Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin pinnavanteet, pyörimissuunta?

Aloittaja JKKo, 12 tammikuu 11, 22:23:45

« edellinen - seuraava »

JKKo

Tuli hankittua vaihtokaupalla Sportsterin 19" ja 16" pinnavanteet, orkkikset siis.

Kun jarrulevyt ja ratas on poissa, niin noi näyttää aikas symmetrisiltä. Mutta ovatko ne? Onks niillä joku väli kummin päin pitää renkaat asentaa ja miten kalustaa rattaan ja jarrulevyt?
883/1200/turbo

Hemuli

Edessä levy vasemmalla, takana levyn puolella 3/8" (9,5 mm) ja hihnapyörän/rattaan laipassa 7/16" reiät. Renkaat sitten sen mukaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 12 tammikuu 11, 22:32:32
Edessä levy vasemmalla, takana levyn puolella 3/8" (9,5 mm) ja hihnapyörän/rattaan laipassa 7/16" reiät. Renkaat sitten sen mukaan.

Ok, takavanteella on selvästi merkitty "polariteetti". Etuvanteessa on samankokoiset (oiskohan 5/16") kierteet molemmin puolin ja aluvanteesta melkein ilman voimankäyttöä irti lähtenyt jarrulevy näyttäis sopivan kummalle tahansa puolelle. Toisella puolella ruuvinrei'issä on aavistus senkkausta, toisella puolella ei. Kummalla puolen levy on ollut tehtaan jäljiltä (´91, jossa on kupukantaiset Torx-ruuvit)?
883/1200/turbo

Hemuli

Siis sulla on pinnaetuvanne jossa tuplalevyille paikat? Onko keskiolake siihen sun levyysi sopiva? Nimittäin tuollaista napaa on käytetty ainoastaan -78-83 ja niissä levyn olake on huomattavasti suurempi halkaisijaltaan kuin uudemmissa. Ellei joku sitten ole itse jälkeen päin porannut kiinnitysreikiä myös toiselle puolelle.

Mutta ei sillä väliä ole kummin päin laittaa kunhan renkaan pyörimissuunta on oikein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

Jep, molemmin puolin on sama pulttirei'itys ja jarrulevy, jonka eilen irrotin '91 orkkisvanteelta, tuntui sopivan. Pinnavanteen navan puoliskojen ainoa ero on se, että toisella puolen pultinreiät on hieman senkatut. Eiks noi jarrulevyt olleet hieman aiemmin kartiokantaisilla pulteilla?

Tilasin Mynetmotosta parin renkaiden aatelia (HD-Dunlopit, kestää isältä pojalle) ja kun vien noi vanteet rengastettavaksi, pitäis olla päätettynä kummin päin tuon etuvanteen tulee asentamaan.

Jaa tämmöistä tuplalevypinnavannetta ei oo ollut ihan hiljan. Kai noi on samanlevyisiä (kehä) valuvanteen kanssa? Tilasin 90/90-19 renkaan, sillä leveämpi ottais jo lokasuojan kannakkeisiin kiinni.

Jos ei ole suunnalla väliä, pistän niin, että paremman näköinen (senkattu) puoli jää oikealle näkyviin.
883/1200/turbo

Hemuli

Kuten sanoin, jos se on alkuperäisesti tuplalevyille niin silloin se keskiolake ei sovi vaan on isompi. Mutta toisen puolen reiät on ihan hyvin voitu tehdä jälkeen päin. Samanlainen se napa on molemmin puolin. Kai sulla sentään mitta on että voit mitata vanteen leveyden? Vai pitääkö sekin ottaa selville...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

Ei oo vielä sellaista mittaa, jolla pääsisin renkaan sisäpuolelle. Varsinkin valuvanteessa joutuu arpomaan. Vaan kohtahan toi selviää, kun on rengas kädessä ja menen vaihdattamaan sen. Sit tietää, minkänäköinen tuningrengasvanne tuli. Nääs jos toi vanne on leveämpi, niin 90/09-19 voi näyttää hieman hassulta. Näytti leveältä - on kuitenkin HD tehtaan kehä - oli vielä joku tarrakin kiinni.

Kaikki korjaus oppaat omaan pyörään on, tehtaankin. Mutta sen rajoittuneisuus ei kerro kaikkia muiden mallien salaisuuksia.

883/1200/turbo

mopopoika -65

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 tammikuu 11, 08:09:23
Siis sulla on pinnaetuvanne jossa tuplalevyille paikat? Onko keskiolake siihen sun levyysi sopiva? Nimittäin tuollaista napaa on käytetty ainoastaan -78-83 ja niissä levyn olake on huomattavasti suurempi halkaisijaltaan kuin uudemmissa. Ellei joku sitten ole itse jälkeen päin porannut kiinnitysreikiä myös toiselle puolelle.

Mutta ei sillä väliä ole kummin päin laittaa kunhan renkaan pyörimissuunta on oikein.

Jäi tämä vähän vaivaamaan, kun nuo vanteet ovat meikän evosportista lähtöisin. Kyseisessä pyörässä on 78-83 rautiksen tuplalevykeula ja 10" jarrulevy käytössä vain oikealla puolella. (tasapainon vuoksi mun rautapäässä on evosportin keula - itse olen syytön sekasikiöihin)

Tuota napaa en tarkemmin tutkinut, että onko toisen puolen reiät kotitekoiset vai ei. Vierailin V-Twinin catalookissa ja siellä napa 45-0292 näyttää samanlaiselta ja se on 84-99 sportteihin.

Tässä lainaus v-Twinin sivuilta:

45-0298 C 43619-84 1984-99 XL-XLS
45-0292 C â€" As above but DD
Aake
XLH -84

Hemuli

Jos siinä on ollut ne kymppituumaiset ja keskireikä on ollut niille levyille sopiva niin ei varmasti käy ysiykkösen levylle suoraan. En nyt muista kuinka leveä se vanhempi olake on mutta uudemmissa ainoastaan 2". Mä olen noita tuplalevynapoja hamstrannut justiinsa ton isomman olakkeen takia, niissä on hyvin varaa työstää kun laittaa japsilevyjä kiinni.

Siis sulla on rengas päällä siinä pinnavanteessa? No kai sen leveyden sentään pystyy mittaamaan?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

JKKo

#9
Jarrulevyn olake on jokseenkin tasan 2" sekä valu, että pinnavanteessa. Tarkemmin katsottuna pinnavanteen napa on jälkikäteen jalostettua mallia. Kierteet jarrulevylle ovat M8x1.0, mutta paraatipuolelle tehty Helicoilin tms avulla. Juu ja olihan vanteeseen stanssattu leveys, joka on 2.50" eli on hitusen valuvannetta leveämpi ja näköjään ihan std kokoinen pinnavanteeksi.

90/90-19 rengas ja 2.50-19 vanne. Juuri ja juuri ok?
883/1200/turbo

Hemuli

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mopopoika -65

#11
Lainaus käyttäjältä: JKKo - 13 tammikuu 11, 16:24:06
Jarrulevyn olake on jokseenkin tasan 2" sekä valu, että pinnavanteessa. Tarkemmin katsottuna pinnavanteen napa on jälkikäteen jalostettua mallia. Kierteet jarrulevylle ovat M8x1.0, mutta paraatipuolelle tehty Helicoilin tms avulla.

Nukkumaan käydessäni, vielä mielessäni pähkäilin tuon etuvanteen kuukauden takaista irroitusvaihetta ja niitä mietiessäni koin kaksi valaistumista:

1. Evosoprtissa on leveä keula ja siellähän oli spaceri vanteen ja levyn välissä. Siispä syöksähdin vaatekaappiin tutkimaan spaceria. Se oli vanteen puolelta sileä ja levyn puolella oli parin millin paksuinen uloke. Siis menee vanteen "evosportti" ulokkeen sisään ja siihen istuu 10" levy.

2. Levyä irroittaessa ohimennen ihmettelin kuusiokoloavaimen kokoa, joka oli millin luokkaa pienempi kuin aikoinaan -86 sportin kanssa samoja hommia puuhastellessani. Ensin ajattelin että spacerissa on jarrulevyn alla toiset pultit vanteen ja spacerin välissä, mutta spacerissa oli läpireiät. Olan kohautuksella unohdin tuon asian.

Näistä voidaan vetää se johtopäätelmä, että joku on harrastanut mielenkiinoitsta rakennustoimintaa evosporttini kanssa - asentanut rautapään leveän keulan ja siihen evosportin vanteen. Ilmeisesti hyllystä on löytynyt vain oikeanpuoleinen jarrupuristaja, joten duunannut sitten siihen vanteeseen jarrulevyn kiinnitysreiät myös toiselle puolelle. Miksi näin? Onko noissa keskiöissä vain toisella puolella kolo mittarin pyörittäjää varten? Tämä voisi olla yksi syy.

(lisäys puolta tuntia myöhemmin: katselin 91:en räjäytyskuvaa ja siinä mittarinpyörittäjän kolo on ilmeisesti jarrulevyssä. tuossa keskiössä se oli keskiön vasemmalla puolella)

No näitä vanhoja harrastaessa törmää tämmöisiin....



 
Aake
XLH -84