Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rälläkän kulmavaihteen välityssuhde.

Aloittaja ay20, 03 tammikuu 14, 17:09:26

« edellinen - seuraava »

ay20

Paljonko se suurinpiirtein on? Ei tunnu löytyvän googlella.
Kelasin saisko siitä tarpeeks alhaseks nopeuden vannesahalle( http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Sahkotyokalut/Vannesahat/Vannesaha-350-W-17033/ ) jotta sillä vois metallia sahata.Toki terä pitää vaihtaa.
Onko muita ideoita millä alentaa nopeutta?
Muutama taajuusmuunnin on tallilla mutta ne taitaa kyykkää kun ajetaan niin alhasilla hertseillä?Ite ku laskin ni sain tulokseksi noin 2,5 Hz jolla pitäs ajaa että päästäs johki 1.3m/s.
Vai oonko aivan hakuteillä:D

Lyytinen

Joskus pienen kiinanrälläkän kulmavaihteen aukasin. En nyt ruvennut laskemaan hampaita, mutta kun muistelee niitten rattaitten kokoa niin 1:3 tai 1:4 ei kovin paljon totuudesta poikkea. Taajuusmuuttajalle ei pienetkään nopeudet ole ongelma, mutta noin yleensä moottorin jäähdytys kärsii ja valovirtakoneen onneton vääntö on vieläkin onnettomampi. Kyllä itse laittaisin ihan voimavirtakoneen ja kiilahihanvälityksen. Ei niitä rissoja tarvii itse sorvata, taper lock -kiinnityksellä saa vaikka minkäkokoseen akseliin valmiit rissat muutamalla kympillä.

ay20

Tuolleen kai se täytyy tehä. Samalla tavalla oon nauhurinki nopeuksia nostanu 3 vaihemoottorilla.
Tossa ny oli enemmänki kyse siitä saisko tehtyy semmosen pienen koneen ja kaikki ois samas paketiss.
Ja juu 1,1Kw kolmivaihemoottorin ajattelin tohon sahaan laittaa.

Ja hintahan tässäkin oli kysessä. Noita moottoririkkoisia isoja rälläköitä ku saa töistä ilimatteeks:D

ay20

Nykynen duuni ei anna enää pääsyä taperlockkeihintai hihnapyöriin. Mistä oot ostanu yksityisenä noita "muutamalla kympillä"

Lyytinen

Ihan siihen hintaan Etrasta ja halvemmalla hyvin varustetusta romuliikkeestä.

Smokie

Hiljattain pähkäilin itsekkin välityksiä ja hyvin tarkkaan 1:4 näytti olevan. Mulla olis jouten Bosch ison rälläkän vaihde, samaten 48rpm kulmavaihteinen voimavirtamoottori ja joku ~80rpm suora vaihde johon on ympätty paineilmatoiminen pulttipyssy moottoriksi mutta se on ihan perseestä. Ota yhteyttä jos kiinnostaa, ei ole hinnan kiroissa.

aatu

Mitenkäs on vannesaha projekti edennyt itselläkin olis tarvetta tommoselle

ay20

Ei ole edennyt. Laitan infoa jos tulee joskus tehtyä tämä.