Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

softail rungon jäykistäminen

Aloittaja newski, 27 tammikuu 12, 23:13:20

« edellinen - seuraava »

newski

tere.semmonen ongelma on et runko vääntyy vedättäessä.runko on joku tarvikerunko ja moottori ultima 140cid.onko jollain kokemuksia/tehnyt jäykemmäksi rungon.auttaako jos lisäilee kolmio tukia sinne mistä antaa periks vai heivata helvettiin koko runko ja laittaa jäykkäperäinen??

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: newski - 27 tammikuu 12, 23:13:20...runko on joku tarvikerunko ja moottori ultima 140cid...

Melkonen kombinaatio ;D. Veikkaan että tavan teräsputkirunko ei pysty vastaanottamaan ton koneen vääntöä. Pitäis tukea aika rajusti koneesta taaksepäin. Sehän pyrkii kiertymään kahvaa annettaessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

newski

jäykkäperäinen runko oli ennen niin ei ollu mitään ongelmaa.se vääntää sitä runkoa ja sit se väänti se swingin akselin aivan solmuun mut nyt oon sen saanut sillai et ei enää väännä.nyt toi runko vittuilee.

newski

Eikös sulla Hemuli ollu joskus 124 koneella joku pyörä?oliko siinä mitään vastaavia ongelmia?

flhx

^Jep,Hemulilla oli 124cid laite, ei ongelmia rungon kiertymisen kanssa. Mutta se olikin kiinni siinä ainoassa oikeassa rungossa eli FXR...Kahvan kääntö aiheutti vain nopean poistumisen paikalta, sutimaan sen kyllä sai mutta oli aivan perkeleen tukeva laite ajaa.(Niin pyörä tuli mulle Hemulilta,nyt laite tosin vaikuttaa jossain pohjoisessa...)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

newski

ei ollu mullakaan ongelmaa jäykäperän kanssa,ainut vaan oli et nosti keulaa ;D

flhx

No toi FXR oli siinä mielessä"helppo"ajaa että se ei juurikaan keulaa nostanut. Kun lähti ranne väärinpäin paikaltaan niin laite vain poistui viivasuoraan, tosin melkoisesti sutien...Täyskaasulähdöissä se suti vaivatta kolme ekaa vaihdetta läpi,sen jälkeen vauhtia oli jo niin perkeleesti ettei kantti riittäny kokeilla nelosta enää täyskaasulla...Hauska peli, vielä kun sillä pystyi ajamaan mutkiinkin lujaa. Isolohko-Buell.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Mä kanssa ihmettelin tota FXR:n käytöstä, sitä ei nimittäin saanu keulimaan ellei oikein yrittänyt. Painopiste vissiin niin alhaalla ja 150 Metzeleri toimi "sulakkeena" ;D. Sama homma on tossa rouvan Sportissa - vaikka tehoa on sen verran että sen pitäis keulia helposti niin sitäkin saa kurmoottaa ihan huoletta eikä nouse. Matala sekin on. Sitten kun vähän pumppaa kaasulla niin nousee sekin tietty.

Tohon kiertymiseen vaikuttaa tietty se että kyseisen pyöräyksilön alusta tehtiin varsin laadukkailla komponenteilla. Silloin kun se mulle tuli, siinä oli vakio 39 mm keula muutaman tuuman jatkettuna ja sellainen mehupillin vahvuisesta putkesta kasattu Arlen Nessin swingi. Hayabusan keula ja JMC alakaarella tuettu aluswingi muutti ajettavuutta aika lailla. Varsinkin keulan vaihto oli todella radikaali muutos jonka huomasi heti tallin pihasta lähdettyään.

FXR:ää ei oikein voi verrata softailiin. Softissa vetopaketti on rungossa kiinni samoin kuin takapyörä. Siihen väliin mahtuu melkoisesti tavaraa joka pääsee kiertymään. FXR:ssä taas swingi on suoraan laatikon perässä ja se onkin oikeastaan ainoa mikä siinä saattaa vääntyillä. Softailin takahaarukan "laakerit" on niitä häränsilmätyyppisiä ja niiden ominaisuuksiinhan kuuluu tietty eläminen että swingi toimisi vielä kun pyörällä kantataan kurviin vähän kovempaa. Jos olisi mahdollista niin eiköhän tehdaskin olisi toteuttanut konstruktion kartiolaakereilla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957