Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Laite moottoripyörän siirtoon

Aloittaja Motomatti, 02 toukokuu 12, 12:40:44

« edellinen - seuraava »

Motomatti

Maantieltä taloon tai korjaamolle.
Kopastelin kuvassa olevan laitteen (prototyyppi ja lievästi keskeneräinen)
Kuvasta selviää toimintaperiaate.
Hydraulisylinteri vaihtuu haitaritunkiksi kunhan ehdin.

Ketju- ja remmivikaisille/vetoisille soveltuu hyvin.
Ei sovellu kardaani/perä/vaihteistovikaisille kuin varauksin. Ei myöskään jos takakumi on tyhjä tai laakerit rikki.
Muutoin kyllä.

Ylivoimaisen helppo lastaus ja sidonta vain yhdellä liinalla.

Puolituttu katsastusmies arvioi että ei ole laillista siirtää moisella värkillä pyörää tiellä. Perustelua ei mielipiteelle siihen hätään löytynyt.

Thomas

Katselin tuosta sinun projekti-sivuiltasi kuvia tuosta vetolaitteesta, ja joko en huomannut - tai ole aivan ymmärtänyt tuota täysin - mutta onko tuo pystyputki neliskanttinen vai pyöreä? Lähinnä vain mietin sitä, että mikä kohta vetoauton ja mopon takarenkaiden välissä kääntyy mutkissä tms? Vai oletko laskenut että pyörän keula taittaa tarpeeksi, ilman että eturengas 'notkahtaa' ?

Itse en myöskään osaa veikata, meneekö tuo vetoaisa vai dolly -luokkaan jos virkavalta pysäyttää. Todennäköisesti vain toteavat että vetoauton takavalot ja rekisterikilpi näkyvät ja matka voi jatkua.

-t-
Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Santtu

Täähän on ameriikasta tuttu tapa siirtää prätkiä osavaltiosta toiseen...

Motomatti

Pyrkimys on että pyörä kääntyy ohjausakselistaan. Tellingin pystyputki on kantillinen.

Tosiaankin. Ameriikasta tämän kopioin. Etupyörälle tulee vielä lisää tukea.

Tällä hetkellä ja vielä ensi viikon olen parantolassa ja vasta sitten pääsen tositoimin testaamaan värkkiä.

Suoraa ajaessa pakettiauton vas. takaovessa oleva rekisterikilpi näkyy vasemmalle ja suoraan taakse esteettömästi. Kaikki taka-ajovalot näkyvät esteettä suoraan taakse kaarteessakin. Hinattavaan laitteeseen voi laittaa perävaunupistokalla parkki- ja jarruvalon jos niin vaaditaan pimeällä ajettaessa.

Jostain syystä näitä värkkejä ei ole ennen vastaan tullut. Varmaan jokin lakitieteellinen seikka estää käytön...

Jaa että miksikö tein tuollaisen. Koska olen selkävaivainen ja muutenkin laiska niin tuohon on helppo lykätä moto kiinni. Helpompi kuin perävaunuun tai pakuun. Sen verran on köyhyyttäkin että ei ole ollut mahdollisuutta ostaa tarpeeksi isoa pakettiautoa.

Koko valmistushistoria: http://www.motomatti.fi/2012/04/tunkin-lisavarustelua.html

_Juha_

hyvä että näitä kehitellään. omaa pyörää olen joutunut kuljettelemaan pakulla ja kärryllä.(en omista kumpaakaan)

molemmilla kerroilla olen sitonut pyörän niin että se on ollut jalan varassa(väärin)

no niinhän siinä sitten kävi että jalka hiukan sai siipensä pomppivassa peräkärry kyydissä.

nyt kun säätöjä ja toimivuutta haetaan vielä niin tollanen kapine vois olla varalta hyvä olla :)
too fast to live    too young to die

Thomas

Lainaus käyttäjältä: Motomatti - 02 toukokuu 12, 16:10:33
Pyrkimys on että pyörä kääntyy ohjausakselistaan. Tellingin pystyputki on kantillinen.

Tuollaisella kuvan esittämällä pyörällä toi varmaan toimii, mutta itse mietiskelin että mitenkäs noilla reilummilla akseliväleillä varusteltujen kanssa.. ilman insinöörin tutkintoa jotenkin tulee vain mielikuva siitä, että kovasti kulmassa oleva keula ei helposti käänny horisontaalissa suunnassa ilman että keulaa täytyisi kallistaa, joten käännyttäessä mopo toimisi pikemminkin auton rungon suuntaisena 'häntänä' eli rasitus taitaisi tulla aika kovasti vetolaitteessa kiinni olevaan vanteeseen..
(eli vaikka 47o + vetolaitteen nosto = reilu 50o = hieman pelottaa)

Voipi olla että toimii noinkin (joo, näin Vapun jäljiltä epäilen omaa analyyttistä ajattelukykyä), tai sitten täytyy vain kurvailla varovasti.

-t-

Tyyli ennen tarkoitusta. Asenne ennen kaikkea..

Motomatti

Tuota kulma-asiaa pitänee testata käytännössä. Kuvassa olevassa pyörässä sarvet kääntyvät niin paljon että sarven pää tulee tankin päälle. Melkein kuin enduropyörässä.

Loiva/pitkäkeulaisessa saattaa tulla kyseeseen myös sellainen seikka että momenttivartta on kovin runsaasti jolloin sivuttaiskuormitus lienee melko suuri. Toisaalta vain etupyörä on kiinni telineessä ja muu pyörä pääsee kääntymään sekä ohjaus- että etuakselin ympäri. Näin äkkiseltään on hankala kuvitella millaisia liikkeitä ja voimia kohdistuu etuvanteeseen ja muuhun keulaan tiukassa mutkassa.
Ainakin sellainen ilmiö syntyy että keulakulma loivenee kun autolla tehdään mutkaa koska takapyörä on silloin keskilinjan sivussa. Muu pyörä kallistuu ulkokaarteen puolelle.

Ainakin normipyörä iskunvaimennuksineen kulkee näin tasaisemmin kuin perävaunussa.

Kunhan pääsen täältä parantolasta pois niin laitan folion kirkas puoli sisäänpäin pipon alle ettei jäljellä oleva vähäinen säteily karkaa ja teen käytännön testejä tallin läheisellä katuverkolla.

Vielä on mahdollisuus tukevoittaa hinaustelineen kiinnitystä autoon/vetokoukkuun kiinnittämällä vinotuet pystypalkin alapäästä vetokoukun poikkipalkkiin tai takaovan kynnykseen. Jos kestävyydestä tulee epäselvyyttä.