Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Mikä on maalauksen hintaluokka nykyään teetettynä?

Aloittaja ma^ko, 12 joulukuu 10, 18:33:16

« edellinen - seuraava »

Miska

-Just another guy on the lost highway-

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 13 joulukuu 10, 21:12:51
"vetää 2k uretaanin siveltimellä/telalla ja tasaa tyynyllä ja hioo/kiillottaa lopuksi pinnan peiliks"i.  Tämä ei ole helppo eikä rutiinihomma.

Se on sekä helppo että rutiinihomma, venepuolella tuota tehdään jatkuvasti. Ei tarvitse edes millään karhunkielellä hioa, menee ihan hienol tahnal ja myllyllä kun on edes hieman huolellinen tasoitustyynyn käytössä. Akryyli ei tahdo mennä sileäksi, mutta uretaani menee. Mä olen vaan niin kypsä tuohon duuniin ja tahtois metallivärin. Ja joudun kuitenkin muutamaan veneeseen tuota tekemään ennen avovesiä ni ei houkuta yhtään tuon mopon suhteen.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Jude

Laitetaan nyt omakin näkemys tohon hinta kyselyyn.
Tietenkin hinta koostuu tarvikkeista ja siihen käytetystä ajasta, itse yleensä käyn homman työvaiheet päässä läpi ja koitan arvioida tulevaa kustannusta että pystyn antamaan jonkunlaisen hinta-arvion.
Monikaan ei sitä ehkä tule ajatelleeksi ettei sepäksi synnytä, siinä tarvitsee aika laajan maalaus-alan tuntemuksen erikoismaaleista aina erikoismaalaus tekniikkoihin, ei onnistu aina ekalla kerralla ja homma lähtee aina melkein pohjista uudelleen, tee sitten yksi moka ja poka pitää 500 euron tankkimaalauta kalliina kun siitä pikku candy mokasta johtuen menee fleikit ja 10 kiekkaa lakkaa uusiksi, eli sain maalata sulle tankin ja maksoin itse vain 100 euroa.

Paljonhan aina kysytään että kuka tekee halvimmalla ens vuoden palkintopyörän, wtf?
Laadusta joutuu maksamaan ja niin maksan minäkin jos teetän ammattilaisella hommia, arvostan myös sitä osaamista enkä siksi yleensä ala tinkaamaan.

Minusta tollanen nyky "in" fleikkimaalaus kivoilla paneleilla ja straippauksilla on tonnin (tankki,loksu,öljysäiliö).

Ja jokainen maalarihan itse itsensä hinnottelee.
Ensisijaisesti arvostan kuitenkin sitä joka uskalsi itse lähteä siihen savottaan mikä tollanen erikoismaalaus on. ;D

ma^ko

Mä ymmärrän svitun hyvin, että jos haetaan hienoa & erikoista maalausta ja flakea/candyä etc niin kustannukset nousee. Mut jos hakee normaalia, perusautomaali tasoista, yksiväristä ylimaalausta yhdelle pienelle tankille ja kahdelle lokkarille ja sanotaan alkaen viishunttia niin kuulostaa vähän paljolta koska kuudella ja puolella huntilla maalautin kaks vuotta sitten metallisinisen yli yhdestä VW Ventosta, jälki oli tyydyttävä ja sisälsi ko ajoneuvon teippaukset ja pohjat, joka tosin oli ko tapaukessa kevyt ylihionta ja vaha/silikoni-pesu. Työ ja ennenkaikkea tarvikemäärä joka menee yhteen Ventoon on ihan eri kuin yksi Savagen tankki, yksi ducktail lokkari ja yksi etulokkari.

Hemuli

Tarvikkeet ei paljoa tuossa projektissa maksa mutta veikkaisin että pohjiin menee prätkän osissa enemmän aikaa kuin suorassa autossa. Pyörän osissa kun on mutkaa jos johonkin suuntaan ja yleensä ne on enemmän tai vähemmän kiharoita. Ainakin ne mitkä on meikäläisen käsien kautta maalarille menneet.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jude

Ja se mp-harrastaja ei ole yleensä se helpoin palveltava, neku pyörittelee niitä osia luupin kanssa ja etsii virheitä , välillä esim. tunnelin sisältä.
Siksi varmaan perus maalaamot ei niitä halua ottaa työn alle, ja on siinäkin oma homma saada "vaan" perus väriin, kiiltävä musta ehkä vittumaisin maalata, näkyy pienikin pölyhiukkanen lakassa, tai erimerkkisiä maaleja pohjissa, ei ehkä korkkaa vielä massaväristä mutta sitten paljon liuotteita sisältävä lakka turvottaa kaikki esiin. done that.
Ja jos vielä palataan niihin tarvikkeisiin, et tee niillä väreillä mitään jossei löydy:
-epäkesko hiontakone + papereita 100-500
-rasvanpoisto aineet
-kumihanskoja
-mikroliinoja + rasvaliinoja
-ruiskun + kompuran
-letkut + liittimet
-Imurin tulo/poisto + suodattimet
-teippejä + suojapapereita

Telineitä osien kiinitykseen

Näitten kanssa pääsee jo alkuun, jos haluaa itse tehdä.
ja sitten kun on alkanu vituttaa pöly lakassa ainahan sen voi kiillottaa, mikä sekin on ihan ilmasta...kun ite tekee, vaarin vanhoilla turtlewaxeillä.

JPP

Jos vaatimukset vain metallihohtoväri niin melkein kysyisin jostain lähi maalaamosta tarjousta. Samalla vaivalla menis kun maalaavat esim. puskureita, takaluukkuja yms. Tekevät aina pikkasen reilummin maalia ettei vaan lopu kesken ja tankin ja loksun maalaaminen onnistuis työn päätteeksi.

Täällä tuli auton konepeltiä käytettyä maalauksessa ja hinta oli 300â,¬ sisältäen kaikki (mm. metallihohtoväri). http://www.iinautofix.fi/

Sportsterin tankki ja pieni takalokasuoja helmiäismaalilla, kahdella pinstriping kuviolla, kahdella letteringillä ja lehtikultauksilla olikin sitten yhdellä Suomen huippumaalarilla sitten hieman eri hintainen, mutta laadussa ei valittamista. Sitä saa mitä tilaa :)

ma^ko

Päätin vähentää maalattavien kappaleiden määrän tankkiin ja takalokkariin. Saattaa olla et jos löydän sopivan kromatun raaka-aihion taakse niin koko maalaus saa jäädä, tankki kun on ihan hyvässä maalissa... orkkisväri vuodelta '90.

Jensen

Halpoja maaleja.  Epoksi pohjamaali    
EPOKSIPOHJAMAALI

Epoksipohjamaali 2-komponenttinen epoksipohjamaali  
vesilinjan alapuolisen lasikuiturungon  
maalaamiseen lasikuituruton (osmoosin) ennaltaehkäisemiseksi.  
Estää tehokkaasti vettä tunkeutumasta  
laminaatin sisään. Soveltuu pohjamaaliksi kaikentyyppisille  
polyestereille ja epoksilaminaateille.  
Korjattaessa suuria vaurioita tai halkeamia tai tasoitettaessa  
huokosia käytetään ensin Epoksitäytettä  
30-625. Valkoinen. 1 l.

VAK/ADR-kemikaali,
toimitetaan vain Matkahuollon kautta.

Ei voi toimittaa Matkahuollon Lähellä-paketissa. http://www.biltema.fi/osteri/data/webpics_all/Web%20images%20Sorted/30/large/30-623_l.jpg Sitten biltemalta löytyy myös polyrethane lakka joka maksaa 19.90 joka riittäis Markon osiin.. En tosin tiedä että miten tuo lakka tasoittuu ja saattaa mennä vituralleen..? ;D Minun pitää kokeilla tuota lakkaa kun mulla on sitä täällä kotona.. Jos de beer base ja tämä bilteman lakka on hyvä niin pirunmoinen säästö.. Eikö? ;D

ma^ko

Kyllä se toimii. Samoin varsin hyvin toimii ja on halpaa, jos värivalikoima riittää, Bilteman "topcoatti" joka ei ole oikeasti topparia vaan hyvin tasoittuva ja kiillottuva 2k uretaani akrylaatti.

Jensen

Marrkkinoitten halvin 2 komponentti lakka.19.90e 1 +kovete  litra ja riittää varmasti kahteen kerrokseen lakkaa tankkiin ja osiin mutta tarvii sopivan ohenteen. En tiiä miten tasoittuu? Ensi viikolla viisaampi? Omituista kun kukaan ei näitä ole ennemmin älynnyt? :D