Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Tiivisteistä

Aloittaja Kokkonen, 06 toukokuu 11, 13:19:12

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Edit 8.5.2011, muutin otsikkoa.... "Cometic MLS tiivisteistä" -> "Tiivisteistä"

Laitoin ( 1340/-80) Shoveliin rocker boxien alle  pari vuotta sitten Cometicin MLS (metalliset) tiivisteet ja nyt ne molemmat kehnot vuotavat koneistojen alaosasta, eli pakoputkien päältä. Jopa aika paljon, kone kuumana muutama tippa oikein lentää silloin tällöin. Koitin tarkastaa kireyttäkin, kyllä paikat tuntuu kiinni olevan. Momenttiin ne on aikanaan laitettu, mutta, mutta....

Onko noissa sitten vastaavaa havaittu vai olenko tehnyt jotain pieleen? Mitään ohjetta paketissa ei ollut...

Kannen- ja syliterin alapääntiivisteet ovat Jamekset ja pitävät yhä.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Kovin kummallista. Mulla on uudemmissa moottoreissa vuosien kokemus Cometiceista enkä muuta enää käytäkään. Saas nähä miten noi rautapään tilkkeet pitää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

#2
Tiedät Kokkonen varmaan mistä puhut mutta kysyn silti että oletko tarkistanut että vuotaako tosiaan rockerboxin alta, vai vuotaako mahdollisesti rockerboxien tulpat oikealla kyljellä. Mun mopossa ne etupytyn molemmat tulpat vuotaa vähän. Säilytän mopoa tallissa telineessä pystyasennossa ja siinä vaiheessa etummaisen tulpan vuoto uittaa öljytipat juuri pakoputken yläpuolelle kanteen. Sovelivoorumilta lukenut ettei ole kovinkaan harvinaista ja siihen on joku keksinyt korjaussetinkin: klik Tiiä sitten toimiiko. (vai tuleeko nuo kaikki osat vasemmalle puolelle...)

Kokeilin avata tulppia ja aukesi aika helpostikin ja o-renkaat näyttää vähän kärsineiltä. Pittee hommata uudet.
FXEF-81

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 07 toukokuu 11, 12:52:51
Tiedät Kokkonen varmaan mistä puhut mutta kysyn silti että oletko tarkistanut että vuotaako tosiaan rockerboxin alta, vai vuotaako mahdollisesti rockerboxien tulpat oikealla kyljellä.

Piti sitten lähteä käymään tallissa tarkistamassa vinkki ja seurauksena oli 10 pistettä Rautahaulille.
Ne vuodot ovat todellakin oikealla puolella, pakokeinuvipujen akseleilla.

Syyttä epäilin Cometicin MLS tiivisteitä.

Viime viikonloppuna Verdunissa totesin nämä vuodot ja pikaisesti vilkaisemalla päättelin että ne on rockerien tiivisteet. Tuota öljyvanaa ei siilloin niin näkynytkään, tuoreet kirkkaat öljyt ja vähemmän paskaa kansissa, mut sitä enemmän omissa silmissä.



Vaan nytten näkyy jo aivan selvästi. Ei tullut sen enmpää tarkasteltua, kun vikamääritys oli jo tehtynä.



Kiitos Rautahauli!
Mellä on mainio Foorumi!  :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Kappas vaan kun sattui sama vaiva. :D Minäkin huomasin vuotokohdan vasta kun tuore öljy sotkeutui maantiepölyyn ja merkkasi vuotokohdat.

Minkä tyyppiset olisi hyvä laittaa tilalle että vuoto pysyisi kurissa?
FXEF-81

Make

Asiasta on lätisty aiemminkin rautispuolella.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kokkonen

Tässä linkki mainittuun aiheeseen Rocker akseleiden o-renkaiden asennus

Niinkuin voidaan todeta, nuo keinuvipuakseleiden o-renkaat ei ole vahvinta aluettani.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Rautahauli

Tuolla toisessa topikissa mainitaan että sovelissa ja rautiaisessa on samankokoiset o-renkaat, lisäksi mainitaan että renkaan koko on 17x2.5mm. Otin tänään tulpat ja o-renkaat käteen ja ainakin tuossa -81 sovelissa renkaan halkaisija on rullamittatarkkuudella noin 23mm.

Käänsin ensiavuksi renkaat toisinpäin eli ehjä pinta ulospäin ja sipaisin röörin uloimpaan nurkkaan  Loctiten mustaa, sen verran että väri jäi. (sitä hyvää shittiä  ;D ) Ajoa kuutisenkymmentä kilsaa eikä pienintäkään tihkumista havaittavissa. Pitää hommata uudet tiivisteet mutta en vaihda niitä ennen kuin alkaa vuotamaan uudestaan.
FXEF-81

ma^ko

17 x 2,5mm O-rinkulan ulkohalkaisijahan on 22mm, eli 17 + 2,5 + 2,5 = 22mm.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Ahaa, se mitataan sisäpuolelta. :D No ilmankos tuli pieni ero.
FXEF-81

ma^ko

Joo, reijän koko ja halkaisija on se mitä ilmoitetaan.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Rautahauli

Sain käsiini juuri mainitun kokoisia, vihreitä Viton O-renkaita. Netistä ronkitun tiedon mukaan kestäisi lämpöä 180 astetta. Kokeillaan niitä jos vuoto alkaa uudestaan.
FXEF-81

Rautahauli

17x2.5mm on liian pieni, pitää venyttää olakkeen yli eikä pysy akselin päässä niin kauaa että saisi tulpan paikoilleen. 18x2.5mm sopi paremmin, katsotaan pitääkö. Millin paksumpiakin on vielä reservissä.

FXEF-81

Rautahauli

Viime lauantaille eli useamman tuhat kilsaa kesti o-rengas. Huomasin kopassa pienen öljyvanan tienpäällä k***tauolla ja vaihdoin sen samantien ettei sotke paikkoja. ;D Kyl toi 18x2.5mm on oikea koko, viton vois kestää paremmin mutta karvahattumalleja on vielä kymmenkunta sivulaukussa joten käytetään ne ensin.

Vuotava tiiviste oli muuten ehjä mutta vähän kovettunut ja lytyssä.
FXEF-81