Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tuplatulppakannet + Sytytyksen ajoitus ?

Aloittaja Titus, 19 kesäkuu 11, 16:00:49

« edellinen - seuraava »

Titus

Olen muutaman kerran kuullut että tuplatulppakansilla yleensä suositellaan käytettävän myöhäisempää ajoitusta sytkälle. Paljonkohan myöhäsemmäksi pitäis laittaa ? Onko sitten odotettavissa pauketta ja ammuskelua ja stumppaamista. Käykö kone viileämpänä, korkeampi lopputeho vai mikä tässä on ideana ?

ma^ko

Ideana on lähinnä se, että ajatuksena on kahden kipinän sytyttämänä tapahtuva nopeampi palaminen = ennakkoa ei tarvita yhtä paljoa. Tosielämässä tuo tuplakipinän vaikutus on kuitenkin palonopeuteen varsin marginaalinen, joten ei nyt hirveästi ainakaan myöhäsemmälle.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

shoveltimppa

Shovelissa on iso palotila ja tulppa on sen toisessa reunassa. Kuten Mako kirjoitti, niin tuplatulpilla saadaan tässä tapauksessa palamisaika lyhyemmäksi. Käytännön merkitys katukäytössä todennäköisesti nolla. Itte olen pähkäillyt, että periaatteessa tuplatulpilla saatetaan saada nakutusherkkyyttä vähennettyä mutta eipä tuosta mitään faktaa ole lyödä pöytään. Se, että onko sitten kilpakäytössä  tuplatulpista enemmän hyötyä, jääköön viisaampien kommentoitavaksi.

Soikkeli

Pannussa on sytytys viiva siirretty vasemmasta reunasta oikeaan laitaan.
Jos sytytystä ei siirrä niin tulpista tippuu eristeet.
Noin 3-5 asetta vois olla aika lähellä totuutta.

Sen palonopeuden voi kokeilla lennosta irrottamalla toiset tulpat koneen käydessä, silloin sen ainakin huomaa kun kierrokset muuttuu selvästi.

Kohta laitan 4X Bosch:in platina tulppia kiinni. Sitten minua ei pysäytä mikään ;D




C.O.G. 
Lifemember

Titus

Eron tosiaan huomaa vaikka irrottais yhden. Kahdella tulpalla tyhjäkäynnillä käynti jotenkin raskaampaa.Nakutusta ei ole esiintynyt , mut ku laitin sytkää myöhäselle oli maantiellä aavistuksen pehmeämpi käynti.Kaupungissa hiukkasen käköili. Tarttee säätää varmaan sössökin uudelleen,lähinnä kiihdytyspumppu.Tuntuu ku olis vähän joustavampi ja huippuja löytyis enemmän ku uskaltaa koittaakaan.

Hemuli

Pannuissa ja shoveleissahan tuplista on hyötyä, uudemmissa ei niinkään. Se mäntähän on kuin Mt.Everest ja noustessaan ylös palotilaan jää toinen puoli pahasti varjoon. Niinpä palotapahtuman leviäminen kestää pidempään jos on vain yksi tulppa. Kun toiselle puolellekin laitetaan kynttilä niin koko seos pamahtaa nopeammin ja taas mennään kovempaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Mutta vaikka se nopeutunut palaminen vaikuttaa käyntiin noissa harjamäntäisissä, niin paljonko se oikeasti vaikuttaa vähentävästi tarvittaan/hyödynnettävään ennakkoon?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

-mikko-

...tämä nyt ei suoranaisesti harrikkaan liity mutta omassa korkea puristeisessa (12:1) Ducatissa 3-astetta piti myöhäistää sytkää ettei nakuta. Käynti mielestäni kuitenkin tasaantui/pehmeni kahdella tulpalla ja koneessa todelliset kupumännät, lähes täydellinen hemi keskellä.
- shine can never replace attitude -

Titus

Siirsin eilen ilman mitään strobolamppua myöhäisemmälle  vajaan millin säätölevyltä .En tarkkaan tiedä montako astetta siirtyi myöhäisemmälle.Super E uudestaan säätöihin.Tuntuis olevan tosi tarkka loppupeleissä välialueen oikeasta seoksesta.Kyllä käynti tosiaan parani vaikka kaikki säädöt tuli tehtyä mutu menetelmällä.Hemisprehical dome vai miten se oli, on ennenkin todettu toimivaksi korkeita tehoja haettaessa.Vauhtikoneitahan nämä shovelit on ::)