Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Evo-Sportster ja kytkimen luistotuntemukset

Aloittaja sporttivartti, 18 joulukuu 14, 18:58:41

« edellinen - seuraava »

sporttivartti

Kesän ajoista jäi fiiwis että kovimmilla kierroksilla vois kytkin hieman luistaa. Levythän siis pitänee mitata. Kytkin sinällään on ohjeiden mukaan säädetty ja muuten pelittää.

Millä tehoilla/väännöillä vakiolevyillä pärjäillään? Onko porukan pakkoihin päätynyt noita +25% kytkinjousia tahi esmes Barnettin +12% kitkaisia levysarjoja ja tuleeko tilauksessa mukana jännetupintulehdus? :P

Hemuli

Mulla oli 110 hp (takapyörältä mitattuna) Buellissa täysin vakiokytkin vakiolevyillä ja jousella - siis ihan sama kuin sportissa. Ikinä ei ollu luisto-ongelmia. Tossa chopperissa on sitten se Screaming Eagle jousilevy ja tekis mieli vaihtaa se pois, turhan jäykkä. Samassa pyörässä rupes kytkin luistamaan korkeilla kierroksilla kunnes lopulta ei pystynyt kiihdyttämään ollenkaan - vika korjaantui uusilla levyillä vaikka vanhoissa näytti olevan hyvin pintaa jäljellä. Mittaus tosin osoitti että ne olivat kuluneet niin paljon että kun laskettiin kaikki yhteen niin pakka oli noin puolitoista milliä kapoisempi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Bee

Miten kahva käyttäytyi kun kytkin luisti? Oma oli viimeset ajot sellainen että kovassa kiihdytyksessä kahva tahtoi jäädä pohjaan eli oireileeko kuluneet levyt noin vai pitääkö jousikin vaihtaa?

twinspeed

Kyllä luistavan kytkimen kaffa toimii yleensä ihan normaalisti; luistoa vaan tapahtuu sillon, kun kiihdytetään kytkin jo ylhäällä ja tullaan tehoalueella, tai kun ajetaan isommalla vaihteella ja lämästään kaasu pohjaan (kone nappaa kierroksia enemmän kuin pyörä kiihtyy)... Luistoa esiintyy tietty myös sillon, kun lähdetään rivakammin luistattamalla; tällöin kytkin ei ota kiinni kokonaan kun kaffa on ylhäällä.

Joskus joku kytkimen palautusmekanismin (clutch release mechanism) ongelma voi antaa sellasen vaikutelman kuin kytkin luistas, vaikka kytkinlevyt ei varsinaisesti luistaiskaan. Jos kytkimen normaali palautumismekanismi ei toimi jonkun haratessa vastaan. Levyt ei tällöin pääse painautumaan yhteen. Sulla on luultavasti jotain tän tapasta häiggää, ainakin siltä kuvaukses kaffan toiminnasta vaikuttaa.

Palauttaako kaffa mopon paikoillaan ollessa ihan normaalisti, vai jääkö pohjaan tai tuntuu tulevan huonosti ylös?
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

kimmoke

Mut kytkinlevyt on halpoja. Jos avaat posken, niin levyt vaihtoon vaan. Hiukka pähkäiltynä helppo homma. Tarttee vaan lautasjousen puristimen. Netistä ja juutuupista löytyy ohjetta.

Bee

Siis kytkin tuntu muuten toimivan normaalisti mutta täyskiihdytyksissä ja kerran ruuhkassa kahva alkoi tahmaamaan ja tahtoi jäädä pohjaan. Palautui kyllä pikkuhiljaa mutta muistaakseni sama homma oli joka kerta kun kiihdytti kovempaa.

Nyt on romu palasina koneen alakertaa lukuunottamatta, eli lohkoja ei oo halkastu mutta laatikko tyhjennetty, joten samalla haluisin ton fiksaa kun kytkinpaketti on pöydällä...