Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lapion uusi solenoidi ei sano mitään. Dyna S kärjetön sytkä!

Aloittaja Lepakko666, 12 huhtikuu 09, 21:25:34

« edellinen - seuraava »

Lepakko666

Moroo kaikille!

Elikkäs täältä Kauhavalta kantautuu vieno avun huuto. Tilasin uuden solenoidin kun vanha alkoi olla tiensä päässä ja startin virrat jäivät matkalle puhdistuksista huolimatta. Sain uuden solenoidin kytkin paikalle ja ei tapahdumitään. Hieman lämpenee kyllä eli virtaa saa ainakin. Ja kädessäkin kokeilin akun ja kaapeleien kanssa - solenoidin runkoon ja + pitkään tappiin sekä "herätteeseen"! JA MITÄÄN EI TAPAHDU??? God Damn! Eli onko tämäkin hajalla? Voiko antaa mitään ensiapua tai vauhtia!

Ja sitten tämä sytkä homma. Elikäs merkki kohdille ja valokynän kanssa puolalle ja sytytystä säätämään. Onko piohoilla väliä mitkä tulee sytkältä puolalle että onko valkonen vai sininen ylhäällä suoran virran kanssa. Sain nimittäin aika lujaa kintuille tässä yks päivä kiksiltä. =) Nimimerkillä jalka sinisenä. Ja onko kokemuksia kellään tästä Dyna S kärjettömästä sytkästä!

Tutustuu harrastukseen... Ja oppii lisää! =)

Hemuli

Uusikin solenoidi voi olla pimeänä, varsin yleistä taiwaallisissa tuotteissa.

Dyna S sytkän johtoja ei saa MISSÄÄN TAPAUKSESSA kytkeä kytkentäohjeen vastaisesti, se on takuuvarma tapa polttaa mokkula. Valkoinen on jännite sytkälle, sininen signaalipiuha takaisin puolalle.

Dyna S on helpoin säätää siten että ota tulpat irti, käännä konetta niin että etupytyn maksimiennakon merkki on lohkon tarkistusreiässä. Sitten kiinnitä etupytyn tulppa tulpanjohtoon ja maadoita se johonkin mielellään kauas tulpanreiästä (pytyssä saattaa olla bensahöyryjä jotka tykkää kipinöistä :D ). Virrat päälle ja toisella kädellä käännät mekaaniset ennakkolimput täysille ja toisella käännät sytkälevyä kunnes etupytyn tulpassa räpsähtää kipinä. Sytkälevyn ruuvit kireälle ja tulpat paikalleen eikä muuta kuin kovaa ajoo.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Timppa62

Ja toi solenoidihomma - akulta solenoidille piuha liian ohut tai menossa poikki, maadoitus ketuillaan, akussa liian vähän virtaa.

Eli mittaa akku, vaihda piuhat, varmista maadoitus.

Lepakko666

MOroo!

Dodii nyt on hierottu solenoidia ja saatiin se pelaamaan. Ainut ongelma on se että irrottaa pois solenoidin aika nopeaa starttauksessa. Välillä pitää hieman paremmin mutta emme saaneet käyntiin. Startti kyllä vinkahtaa mutta ei solenoidi pysy päällä. Piuhat on uudet ja paksut, hyvät liittimet, uusi geeli akku... Onko mitään vinkkiä vai pitääkö siirtyä manuaali pull starttiin?


Kokkonen

#4
Vaikka solenoidi on uusi, voisit mitata sen solenoidin vetokäämin vastuksen niistä ohuemman johdon ja paksun johdon navan välistä, vetopiiri. Pitäis olla 0,3 ohmia, alle 1 ohmi joka tapauksessa.
Pitopiiri, ohuemman johdon navasta runkoon, 0,6 ohmia, alle 1 ohmi joka tapauksessa.
Sitten vielä, jos sen solenoidin vedättää, eli 12 v ja maa vetopiiriin, niin niiden isompien napojen välillä pitäisi olla kutakuinkin nolla ohmia vastusta.

Nuo arvot ovat Shovelin manuaalista.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Ja vielä tarkennukseksi, tuon yllä mainitsemani mittauksen voi suorittaa solenoidin ollessa paikallaan, kun vaan irrottaa akulta tulevan ja startille menevän paksut kaapelit. Akulta tuleva, myös akun päästä, niin ei sitten tule kipinöitä silmille missään vaiheessa ;)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W