Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikuni hsr42 ja kiihdytyspumpun säätö

Aloittaja SanttuS, 14 elokuu 11, 19:33:08

« edellinen - seuraava »

SanttuS

Tervehdys.
Itselläni on siis evokoneessa kiinni Mikunin hsr42 -kaasutin. Kyseessä on "total kit" tyyppinen ratkaisu. Kaasari on toiminut mielestäni alusta lähtien erittäin hyvin ( vuosia ), eikä siihen ole ollut täten tarpeen tehdä minkäänlaisia säätöoperaatioita.

Mutta, miten tuota kiihdytyspumppua kannattaisi säätää?
Kysyn ihan mielenkiinnosta.
Mikunin manuaalia on selattu, mutta ei sieltä löydy vastausta.
Siis, mistä osaa sanoa ilman seosmittareita tai dynoa milloin pumppu ampuu liikaa tai liian pitkään, siis milloin menään liian rikkaalle?
Miten koneen käytös muuttuu kiihdytyspumpun säätöjen ollessa vituroillaan?
Minkälaista kierrosherkkyyttä evolta voi ylipäätään odottaa?

Tällasia aloin ajattelemaan kun kokeilin kaverin 2005 Dynaa, jonka ruisku toimi kyllä esimerkillisesti.
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

edamski

Lainaus käyttäjältä: SanttuS - 14 elokuu 11, 19:33:08
Kaasari on toiminut mielestäni alusta lähtien erittäin hyvin ( vuosia ), eikä siihen ole ollut täten tarpeen tehdä minkäänlaisia säätöoperaatioita.

Mutta, miten tuota kiihdytyspumppua kannattaisi säätää?
Kysyn ihan mielenkiinnosta.
Jos kerran hienosti toimii niin miksi koskea? Mutta anyway, itse laitoin kiihdytyspumpun säädöt kohdalleen tämän manuaalin avulla:
http://www.mikuni.com/pdf/hsr_tuningmanual_021003.pdf

Sivulla 6-7 on ohjeita kiihdytyspumpun säätämiseksi. Itsellä 2005 XL1200C:ssä Mikunin HSR42 säädin siten että alkaa ruikkaa heti kun kaasua vääntää ja loppuu öpaut 3/4-kaasun kohdalla. Näin toiminta oli ihan OK.

Manuaalin sivulla 7:
"Best performance is generally achieved when the pump stroke ends between 2/3 and 3/4 throttle."

Manuaalin sivulla 13:
If the accelerator pump adjustment is set to start too late, backfiring may occur due to an overly lean mixture just off idle.

Toivottavasti tästä oli jotain apua…

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: edamski - 15 elokuu 11, 16:47:46...Itsellä 2005 XL1200C:ssä Mikunin HSR42 säädin siten että alkaa ruikkaa heti kun kaasua vääntää...

Mikunin ohjeessa suositellaan että pumpun aloituskohta säädetään niin että pumpun käyttövivun ja kaasuvivuston välissä on parin millin rako kun kaasu on kiinni. Tahdotaanko tällä välttää tahaton pumpun käyttö pintakaasulla ajettaessa vai kuinka mutta noin mä olen omani säätänyt ja aina on toiminut.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tikkimies

"perimätietona" se mullekkin on kulkeutunut juuri niin että siihen säädetään se vajaan parin millin rako kaasun ollessa kiinni.......niin se on mulla nytkin säädettynä.....
Hard working--HarD biking

pääsiäinen

Moro.
American Iron magazinessa oli artikkeli Mikunin HSR kaasuttimesta Joe Minton -niminen äijän kirjottamana. Säätöohjeet tuntui aikalailla samoilta kuin manuaalissa mutta uutta ainakin minulle oli kiihdytyspumpun säätä:Suositeltiin kokoa 50 ja että nokka ottaa kiinni tankoon ja vielä sen jälkeen säätöruuvia puolikierrosta "kiinni". Miehen pitäs tietää mistä kirjottaa kun sanoo kirjottaneensa Mikuni tuning manualin, vanhan webbisivun (www.Mikuni.com) ja olleensa Mikunilla töissä jonku vuoden.