Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Toisiohihna

Aloittaja Longben, 25 kesäkuu 11, 20:42:36

« edellinen - seuraava »

Longben

Onko arvon raadilla kokemuksia liian löysästä toisiohihnasta? Mulla on sportissa (kotitekoinen) buelltyylinen hihnankiristyspyörä, hihna liikkuu kohtuuvoimalla n 15mm, mutta vedättäessä vähänkin reippaammin kuuluu rutina ja tuntuu että vetopyörä lyö tyhjää. Ei ole hihnasta mitään kokemusta, voiko hihna todella lyödä ns yli?

ma^ko

Hihna jos lyö yli, niin varsin äkäseen näkyy kyllä hampaissa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Mulla oli aikoinaan Electrassa 1" beltti ja se löi kyllä yli jos vähänkään rankemmin kiihdytti. Ei siinä kuitenkaan isompia vaurioita ollut. Onko se kiristyspyörä kiinteä vai jousikuormitteinen? Remmi saa ollla aika tiukalla, varsinkin jos jousitus on sellaisessa asennossa että sen painuessa kasaan remmi löystyy. Omassa Buellissa swingi sojottaa sen verran alaviistoon että remmi on pakko pitää aivan holtittoman löysällä, muuten se toimii jousituksen rajoittimena.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Longben

Jousikuormitteinenhan se. Liittäisin kuvan jos osaisin. Täytyy vissiin vaan kiristää lisää, ehkä se siitä rauhoittuu.

Hemuli

Jousikuormitteisen huono puoli on että se kyllä pitää remmin tiukalla mutta kiihdytyksissä saattaa antaa juuri sen verran periksi että hihna pääsee hyppäämään yli.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

raisu 1200

Käännetäänpä tätä kakkua toisin päin.

Kokemukseni kertoo että liian kireä hihna
laulaa kuin taivaan lintu (varpusparven ääni taitaa kuulua silloin kun hihna hyppää yli)
ja ajan mittaa alkaa ärsyttämään
ei auta edes pakoputken avartaminen,
siis hihnaa löysemmälle.

Sitä voi sitten myhäillä nuotiokeskusteluissa
että "tehua löytyyp sen verta ku tupest vientää ni rissat lyö tyhyjää"

Toisen lattia saattaa olla ensimmäisen katto

Merimies-Toni

Tiedä näistä. Just kattelin omaa hihnaa, että tarvis kiristellä, kun alkoi olemaan jo turhankin löysä. Levitetystä tarvike swingistäkin alkaa jo metalli paistamaan beltin kohdalta (taitaa olla yleinen vaiva näissä??) Vittumaista vinkunaa pitää silti jatkuvasti, varsinkin, kun vähän lämpiää.
Alkukesästä vedin clymerin toleransseihin ja samaa kitinää piti silloinkin. Joku Amerikan spede väitti, että nämä beltit tekevät tätä, kun kovettuvat vanhetessaan (mulla vuodelta 2001).
Pikkuvikoja, heleppo korjata

makkepuu

hihnan kireys on askarruttanu niin kauan kun tuo sportieeri on talossa ollu. siinä uskossa olen ollut että parempi inasen liika tiukalla kun löysällä. pärrän takajousitus on niin jäykkä että joustoa on varmaan 5-8mm eli ei paljo hihnaan vaikuta. ei siinä muuta mutta kun se kuminauha huutaa aivan tolkuttomasti kun vedättää. JUIJUIJUIUJUJUJUJUJUJUUJUJUIUIUIUIUUIIUUIUIUIUIUIUISVIYYYYYYYY kun höllää kaasun niin lakkaa. kun sen hihnan rähjää aivan läpeensä silikonirasvalla niin on 200km hiljaa. huoltsikoilta saatava halppis-crc-silikooni vie kitinät 30km ajaksi. onko remmi liika tiukalla?

Merimies-Toni

Mulla selvisi ulinan aiheuttajaksi loppuun kulunut tarvike takahihnapyörä. Laitoin hyvän vähänkäytetyn OEM kamppeen tilalle ja ujellukset loppui siihen.
Pikkuvikoja, heleppo korjata