Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Pannun nokka-akseli

Aloittaja MikkoV, 18 huhtikuu 09, 15:41:19

« edellinen - seuraava »

MikkoV

Terve!

15-vuotta 48-pannulla ja tuli koneremppa ajankohtaiseksi.
täysremppaa tehdessä tai oikeastaan kokonaan uutta konetta
rakentaessa tuli eteen pohdinta että mikä olis hyvä nokka vakiokokoiseen pannuun
STD kansilla ja 8.5 rutulla. Andrews J ? Ja osaisko joku kertoa että mikä
ajatus on ollut orkkis nokan ajoituksessa, niissä kun se on
erilainen etu- ja takapytyille?
Ja kulkeehan se vakio nokallakin 162 km/h tehtaan mukaan !
Muutenkin kokemuksia eri nokka-akseli, puristussuhde, tilavuus
kombinaatioille olis mukava kuulla

Kokkonen

Mulla oli Panshovelissa 8:1 männillä, Andrews J ja hyvin olin tyytyväinen. Kärkisytkä, S&S Super B. Tyhjäkäyni ei ollut kuumana kaikkein varmimpia, tumppas joskus, piti hiukan varoa valoissa ettei mene polkuhommiks.
1340 Shoveliin laitoin myös J:n mutta liian aikaista kommentoida. Hyvin lähtee käyntiin, 8:1 männät, ruttuja on, mutta tämmönenkin keskenkasvu, reilu 70 kg, saa reippaasti hyppäämällä koneen tulille. :)

Nuo H ja S originaalinokkien etu- ja takapyttyjen imuventtiilien väliset ajoituserot voisivat mun mielestä olla tarkoitettu parantamaan etupytyn jäähdytystä. Noilla ajoituksilla täyttö ei ole niin optimaalinen kuin takimmaisessa. Myös detonaatiota saadaan noilla arvoilla ehkästyä vähemmällä tehohukalla kuin jos se tehtäisiin sytkällä. Luulen kyseessä olevan jäähdytyksen. Takapytty saa paremman jäähdytyksen kampikammion öljyn roiskevoiteusta, joten tuo voisi olla kompensaatiota etupytylle.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Soikkeli

#2
J-nokka ja 9:1 puristus ainakin aiheuttaa ikävää nakutusta jos pykälää liian isolla vaihteella vedättää. Sytytys keskellä reikää, vakio kohdassa tippui tulpista eristeet jonka takia säädetty.
Suunnitelmissa nokan vaihto Cranen H288-2B malliin jossa voi muuttaa nokan kohtaa jos tarvetta.

STD tupla tulpilla, single Dyna-s, Wiseco 9:1 ja jakajassa jousina "keski-jäykät".
Pitäisi ehkä vielä tarkistaa nykyisen nokan asteet, mutta se on jo ensi talven töitä.

Nakutusta saatu pois 98 pentsuunilla ja säätämällä sytystä vakion ja keskireijän väli maastoon uudestaan.
J-nokan tehot loppu kuin seinään siinä 150 kmh:n kohdalla, ei sovi meille vauhdin hurmasta  pitäville alkuasukkaille.

C.O.G. 
Lifemember

Blower1

Mulla on pannussa tällä hetkellä Crane 298 B nokka. Koneessa on kuutioita 1340cc, kannet STD tuplatulppa, männät 9.5 Wisecot, sytkä Spyke singlefire ja kaasari Dellorto 44 tupla.
Alavääntö ei ole maailman paras, mutta kun kierrokset on n. 2500 niin kone herää ja sitten mennään  ;D
Tämä kombinaatio sopii mun ajotyylille.

Aiemmin olen koittanut S&S 514 nokkaa, jolla oli hyvä keskivääntö muttei toiminut kunnolla ala- eikä yläkierroksilla.
Crane 296A oli hyvä allround nokka (vastaa Andrews A:ta). Vaatii hieman vakiota enemmän puristuksia.
Andrews BH ei ollut sen parempi, kuin S&S 514.

MikkoV

Kiitti vastauksista!

Taidan kokeilla miten kulkee vakio nokalla ja single-fire magneetolla,
paras viritys Pannuunhan on rankempi kaasukäden käyttö   ;D