Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pinnavanne asiaa (n00b)

Aloittaja ss454, 02 elokuu 12, 09:12:48

« edellinen - seuraava »

ss454

Nyt kun mopon vaihdon yhteydessä vannetyyppi muuttui pinnavanteeksi niin kysytääs paria juttua. Jos joku ihmettelee nöösikysymyksiä, niin en ole sitten 80 luvun muistaakseni sisäkumillisella moottoriajoneuvolla ajanut.

Miten usein sisäkumi pitäisi vaihtaa vai joka kerta kun päällyskumikin?

Hemuli oli tuonne hdcf:n foorumille hyvän vanteen muuntamisen tubeless versioon laittanut ja tuota kyllä tosiaan harkitsen itsekin. Kuvista jäi epäselväksi miten syvä tuo sikaflex pinnoite suunnilleen on ja onko jotain mitä pitää tubeless venttiiliä laittaessa huomioida?

No oli sitten sisäkumilla tai ilman, niin mites tuo pinnojen kiristys?
Pimputellaanko niitä vain jollain metallilla ja haetaan korkeaa ceetä kiristäen jos ei olla kohdallaan. Asia hiukan kärjistäen.
Vai kiristyvätkö pinnat automatic oikein kun sitten tehdään tuota vanteiden rihtausta?
Ja mistä pirusta tietää miten usein vanteet pitää suoristaa. Toimenpide täysin vieras itselle aiheuttaen hiukkasen pohdintaa miten tuon kanssa etenee. Kannattaako edes itse yrittää alkaa tuota opetella vai suosiolla viedä aina huoltoon. Asiaa vastaan vain sotii että noita rihtauspukkeja taidetaan myydä paljon ja jos joku naapuri sen osaa niin miksipä ei itsekin voisi operaatiota oppia.

Hemuli

Ei rihtaus mitään rakettitiedettä ole. Mutta toisaalta suoraa vannetta hyvin harvoin tarvitsee uudelleen suoristella, en ole koskaan edes kiristänyt pinnoja mistään laitteesta. Kyllä ne varsin huoltovapaita kapistuksia on. Voihan sitä aikansa kuluksi ruuvarilla naputella pinnoja ja jos kuuluu "ping" sijaan "plonk" niin siinä on muita löysempi pinna. Kiristäminen kannattaa tehdä varttikierros kerrallaan käyden vannetta pinna kerrallaan läpi. Jos pinna on jo niin kireällä ettei siihen kämmenmomentilla tule muutosta niin siirry seuraavaan. Näin menetellen rihtaus pysyy mahdollisimman suorassa.

Kyllä toi sikamassajuttu löytyy tältäkin foorumilta - en koskaan mitannut kerroksen paksuutta vaan olen aina tuutannut koko tuubin vanteen kehälle. Tubelessventtiili laitetaan ennen massan levitystä, tulee tiivis. Itse käytän pelkästään metallisia ruuvattavia venttiileitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Kiitos tiedosta.
Vanteesta vain huolestuin, kun motarinopeuksissa sellaista kummaa tärinää tuntui tankoon. Tuntui rahoittuvan heti kun laskin inan paineita etu sekä takakumissa.
Mietin sitten onko tuo sisäkumillinen rengas tarkempi paineiden suhteen.

Tarkoitatkohan jotain tällaista venttiiliä? http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=3276&p_id=2673&editmode=showprod

Motonetistä ei näyttänyt vastaavia olevan saatavilla, olisi vain itselle ollut helpoin asiointipaikka.
Operaatio kun kuitenkin menee itsellä ajokauden lopulle niin kiirettä ei nyt ole. Eli voin tilatakin jostain kunhan ns. hyväksi todettu malli tiedossa.

Kyllähän tuossa jo tutut pimpparaudan pimputtelusta kuittaili kun kuulivat asiasta. Sitten mietittiin jo jotain älypuhelin sovellusta joka ottaa tietyn äänitaajuuden mihin vanne pitää virittää.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: ss454 - 02 elokuu 12, 11:06:51...Kyllähän tuossa jo tutut pimpparaudan pimputtelusta kuittaili kun kuulivat asiasta. Sitten mietittiin jo jotain älypuhelin sovellusta joka ottaa tietyn äänitaajuuden mihin vanne pitää virittää.

Insinöörejä? ;) ;D

Ei Motonetista taida saada juuri mitään muuta näihin pyöriin kelpaavaa kuin Redlinen öljyä.

Tuosta venttiilit:

http://www.motorcyclestorehouse.nl/online-catalogs/Volume10/#/313/zoomed

(hinnaston hinnat sitten kymmenen kappaleen hintoja)
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

sisäkumin vaihtamistarve, mä oon vaihtanu kun sillon kun on puhjennu....
Oon mä joskus vanhoina hyvinä aikoina paikannutkin.
Josta päästään siihen, et suurin osa sisäkumeista on ihan paskoja nykyään, jotain kummaa butyyli? kumia. Sellanen pamahti mulla ittestään kunnon pamauksen kanssa halki.

Hae vaikka Stormilta sellasia crossikäyttöön tarkotettuja paksuja kumikumista tehtyjä sisuskumeja. Ne ei pauku ittestään.

Toi tubeless homma on jotain hifistelyä.

Flatheads!!!

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Jack - 02 elokuu 12, 13:43:24
Toi tubeless homma on jotain hifistelyä.


Joo siitä on hifistely kaukana, kun jossain lärvätsalon takana tällainen nykyaikainen sisäkumi mossahtaa.

Tubeleksen hyvyys on paikkauksen helppous!

ss454

Pystyykö tubeless kumi edes räjähtämän, kun olen antanut itseni ymmärtää että ei. Sisäkumin kanssa noita tilanteita on sitten ollutkin ihan kaveripiirissäkin. Tubeless vain tussahtaa kun sieltä ilma siirtyy renkaan alapuolelta pelkästään renkaan yläosaan. Tämä taas itsekin tullut todistettua kun savujumalan alttarille siirretty takarenkaita.

Vielä ihan Hemulille asiaa tuosta venttiilistä, että kun se paikalleen laitettu niin tuota sikaflexiä siveltäessä varmaankin näkee sitten helposti missä reikä aukaistavissa. Vai tuleeko tuota kerrosta edes sen vertaa että venttiilin kanta jäisi massan alle piiloon.

Hemuli

Aika tasan se meni. Oon joskus laittanu teipinpalan siihen ventiilin persiin päälle ettei sikaa menis sinne reikään.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

SOHVELI-76

 Jos ajat 18" vanteella niin trial käyttöön on olemassa sellaisia vannenauhoja joissa integroitu venttiili. Tekee siis saman kuin sikakikka, tubelessin.
0405691644