Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Venaohjureiden muokkaamisesta

Aloittaja Raimo-Raato, 02 huhtikuu 09, 13:30:37

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

En nyt tiedä olisko tää pitänyt laittaa tuonne Rautapään kansien mukkausta käsittelevään threadiin jatkoksi mutta eiköhän nää kysymykset ja mahdolliset vastaukset koske yleismaallisesti kaikkia kansia tai ainain vanhempaa kalustoa. Saa siirtää jos siltä tuntuu...

Alkuun kysyisin että onko pako-ohjuri jonkin perustellun syyn takia pidempi kuin imussa? Tokihan ainakin rautapäässä pakokanava on ohuempi ja tätä kautta tarvitaan pidempi ohjuri että se tulee saman verran ulos kanavaan kuin imupuolella mutta tarvitseeko pakovena jonkun muun syyn takia pidemmältä matkalta tukea kuin imuvena? Oliskohan noissa ohjureissa muutenkin varaa lyhentää vai lyheneekö silloin ohjureiden käyttöikä radikaalisti? Toki sorvaan ohjureita pikkasen ohuemmaksi ja venavarsien kumit tulee yläpäähän.

Ohessa kuva 4 eri satsista rautiksen ohjureita. Ylhäällä pako ja alhaalla imu. Vasemmanpuoleiset on uutukaiset Rowen valurautaiset joita tarkoitus hieman muokata kunhan täältä sää vinkkejä. Seuraavaksi Rowen ampco45 jotka kansissa olivat aiemmin mutta molemmat pakovenat jumittelivat kiinni. Lie liian tiukoilla välyksillä alunperin laitettu. Oikeanpuolimmaiset on "vara"kansista joissa toisessa oli venavarren kumit. Noita lie lyhennetty radikaalisti? Olivat melko väljän tuntuiset ja osassa reikä selkeästi soikea. Ilmankos savutti rankasti.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 02 huhtikuu 09, 13:30:37
Alkuun kysyisin että onko pako-ohjuri jonkin perustellun syyn takia pidempi kuin imussa? Tokihan ainakin rautapäässä pakokanava on ohuempi ja tätä kautta tarvitaan pidempi ohjuri että se tulee saman verran ulos kanavaan kuin imupuolella mutta tarvitseeko pakovena jonkun muun syyn takia pidemmältä matkalta tukea kuin imuvena? Oliskohan noissa ohjureissa muutenkin varaa lyhentää vai lyheneekö silloin ohjureiden käyttöikä radikaalisti? Toki sorvaan ohjureita pikkasen ohuemmaksi ja venavarsien kumit tulee yläpäähän.

Pakopuolen pidempi ohuri selittyy ensteks sillä, että se on merikittävä lämmön johde pois venttiilistä. Pakovenahan lämpenee imua enemmän. Lyhyt ohjuri kuluu väljäksi nopeammin, erityisesti näissä hemitila-Harleyssä, joissa venttiilinavausgeometria ei ole optimaalinen.  Kulunut ohuri taas merkitsee että venttiilli ei ohjaudu kunnolla seetiin > tehohukkaa. Tietty öljyn pääsyä palotiaan, jos kyseessä imu, niin karstaa kertyy männänpäälle.

Tuolla Rautapääosiossa keskusteltiin ohjureista ja venttiileistä. Noin yleisestihän pronssiohjureita suositellaan rosteriventtiilien kanssa, mutta käytäntö vaan osoittaa, ettei kombinaatio toimi ainaskaan Rautapäässä. Syy suositukseen on siinä, että rosteri kestää huonosti kulutusta ja silikooni-alumiini-pronssi-ohjurin pitäs tuohon yhtälöön sen puoleen sopia paremmin kuin valurautaohjurin.  Alumiinkansissa tuota yhdistelmää voinee huoleti käyttää.
Erään opuksen mukaan parhaat venttiilit valmistetaan KE965, EN54, 21/4N tai Nimonic 80a teräksestä. Tiedä, onko noilla materiaaleilla venoja Harrikkaan saatavilla. Erityisesti se kiinnostaa, jos käyttää valurautaohjureita, niinkuin mm. monissa Rautiksissa em syistä on.
Autopuolella ainaskin on myöskin venttiilejä, jotka ovat valmistetut kahdesta metallista. Varsi ja lautanen ovat eri aineksia, juuri tuon kulutuskestävyyden takia. Venttiili ei saisi olla magneettinen, varsinkaan lautanen, varsi sen sijaan voipi sitäkin olla. Kannattaa kokeilla joskus.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

En tuosta ohjureiden materiaaleista osaa sanoa mitään mutta niiden lyhentämistä en oikein ymmärrä. Sillä on varmaan kuviteltu saavutettavan parempi virtaus mutta lopputulos on todennäköisesti päinvastainen. Sen sijaan hyvin muotoillulla ohjurilla voidaan saada huomattavasti parempia tuloksia ja tässä kohtaa siitä pituudesta on jopa apua.

Ahdetussa koneessa äskeisellä ei luonnollisesti ole niin suurta merkitystä kuin vaparissa koska ahdin painaa seosta eteenpäin pakolla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Kiitoksia neuvoista. Jätän ohjurit vakiopituiseksi ja hieman vaan niitä muotoillen. Tajusin tässä että mähän ahtimen takia joudun laittamaan muutenkin aika isot välykset, pakoon jopa 0,07 mm, joten ohjureiden pituudesta ei ole todellakaan haittaa.
A.K.A. Rambe