Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sintteripalat ja jarrulevyn materiaali?

Aloittaja Tuusulan T-Bone, 14 kesäkuu 11, 00:20:40

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Tästä aiheesta ei olekaan vielä väännetty, joten aloitetaan... ;D

Sanotaan, että sintrattuja jarrupaloja ei sovi käyttää rautalevyjen kanssa, koska sintratut palat tuottavat enempi lämpöä, eikä rauta sitä kestä. Sintteripalojen kanssa pitää siis käyttää jotain teräslevyjä. Ok, mutta...

Oon hajottanu tai nähny hajotettavan jo useampia sintteripala-rosterilevy-yhdistelmiä. Siinä käy niin, että pala murenee nopeasti ihan paskaksi ja raapii siinä sivussa levynkin melko ohkaiseksi.

Kysymys kuuluu: mitä materiaalia jarrulevyn pitää olla, jos käytetään sintrattuja paloja? Käykö joku perus Fe52, vai pitääkö olla jotain eksoottisempaa? Onko pakko olla ruostumatonta?
Long John Stroker

SanttuS

Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

Kokkonen

#2
Ei tämä topiikki nyt ottanu tuulta joten asiasta mitään tietämätön kantaa kortensa kekoon. Tuota SanttuS:n linkkiä en saanut auki tällä työkoneella.
Ei nämäkään lainaukset Bonen kysymykseen kylläkään vastaa....  :)

LainaaThere are also  many types of materials used in Motorcycle Brake rotors unlike the automotive industry where EVERY rotor is made from a standard “Grey” cast iron. Every pad designer in the automotive industry knows what he is working to match up with as an opposing surface. With  Motorcycle brake rotors for example we have people selling...

1) EN 43 Gauge plate rotors
2) Ductile Iron brake rotors
3) Hardened and tempered DB410 stainless rotors
4) Mill hard stainless rotors
5) Unhardened stainless rotors
6) Heat treated Carbon steel rotors

And this list goes on.

LainaaGenerally speaking, most organic (semi-metallic) brake pads are good for use on iron rotors. If in doubt, contact the manufacturer for details regarding specific use for this application. Ferodo Platinum, CP911, CP901, 4004F, 3485F, 3410F and I/D450 are all good for this. Although the various sintered metal pads will perform quite well, they generally operate at substantially higher interface temperatures (by as much as 150 degrees [F] at peak). The result is usually shortened life span of the rotor and as such, sintered metal pads are universally not recommended unless specifically denoted otherwise.

•Gray Iron rotors: Sintered metal pads ARE NOT RECOMMENDED for use under any conditions.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Aihe sinällään pikaisella nettilukemisella ei näytä lainkaan olevan kovin yksiselitteinen. Ensinnäkin noita sintrattuja paloja on erilaisia, eri levymateriaaleille tarkoitettuja. Ja levymatskuja on myös paljon, kuten jo tuolla edellisessä lainauksessa käy ilmi.

Selatessa osui silmiin että mm. XR1200 oem jarruille oli tarjolla seka sintrattua että orgaanista palaa. Levyinä on tarajolla myös U.S. spec 6061-T6 billet aluminiista valmistettua.

Olettaisinkin suuren pala- että levytarjonnan aiheuttaman epätietoisuuden yhteensopivuuksista johtavan mainittuihin ongelmiin. Tietoa puuttunee sekä myyjä- että käyttäjäportaalta.

(Ja parasta pysytellä orgaanisissa palikoissa jos tietoa ei ole  :-\ )
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W