan jousilla(mukana tuli kolme sarjaa jousia eri jäykkyyksillä.suuruuden hulluuksissani kokeilin ensin keski jäykkiä jousia,mutta kytkin normaalisti säädettynä ryömi aivan liikaa,heikoimmilla jousilla kaikki välykset poistettuina melko hyvä muttei vieläkään odotusten kaltainen.vaatiikohan tuo pitkänkin sisäänajon?mietin tuossa,että voiskohan lootan toisessa päässä olla mitään häikkää,rampissa tms..eikös tässä -97 softissa kytkimen työntötanko ole irtotavaraa,joka lähtee kytkimeen päin pois reiästään?ennen kasausta uittelin levyt öljyssä jonka jälkeen kuivasin ne rievulla,josta ei ainakaan näkyvää nöyhtää niihin jäänyt.onkohan barnetilla joku enskaöljy jota se suosittelee,nyt sisällä hd:n öljy.onko kukaan mitannut painelevyn liikerataa,oiskohan jossain kahden-kolmen millin luokkaa?
ps.pitää varmaan tilata jostain automaattilaatikko,niin vaihtuis ainakin eri ongelmat.

Hemuli

Mulla on tossa FXR:ssä Barnettin Scorpio, viime kesänä tiukimmilla (punaisilla) jousilla - nyt pykälää löysemmät. Irrottaa todella hyvin - myös niillä tiukemmilla. Meinas vaan loppua pikkupojalta kädestä voimat ruuhkaliikenteessä niin piti kokeilla löysempiä ;D .

Jotenkin tuntuu että ei kytkin vaihtamalla parane, en nyt osaa tähän sen tarkempia ohjeita laittaa vaikka omani olen aina saanutkin toimimaan. Evon kytkimen liikerata on todella pieni, ei lähelläkään sama kuin jossain piikkisikakytkimessä. Ja jos kytkin on säädetty oikein eli ensin vaijeri löysälle, sitten kytkimen keskellä olevasta säätöruuvi ensin löysälle ja sitten kiristetään niin pitkälle kunnes ruuvi juuri ja juuri ottaa kiinni säätötankoon. Tästä sitten vartista puoleen kierrosta takaisin löysälle että jää selvä välys. Sitten säädetään vaijeri niin että kun kahvan päästä nappaa vaijerin kuoresta kiinni ja vetää niin holkin pitää tulla ulos kahvan rungosta sellaiset 1,5-2 milliä.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

seppo2007

kytkimestä on tällä hetkellä säädetty kaikki klappi pois,eli ei ihan ohjeen mukaisesti,mutta pitää koittaa ajella ja käyttää kytkintä,niin jospa sen saisi säädettyä kunnolla.mietin että oiskohan saatavilla toiseen päähän kytkintä erilaisella"nostolla"olevaa ramppisysteemiä?esim müller valmistaa jotain,mutta taitaa olla ainoastaan keventäjä.kytkimen liike on tosiaan melko pieni kuten Hemuli totesikin,sais olla vaikka hieman laajempikin.kuinkahan iso merkitys lienee polkimen laakeroinnin väljyydellä.oon sen joskus puslannut,mutta jos sen kunnolla tekisi esim messingistä ja varustaisi nipalla niin saattaisi pysyä tiiviinä hetken aikaa.onkohan kukaan säätänyt vaihdevivun vapaaliikettä lootasta,sanovat senkin vaikuttavan vapaan löytymiseen,mutta ei se ainakaan vaikuta kytkimen irrotukseen.pitäisköhän purkaa vielä kerran ja kiillottaa levyt oikein puhtaalsi?

Hemuli

Ihmettelen tässä vaan sitä että miten 99,9% kaikista evobigtwineistä toimii ihan tehtaan tekemällä kytkinratkaisulla ilman että niihin tehdään mitään muutoksia. Evon kytkin on niin yksinkertainen laite että kyllä se pitäisi saada toimimaan ilman mitään erikoisvirityksiä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tomppa

Barnettin Scorpio minullakin, löysimmät jouset (on muuten ilo käyttä myös naisväen). Suurin piirtein noilla Hemulin ohjeilla säädetty ja toimii kuin ajatus. Ainoa ero ehkä kytkimen "vipassa", kun mulla on siinä Revtechin 6 lovinen loota. Sen rampin nousu voi olla eri... näytti kyllä ihan vakiolta. Liikerata ei järinsuuri ole, ehkä just ton 2 mm.
Keep on Keepin' on!

Timppa62

#11
Hommasin shoveliin 2008 keväällä Energy Onen kytkinlevysetin teräslevyineen. Jurahteli ja nappas äkäseen kiinni. Ram Jett muovilevy kytkinrummun pohjalla eikä silti toiminut kunnolla.

Viime talvena vaihdoin 5-piikkisen keskiön, alumiinisen painelevyn ja pitkät laakerit kytkinrumpuun. Edelleen sama kytkinlevysetti. Nyt ei jurahdellut ja pystyi luistattamaan, MUTTA - kytkin oli saamarin jäykkä käyttää, säädöistä tosi tarkka, vapaata ei saanut päälle kuin vauhdissa ja silti tuppas ryömimään.

Tänään pari tuntia sitten nappasin yhden kitka- ja teräslevyparin pois ja säädin tietysti kytkimen tarkasti uudelleen. Kytkin muuttui tottakai herkemmäksi käyttää ja irrotti paljon paremmin. Kävin koeajolla ja vedättelin femma päällä. Ei luistanut! Kotipihalla paikallaan löytyi vapaa tosta vaan.

Eli se kytkinpakka ei saa olla liian tiukka, mulla tämä tuntuu auttaneen.

seppo2007

täällä taas,koko ajan paranee:kytkimen keskiruuvissa n.1/8 kierros klappia,vaijeri lähes uhkatiukalla,ei luista ja vapaakin löytyi pikkuisen kierroksia käyttämällä jopa paikoilaan.eräs pitkän linjan harrastaja kertoi jopa kädensijan tupen halkaisijan vaikuttavan kytkimen irroitukseen,paksulla tupella kytkinkahvan liike lyhenee hieman,ja jo tämä saattaa olla liikaa.suunniteltiin jo kaverien kesken että syvennetään rampeista kuulien koloja jolloin kytkimen liike tietenkin kasvaisi,mutta toiminta muuttuisi luultavasti raskaammaksi käyttää,toivottavasti ei näihin kotikoneistuksiin tarvi alkaa.enskaöljyksi vaihdoin mobilin v-twin ykkösen,jonka pitäisi passata joka reikään moottori ja loota mukaanlukien,aika näyttää miten äijän käy.aika yleistä kuulostaa kumminkin olevan jos  jonkinmoiset ongelmat kytkin-ja vaihderintamalla kautta linjan,mutta kai se kuuluu harrastukseen.

Jaska

Mitä rasvaa kannattaa laittaa vaijeriin? ohutta spray vaseliiniä vai mitä?
Joskus rasvailin kaasuvaijereita crc llä ja sehän irrotti vaan ruosteet ja hiekat ja varppi hierty kohta poikki :/

Kokkonen

Lukkoliikkeistä saa tuollasta öljyä jossa on grafiittia joukossa, se toimii. Tuota garfiittia saa myös erikseen pelkkänä jauhona samasta paikasta, sitä voi seikoittaa WD40:en ja taas pelaa. Grafiitti ei kerää paskaa samalla tapaa kuin pelkkä rasva taikka öljy, mutta luistaa hyvin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W