Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kampiakselin kokoaminen ja rihtaus

Aloittaja Hemuli, 19 maaliskuu 09, 12:27:46

« edellinen - seuraava »

Hessu

Mun mielestä on parempi että joutuu lyömään kunnolla. Helpompi hallita sitä siirron määrää, kuin sellasella tyttömäisellä taputtelulla ;D
Muistan kun kattelin parikymmentä vuotta sitten kun Hanski Jokinen (lähes legendaarinen stadilainen moottoripyöräkorjaaja) rihtas jonkun ison 2-t motin kampuraa. Niissä kun on suorat keskitapit kovalla krympillä. Oli sen näköstä hommaa että poikasta hirvitti. Silleen ne tehdään... 

Hemuli

Joo, en mä enää ihmettele miksi ohjeissa käskettiin nostaa kampura pois pukista aina kun pitää vasaralla napauttaa... Täytyy hommata vähän isompi vasara, ei tossa kilosessa ole tarpeeksi massaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Stroukkasin 2-T moottorin kampiakselin ja krymppiä tuli vähän varman päälle. Lyijylekaa kampi ei totellut ollenkaan ja lopuksi hermojen kyrvähdettyä piti hakata moskalla, silläkin oikein reilusti. Tuli aika karuja jälkiä mutta akselista tuli suora.

Hakkasin muuten yhden suoraksi sorvissa, sitten sai keskittää pakan ja hioa leuat. Ei voi suositella..

Noitten puukiilojen lisäksi isoimmat Knipex Cobrat on myös hyvä olla kampurahommissa.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Smokie - 24 maaliskuu 09, 08:46:49...Noitten puukiilojen lisäksi isoimmat Knipex Cobrat on myös hyvä olla kampurahommissa.

Eli 560 mm - mitä niillä tehdään? Mulla oli ihan perus moottorityökalut, sorkkarauta ja liimapuristin ton vasaran lisäksi ;D ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Nopeammat käyttää kuin tuo liimauspuristin, eli jos harottaa niin pihdeillä vaan pusertelemaan. Knipexillä saa uskomattoman paljon puristusvoimaa, huomattavasti enemmän kuin vastaavilla Bachon pihdeillä..

Hemuli

Tuossa nyt yksi tuokiokuva meikäläisen rihtausoperaatiosta, tein homman sorvissa mutta tarkoitusta varten on saatavilla myös ihan oikeita rihtauspukkeja. Noilla kahdella heittokellolla seurataan kampuran akseleiden heittoja joiden suhteesta päätellään pitääkö lyödä lekalla, vääntää rautakangella vai puristaa puristimilla ;D ...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Sen verran tohon Hemulin kuvaan lisäopastusta, että kun sorvissa kärkien välissä rihdataan kampuraa. Sorvinpakka EIKÄ pylkänpuoleinen kärki saa pyöriä! Eli rasvaa kampuran kärkikuoppiin ja pelkän kampuran pyöritystä. Muuten mukaan tulee koneen laakereissa oleva välys ja heitto.

Lyytiselle teflon nupeista. Oon käyttänyt niitä knucklessa vuosikausia. Kyllä niissä näkee, että on paskaa tarttunut ja pytyn seinämässä on jälki tapin kohdalla. Mutta mittaamalla ei näy kulumaa pytynseinämässä. Filsu ja riittävän tiheä öljyn vaihto varmaan jeesaa.

nicnac

Tuleeko sulle jotain todella kevyttä noiden kiertokankien päähän vai miksi on vastapainon puolelta nuan paljon joutunu ottaan? Mun piti ottaa toiselta puolelta nuan paljon...painaa muuten aika paljon vaan enemmän supreme rodsien alapää kuin vakioiden. :o Ei muista toki mitä se oli....

Hemuli

#23
Tuli toi sama mieleen mitä Hessu sanoi kun näin jälkeen päin katsoin kuvaa - sorvi ei siis missään tapauksessa saa pyöriä vaan ainoastaan kampura siinä kärkien välissä käsin pyörittämällä. Eli ei viittäsataa runtua kelloon ja katsotaan kun limput lähtee maata kiertävälle radalle ;D ...

Ja joskus Hessulta sain hyvän vinkin miten ton pakan puoleisen kärjen saa varmasti keskelle - se sorvataan joka rihtauskertaa varten uudestaan.

Nicnac - kuva vähän hämää, tehtaan jäljiltä siellä oli seitsemän :o reikää joista kuvassa on viisi täytetty. Toinen puoli oli sitten huomattavasti maltillisempi. En ymmärrä tuota tehtaan puntitusta, kampura ei ole voinut olla mitenkään tasapainossa noilla porauksilla. Omassa eroa vakioon aiheuttaa se että limppujen paksuudesta on otettu nelisen milliä tavaraa pois (= 750g).
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Mites te olette nuo kartiot läpännyt? Meinasin, että tarpeeks pehmustetta tapin ympärille ja sorvin pakkaan pyörimään hissukseen , hiomatahnan ja öljyn sekotusta väliin ja käsivaralta tarjotaan sitä limppua siihen. Onko huonokin ajatus?

Hemuli

Itse tein sen ihan niin että käsin pyöritin tappia edestakaisin limpun reiässä. Maltti on valttia tässäkin hommassa eikä sillä mitään isoja skraadeja saa pois.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Joo hyvä pointti tuo maltin käyttö, ei tämä kuitenkaan ennätä vapuksi. Jos säästelis tuonne kesäkuun puoleen väliin niin pääsis pitkästä aikaa juhannusyönä hurruuttamaan eikä leviäis ennen sitä  ;D Ne pahimmat jäysteet aion järeämmillä työkaluilla eliminoida, taitaa tuo kartio muuten olla parempi pinnanlaatu kuin näyttää.


Hessu

Turha panna sorviin pyörimään. Menee käsin pyörittämällä hyvin. Ja kun kumminkin pitää kokoajan saada sitä hiomatahnaa lisää sinne väliin. Mun mielestä ei kandee blandaa öljyllä sitä tahnaa. Muutenkin jo tollanen normi läppäystahna tulee sieltä välistä samantien veks.