Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Renkaanvaihto ja miten se voi vastustaa.

Aloittaja ss454, 06 heinäkuu 12, 10:49:30

« edellinen - seuraava »

ss454

Ei liity mihinkään tekniikkaosioon niin pistin tähän yleiseen jorinaan. Melkein huumoriin voisi liittää, mutta olkoon tässä.

Tämän viikon maanantai iltana ajatuksena vaihtaa takarengas että on tulevan viikonlopun sekä alkavan loman kunniaksi tuore kumi alla. Etusessa vielä pintaa jäljellä ja rajojen ulkopuolelle ei pyörä tänä kesänä varmaan kerkeä niin olkoon  nyt vielä alla.

No sellainen pikaturaaminen että soffan saa ylös, laukut irti, putket irti ja renkaan tiputus. Äkkiä rengasliikkeeseen ennen klo 18, että saa uuden kumin vanteelle. Ajatus tässä vaiheessa saada tiistai-iltana tuo rengasrasva jo kulutettua pois. Rengas takaisin paikalleen ja kun homma sujui liiankin helposti niin katselen kaihoisin silmin enskaa, että josko sen roottorin vielä kerkeäisi tähän hätään vaihtamaan. Ja siitä sitten astinlaudat irti ja enska auki. Purkua lisää jo kohta vanha roottori käsissä. Enska öljy pirun palaneen hajuista eli ollut jo pidempään indikaatio tuosta ongelmasta. Tässä vaiheessa mielessä, että niputetaan sitten tiistaina.

Tiistaina tarkoitus hakea Mäntsälän JepJepistä enskan tiiviste, mutta surku koko liike lopetettu eikä ollut asiaa tullut jo 6kk sitten huomattua. Menköön vanhalla ja uusitaan sitten jos tihkuttaa ajatuksella kotia kohti. Latauskomponentit sisään, enskan kasaus ja kytkimen säädön alkaessa dejavu. Piruvie tullut unohdettua tilata se kytkinvaijeri jonka huomasin jo vuosi sitten olleen ongelma. Eihän sitä mistään enää illalla saa, niin homma jäi siihen ja päästään taas nukkumaan.

Keskiviikkona soitto dealerille ja sieltä ohje, ettei nämä vaijerit veny. "Sulla on jotain muuta vikaa nyt siinä laitteessa". No eikai se auta takapytyn putki irti, samalla huomaa siinä murtumat ja laatikon pääty auki. Piru tässä muuta vikaa ole kuin vaijeri ei vain tosiaan kiristy enää. Tuossa vaijerin puolivälin kiristyskohdassa oleva laatikon pään pääty tippuu vielä paikaltaan koko ajan. Eli vaijeri "klonksuu" jos joku edes ymmärtää mitä tarkoitan. Puoliväksin saan jopa ostettua vaijerin, "ei sulla siinä voi olla vikaa". Enska tiivisteen, pakotiivisteen ja molemmat noista oli väärät. Enskan huomasin heti mutta pakosarjan tiiviste vasta tallissa kiinnitti huomion. Olkoon nyt odottamassa kunhan joskus ostaa 96 motin, luultavasti siihen sopiva. Kytkin nippuun levyt öljyten, olisi ollut parempi liottaa pari päivää mutta kesä ja kiire. Vaijeri paikalleen ja nyt muuten toimi säätökin. Tuo putkikin jossain välissä vielä koneistamoon ja aika hyvälle jo näyttää.

Torstaina sitten loput kromihelyt kiinni mopoon, putki paikalleen onneksi löytyy hyllystä sellainen käyttökelpoinen tiiviste ja kiristelyä ja jännitystä. Kun kaikki suunnilleen kahteen kertaan katsottu ja kiristelty niin mopo käyntiin ja hymy kasvoille. Vaikutaa huollot onnistuneen ja tänään perjantaina illasta toivottavasti kestää testiajonkin. Etukäteen jo pelottaa mitähän tulee vastaan kun tuon etunakin tälle kesälle joutuu vaihtamaan.

Hemuli

Loppu hyvin, kaikki hyvin.

En ole kyllä koskaan kuullut erilaisista pakoaukon tiivisteistä, siis nyt puhutaan evo/twincam-aikakauden tuotteesta? Niihin on paria erinäköistä tiivaria mutta kyllä ne kaikki saman kokoiselle aukolle on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 06 heinäkuu 12, 13:11:15
Loppu hyvin, kaikki hyvin.

En ole kyllä koskaan kuullut erilaisista pakoaukon tiivisteistä, siis nyt puhutaan evo/twincam-aikakauden tuotteesta? Niihin on paria erinäköistä tiivaria mutta kyllä ne kaikki saman kokoiselle aukolle on.

Siis tuo tiiviste oli varmaan ~1cm halkaisijalta suurempi kuin mitä oikeasti pitää käyttää. Saman näköinen kyllä ulospäin. Ja kun ei ollut liikkeessä verrokkia kädessä, niin hankala alkaa reklamoimaan. Jahka nuo nyt tilatut alkukäyrät tulee niin otan kuvan oikeasta tiivisteestä ja tuosta vääränkokoisesta. Taitaa oikea mahtua kokonaan ympyrän sisään.

Hemuli

Sikäli vaan ihmettelen kun noissa isoissakin moottoreissa käytetään ihan saman kokoista tiivistettä ja pakoputken laippoja, itsellä kokemusta S&S 113cid ja TPE 124 cid moottoreista.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ss454

Joo ihmetys oli täälläkin kun totesin että sisähalkaisija jo lohkossa olevaa ulkosyrjän kohtaa suurempi. Mikä lie monsteri kone pitää seuraavaksi ostaa mihin tuo sopii ;)

ss454

Ja installaatio ajo oli menestys. Osia ei tippunut (tietääkseni) ja mopo pelasi kuten kuuluu.