Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evosportin öljypumppu vanhaan Rautapäähän

Aloittaja Hemuli, 10 syyskuu 10, 22:53:51

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Aloitanpa tästä oman ketjun kun näyttää menevän projektiksi.

Eli koska olemassa oleva Rautapään öljypumppu on vähintäänkin kyseenalaisessa kunnossa eikä ne muutenkaan ole tehokkaan nesteensiirtäjän maineessa - ja kun vielä hyllystä löytyy viisivaihteisen evosportin pumppu niin ei muuta kuin jumppaamaan.

Ja jumppaahan on tiedossa, lähtien ihan pumppujen ulkomitoista. Rautiksen pumppu pyörii eri suuntaan kuin evossa mutta se ei ole ongelma evolaisen gerotor-pumpun kanssa.



Itse lohkoon sovitus ei ole paha homma, reikää pitää avartaa että pumppu putoaa pohjaan asti. Paluuöljykanavan kohdistuksen takia pumppu kannattaa asentaa "nurinpäin" - tämä saattaa olla myös hyödyllistä koska pumpun kiertosuunta muuttuu jolloin syöttöliitäntöjen käännöstä tuskin on ainakaan haittaa.





Tässä sitten lohkossa olevien kanavien paikat, kaikki vanhat reiät (syöttö, paluu ja huohotin) pitää tukkia. Paluu järjestyy pumpun käännön jälkeen helposti poraamalla uuden reiän lohkon läpi paluukammioon.



Evosportin pumpussa syöttö menee ensin öljynsuodattimelle josta sitten lohkossa olevaa kanavaa pitkin nostajapesien väliin. Rautapäässä taas öljy lähtee suoraan lohkossa olevaa kanavaa pitkin pinjonille. Liittimen voisi laittaa suoraan lohkoonkin kanavan kohdalle mutta koska kanava kiertää jakopäänkopan kautta jossa on valmistusteknisistä syistä suoraan alaspäin osoittava poraus joka on tehtaalla tukittu niin siinä taitaa olla parempi paikka.





Seuraavaksi pitäisi sitten kairata toi lohkon reikä sopivaksi evon pumpulle että pääsee muokkaamaan runkoa.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Runkoakin joutuu vähän modaamaan, pelkkä loveaminen ei riitä :o...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957