Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

5v sportsterin öljypumppu 77-> rautikseen

Aloittaja Make, 15 kesäkuu 09, 23:08:42

« edellinen - seuraava »

Make

Otetaanpa omaksi aiheeksi tämä tässä. Jotkut konkarit tämänkin varmaan tietävät, mutta kun tuli kötösteltyä tänään moinen operaatio, niin lyhyt informaatiopläjäys niille jotka eivät tiedä.
Ja niille joita operaation mielekkyys ihmetyttää, ni pumppujen hintaero n.200 euroa evolaisen hyväksi.

1. Lohkon reikään josta pumppu tuuppaa öljyä koneeseen jää uudella pumpulla avonaiseksi. Siihen 1/8" npt kierre
2. juuri kierteistettyyn reikään letkunippa
3. uuden pumpun eteenpäin sojottavasta nipasta(paine) takaiskun ja mahd. suodattimen kautta öljylinja tuohon nippaan jonka juuri äsken kötöstelit lohkoon. Paineanturi vaatii tuohon linjaan t-liittimen.

Kulmapora, lyhyeksi katkottu terä ja paljon vaseliinia terään ja kierretappiin + pari kierrosta ja aina puhdistus, jos kone rungossa kiinni.

Takaiskuventtiilin löysin nestepaineelta, oliko n. 24x50mm mitoiltaan että saapi jemmattua kivasti johonkin. Avautumispaine 0,5bar (oisko aika hyvä?). Luultavastikin on parempi ku se kuulakynän vieterillä varustettu näppylä siellä orgispumpun sisällä.

Viisaammat saa korjata, koska kirjallinen ulosantini on samaa luokkaa kädentaitojeni kanssa :D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Make

Mähän saisin nyt sitten suodattimen viriteltyä painepuolelle, eikös evosportissakin ole?
Ja toinen kysymys: tää on taas tätä laatua, mut jos laitan öljytankin pohjaan (ulkopuolelle) löytämäni vahvan magneetin, kerääntyykö mahdollisesti koneesta kerääntyvä metallimuju sen magneetin kohdalle, vai tekeekö se koko tankista ison magneetin vuoraten mujulla koko tankin sisäpinnan. Lähinnä sen takia kun vanha öljypumppu näytti siltä, et sielt ois menny jotain läpi. Kiinnostais tarkkailla tilannetta, että tuleeko sitä jotain jostain lisää.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Nelivaihteisessa EvoSportissa öljynsuodatin on pumpun jälkeen, josta öljy kiertoon koneeseen. Taitaa olla samaan tapaan viisilovisisssakin.
Tuo magneettihomma ei varmaan toimi noin. Voit testata sitä laittamalla magneetin metallilevyn alapuolelle ja ripottelemalla viilajauhoa päälle. Muovin etc... alla pelais.  Istuta magneetti öljynpoistopropuun. :-\
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

Joo ilman muuta suodatin sinne pumpun jälkeen. Minusta se takaiskuventtiili vois olla hentoisempikin. Tuosta magneetista sanoisin, että kyllä se siitä magneetin kohdalta pikkuisen kerää sitä moskaa näin teoriatasolla ajateltuna.

Perustelu: magnetismin periaatteet on aivan analogisia sähkön kanssa. Näinpä ollen magneetin pohjoisnavalta on jatkuva vuo magneetin etelänavalle ja se menee sieltä, missä magneettivastus eli reluktanssi on pienin eli permeabiliteetti eli magneettinen johtokyky isoin. Raudalla se on 5000-kertainen tyhjiöön (tai ilmaan) verrattuna. Näinpä ollen se magneettivuo menee sitä öljytankin pohjaa pitkin ja samalla kääntää raudan alkeismagneetit kenttäviivojen suuntaisiksi. Eli tekee siitä öljytankin pohjasta siitä magneetin kohdalta itsekin magneetin.

Make

Se 0,5 bar takaiskuventtiili oli eka mikä äkkiseltään sattu löytymään ku oli hoppu. Pitää pähkiä sitä vaikkapa kesälomalla. Tai talvella. Se magneetti nyt vaan tuli äkkiseltään mieleen, paljon ajamalla selvii kaikki viat.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Smokie

Empiiristen kokeiden tuloksena oon tullut siihen tulokseen että magneetti pohjapropun ulkopuolella ei vaan toimi kuin korkeintaan psykologisella tasolla. Siksi se varmaan onkin propun päässä, siis yhteydessä öljyyn niissä vehkeissä mihin magneetteja on vaivauduttu laittamaan.

Vanhoja tietokoneen kovalevyjä kun aukoo niin niitten sisältä löytyy aivan törkeän vahvoja magneetteja. 2x3 cm palikkaa ei saa raudasta irti paljain käsin vaikka olis millainen veideri. Parhaat löytyy 5 1/4" MFM levyjen sisältä, ne on niitä tiiliskiven kokoisia 10-40 mt levyjä jotka painaa varmaan 5 kiloa ;D

Thomas

Varmaan vain omaa mieltä rauhoittaakseni itse olen asentanut vahvan magneetin filtterin kylkeen. Muistaakseni juuri tuollainen kovalevyn sisuskaluista kaivettu malli.. En tiedä sitten onko paras paikka, mutta öljytankkiin ei itselläni ole mahdollisuutta magneettia asentaa, ainakaan siten että tyhjennettäessä ei tarvitsisi irrottaa ja putsata koko tankkia..

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Smokie

No onhan mullakin niitä magneetteja siellätäällä :D Niitten toimivuuden kyllä huomaa siitä että propun päähän jää olemattoman vähän tavaraa, jos jää mitään. Muualla koneessa ja öljyn seassa sitä kyllä on ja magneettia öljyssä heiluttelemalla se kyllä tarttuu.

Itte oon putsannut öljytankkia semmoisella teleskooppivarren päässä olevalla magneetilla, tosi voimakas sekin. Ryönää tulee käsittämättömiä määriä, johtuu vissiin siitä kun mulla ei ole filtteriä ja ajotyylikin taitaa olla "kuluttava".

Make

Taidanpa viritellä sakkakupin johonkin kohtaan. Jos löytyy hyvännäköinen. Kuormuriautopurkaamoon mars. Luulen vähän että asennustoimenpiteestä saatava hyöty ei korvaa vaivannäköä. Mut kaikki järkevä ja hyödyllinen on ihan tyhmää ja tarpeetonta.  ::)
Greatest enemy of freedom is satisfied slave